Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
skeppohojojoj

Mercury 800 tänder ej på 4:e cylindern

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev skeppohojojoj:

Bör jag öppna och kolla, eller vad anser du? 

Sista utväg det är en hel del jobb, du borde kunna se om kolv ytan ser ren ut då drar den in vatten. 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var och kikade på motorn idag igen och har nu kommit fram till att den endast tänder på cyl 1 och 2. Både cyl 3 och 4 är således döda. 

 

Jag grundar detta i att:

- tändstift 1 och 2 ser oljiga/förbrända ut, medan tändstift 3 och 4 ser i det närmaste rena ut, dock fuktiga. 

- när jag under drift kopplade loss tändhatt 3 upplevde jag ingen skillnad, dvs motorn fortsatte att köra på samma varvtal (på hög tomgångsgas). När jag sedan kopplade loss tändhatt 1 fick jag en stöt varpå motorn dog. Jag vet inte om stöten beror på att jag klantade mig eller att det helt enkelt inte är tillräckligt med ström i tändhatt 3 och 4. Jag gjorde ju gnistprov på 3 och 4 tidigare, och såg då gnista (men fick ingen stöt). 

 

Ovh det är ju väldigt konstigt för tidigare var stift 1,2,3 fyra svarta/oljiga medan stift 4 var rent. Jag tycker också att motorn blivit mer svårstartad under tiden jag nu har hållit på och felsökt/testkört. 

Kan 3:an ha pajat nu under tiden? Är det CDI:n eller annan dylik komponent kanske den håller på att packa ihop helt....

 

Denna upptäckt är iaf spännande, då det borde borga för att det är CDI som krånglar(?). Kan ju vara stator också. Men jag funderar ändå att på att beställa CDI och testa att byta ut. 

 

@Kadett jag tittade ditt kopplingsschema men mina kablar har andra färger, så jag kan inte riktigt följa dina råd. 

 

Jag har två funderingar till. Jag hittar en slang i motorn (kan vara en kabel) som ser lite sprucken ut (se första bilden nedan). Vad är detta? är det trasig i sit nuvarande skick?

 

Jag hittar också en kabel (svart) som ser lite bränd ut i isoleringen (se bild 2) kan detta ha med felet att göra? Vad gör den kabeln?

IMG_20210627_140555_1.jpg

IMG_20210627_140546_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag mätte ohm på tändspolarna ikväll, tändspole 4 gav inget utslag alls. Det kan förklara att cyl 4 inte tänder, men inte att cyl 3 i inte tänder. Kanske knas både med CDI och tändspolar?

 

Hur som, jag lutar åt att beställa CDI och två nya tändspolar, byta och se om motorn gillar det. 

 

När jag kollar sprängskisser så får jag två olika serienummer för tändspolarna: 

 

5748A 2 och 4995A 2

 

De orange som jag har i min motor verkar vara 5748A 2 (jag har ock inte sätt något serienummer på spolarna själv, men dömer av utseendet ( https://www.mercurydelar.se/privat/tandspole-5288t2 )

De är rätt dyra. 

 

4995A 2 kostar ungefär hälften så mkt: https://www.skruvat.se/batdelar/Tandspole-P353147.aspx?gclid=CjwKCAjww-CGBhALEiwAQzWxOs8V_rB7Gsidn6D7etx6Y1v2HZfxak5zTd7XMnl1E998gevwZV8v8hoC1A0QAvD_BwE

 

Kan jag sätta in de billigare ( 4995A 2) med gott resultat, eller måste det vara 5748A 2 ?

 

 

Redigerad av skeppohojojoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UPPDATERING: FELET ÅTGÄRDAT

Jag bytte två tändspolar 3 och 4 och motorn går nu som ett skott. Dock har ett annat problem av mekanisk art uppstått, men detta tar jag i en annan tråd. 

 

Tack alla som hjälpt till här med goda råd. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vilken och var köpte du tändspolarna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...