Eile 74 Postad 26 Juni , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev skeppohojojoj: Bör jag öppna och kolla, eller vad anser du? Sista utväg det är en hel del jobb, du borde kunna se om kolv ytan ser ren ut då drar den in vatten. Redigerad 26 Juni , 2021 av Eile Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skeppohojojoj 2 Postad 27 Juni , 2021 Jag var och kikade på motorn idag igen och har nu kommit fram till att den endast tänder på cyl 1 och 2. Både cyl 3 och 4 är således döda. Jag grundar detta i att: - tändstift 1 och 2 ser oljiga/förbrända ut, medan tändstift 3 och 4 ser i det närmaste rena ut, dock fuktiga. - när jag under drift kopplade loss tändhatt 3 upplevde jag ingen skillnad, dvs motorn fortsatte att köra på samma varvtal (på hög tomgångsgas). När jag sedan kopplade loss tändhatt 1 fick jag en stöt varpå motorn dog. Jag vet inte om stöten beror på att jag klantade mig eller att det helt enkelt inte är tillräckligt med ström i tändhatt 3 och 4. Jag gjorde ju gnistprov på 3 och 4 tidigare, och såg då gnista (men fick ingen stöt). Ovh det är ju väldigt konstigt för tidigare var stift 1,2,3 fyra svarta/oljiga medan stift 4 var rent. Jag tycker också att motorn blivit mer svårstartad under tiden jag nu har hållit på och felsökt/testkört. Kan 3:an ha pajat nu under tiden? Är det CDI:n eller annan dylik komponent kanske den håller på att packa ihop helt.... Denna upptäckt är iaf spännande, då det borde borga för att det är CDI som krånglar(?). Kan ju vara stator också. Men jag funderar ändå att på att beställa CDI och testa att byta ut. @Kadett jag tittade ditt kopplingsschema men mina kablar har andra färger, så jag kan inte riktigt följa dina råd. Jag har två funderingar till. Jag hittar en slang i motorn (kan vara en kabel) som ser lite sprucken ut (se första bilden nedan). Vad är detta? är det trasig i sit nuvarande skick? Jag hittar också en kabel (svart) som ser lite bränd ut i isoleringen (se bild 2) kan detta ha med felet att göra? Vad gör den kabeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skeppohojojoj 2 Postad 27 Juni , 2021 (redigerade) Jag mätte ohm på tändspolarna ikväll, tändspole 4 gav inget utslag alls. Det kan förklara att cyl 4 inte tänder, men inte att cyl 3 i inte tänder. Kanske knas både med CDI och tändspolar? Hur som, jag lutar åt att beställa CDI och två nya tändspolar, byta och se om motorn gillar det. När jag kollar sprängskisser så får jag två olika serienummer för tändspolarna: 5748A 2 och 4995A 2 De orange som jag har i min motor verkar vara 5748A 2 (jag har ock inte sätt något serienummer på spolarna själv, men dömer av utseendet ( https://www.mercurydelar.se/privat/tandspole-5288t2 ) De är rätt dyra. 4995A 2 kostar ungefär hälften så mkt: https://www.skruvat.se/batdelar/Tandspole-P353147.aspx?gclid=CjwKCAjww-CGBhALEiwAQzWxOs8V_rB7Gsidn6D7etx6Y1v2HZfxak5zTd7XMnl1E998gevwZV8v8hoC1A0QAvD_BwE Kan jag sätta in de billigare ( 4995A 2) med gott resultat, eller måste det vara 5748A 2 ? Redigerad 27 Juni , 2021 av skeppohojojoj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skeppohojojoj 2 Postad 26 Juli , 2021 UPPDATERING: FELET ÅTGÄRDAT Jag bytte två tändspolar 3 och 4 och motorn går nu som ett skott. Dock har ett annat problem av mekanisk art uppstått, men detta tar jag i en annan tråd. Tack alla som hjälpt till här med goda råd. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 26 Juli , 2021 Vilken och var köpte du tändspolarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser