Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
skeppohojojoj

Mercury 800 tänder ej på 4:e cylindern

Rekommendera Poster

Hej, 

 

jag har en Mercury 800 (80 hk) utombordare -78 som inte tänder på fjärde cylindern (närmast vattnet). Jag har precis bytt tändstift, provkört motorn på höga och låga varvtal och när jag sedan skruvar ur stiften ser det fjärde stiftet i princip helt nytt ut medan de andra är lite oljiga (se bild, vänster till höger motsvarar uppifrån och ner på stiften ordning i motorn). 

 

För att kontrollera att cyl 4 inte tänder testade jag att starta motorn med tändspolen bortkopplad från cyl 4, vilket gick lika bra som med 4:an påkopplad. 

Men när jag testade att ha tändspolen kopplad endast på cyl 1 2 4 startade inte motorn. Jag har testat att tändningen med 4:e stiftet urskruvat men tändspolen påkopplad, och får gnista på stiftet. Så felet ligger inte i att stift 4 inte får ström/gnistrar. 

 

Vad säger expertpanelen, vad kan vara fel - hur felsöker jag vidare?

IMG_20210611_105142_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det fördelare med en tändspole eller en spole till varje stift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Är det fördelare med en tändspole eller en spole till varje stift?

 Oklart för min del, men en kompis skriver på frågan "Tror du har cdi och en spole/cyl".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är fyra separata tändspolar, (som på min Saab 9-3 2003) kan du byta plats på fyrans tändspole och en annan. 

Blir då det rena tändsiftet typ lite svart.... 

 

Visst kan det bli gnistor även om en tändspole inte ger full högspänning. 

Men när det blir kompression räcker det inte till, för att gnistan ska slå över. 

 

Blir det ingen förändring trots byte av tändspole, så är det förmodligen CDI:n, eller den tändkabel som går till fyrans stift som felar. 

 

Nu vet jag inte vilken typ av kabel du har. Rena kopparledare eller kol. 

De senare kan det bli högre motstånd i om de utsätts för stora vibrationer. Kabel hänger läs mellan tändspole och tändstift. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du provat och flyttat tändspolen från en annan cylinder som fungerar, följer felet tändspolen så har du felet där.

Det kan finnas gnista med löst tändstift men så svag att det funkar inte när det blir komp. på stiftet

 

Edit: Hybro kom före med lika teori😀

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Hybro och Gelis, jag ska prova detta vid första tillfälle. 

 

Jag är rätt novis när det kommer till motorer, men det som slår mig är att tändstiftet verkar helt "rent", medan de andra tre är oljiga. Kan det vara så att 4:e cyl inte får bränsletillförsel?

 

När jag efter sjösättning körde båten till hemmahamn noterade jag efter ett stunds körning en förändring i motorns uppförande. Det var när jag saktat ner under en passage med hastighetsbegränsning, när jag senare skulle gasa upp i maxhastighet accelererade båten långsammare och det tar nu betydligt längre tid att få båten att plana. 

 

Min ogrundade teori är alltså att det av någon anledning hänt något som hindrar bränsleflödet till cyl 4. Men jag kan inte göra mig någon närmare bild av hur det skulle ha gått till eller var felet skulle ligga. Detta baserat på att motorn gick bra första 10 min efter vinter vila, men sedan tappade i prestation. Kan "skit" ha kloggat igen "något"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har 2 förgasare, en till cyl 1och 2 och den andra till 3 och 4 så bränslebrist pga förgasarfel är inte orsaken till det rena stiftet. 

Dock kan det ju vara bränslerelaterat ändå 

 

Nu ska jag inte måla faan på väggen, men förloppet som du beskriver kan tyda på 0 i komp eller att du får in vatten i 4:e cylindern. Vatten i förbränningen ger rena tändstift, men man ser inga spår av vatten på stiftet på bilden.

Är det vatten så är det med 99% säkerhet avgasplåten som rostat hål i.

 

Ta ett kompprov till att börja med, för det kan vara så illa att kolv bränt eller skurit så kompet försvunnit då kommer det inte upp någon soppa till förbränningsrummet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-12 vid 10:16 skrev Gelis:

"Ta ett kompprov till att börja med, för det kan vara så illa att kolv bränt eller skurit så kompet försvunnit då kommer det inte upp någon soppa till förbränningsrummet"

Kompressionsprov visar jämna värden för alla cylindrar (se bilder). 

 

Jag är osäker på tändspolarna, dels hur jag får loss dem (jag testade att skruva och bända lite, men kändes inge bra, det blev en spricka i ett av plasthöljena) och om det verkligen är det som är felet(?) Jag fick ju lika bra gnista i stift 4 som i 3. 

 

Jag undrar också om jag ska köra motorn i befintligt skick, cyl 4 smörjning så (dvs bränsleinsprut) så borde den iaf inte skära? Det är ju sommar och båten "bör" köras. 

 

Några idéer om hur jag går vidare här?

 

IMG_20210620_145107.jpg

IMG_20210620_144731.jpg

IMG_20210620_144408_1.jpg

IMG_20210620_144541_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du behöver inte ta bort spolarna bara skifta om tändkabeln och kabeln från cdi.   Är nog rätt vanligt att de bränt en spole tror jag bytt två gånger på min, kolla jordning och även att inte bara kabeln till spolen är avoxiderad vid cdi'n .

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eile:

du behöver inte ta bort spolarna bara skifta om tändkabeln och kabeln från cdi.   Är nog rätt vanligt att de bränt en spole tror jag bytt två gånger på min, kolla jordning och även att inte bara kabeln till spolen är avoxiderad vid cdi'n .

 

Ja såklart... Men det såg rätt tajt ut med kablarna. Men jag ska kolla om det är möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar också om jag ska köra motorn i befintligt skick, cyl 4 smörjning så (dvs bränsleinsprut) så borde den iaf inte skära? Det är ju sommar och båten "bör" köras. Svar nej!  Det kommer bli dyrbart att ha en cylinder som bromsar de övriga.  Om det är avbrott ut från en kanal på cdi så är jag osäker på hur mycket stryk kanalen tar av att inte ha motstånd från spolen, en spole kostar någon hundring,https://www.axmarin.se/Tandspole-Mercury-ref832757A4     (jag har gett 100 och 200 vid beg köp)  en cdi lika mycket som motorn är värd-  hade du varit i småland har jag en reserv cdi liggande.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat att koppla om så att jag kör tändspole fyra mot cyl 3, det funkar att starta motorn så. Dvs den är lika trögstartat som innan, men den går på hög tomgångsgas.

 

Tyvärr räcker inte kabeln från 3:ans tändspole att sätta på tändstift 4 men man bör kunna utesluta att det iaf är fel på tändspole 4?

 

Hur kan jag felsöka vidare härifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury kallade denna konstruktion ADI Alternator Driven Ignition för att skilja den från äldre konstruktioner som var matade från 12V batteriet. Den gängse beteckningen är CDI-tändning.

 

Switchboxen är en svag punkt på dessa. Den låter sig inte mätas upp utan istället får man utesluta andra felkällor som tändspolar, trigger och laddspole. Laddspolen är gemensam för alla fyra cyl eller möjligen två laddspolar som servar två cyl var som på den raka sexan. I vart fall kan laddspolarna uteslutas. Tändspole har du själv kollat OK och jag är ganska säker på att motorn bara har två triggspolar (den raka sexan har tre), som servar två cyl var. Återstår Switchboxen, som tyvärr är dyr. 

https://www.boats.net/product/mercury/5772A7?ref=9e8515c97e353b18e7ba7c42d7b7f8cb6a3cc780

 

CDI electronics tillverkar alternativa delar som är OK. Det finns också billiga varianter på nätet, men dessa skall man nog akta sig för. 

 

Obs: Detta är min bästa gissning givet vad jag tror mig veta om denna motor. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev guestsson:

Mercury kallade denna konstruktion ADI Alternator Driven Ignition för att skilja den från äldre konstruktioner som var matade från 12V batteriet. Den gängse beteckningen är CDI-tändning.

 

Switchboxen är en svag punkt på dessa. Den låter sig inte mätas upp utan istället får man utesluta andra felkällor som tändspolar, trigger och laddspole. Laddspolen är gemensam för alla fyra cyl eller möjligen två laddspolar som servar två cyl var som på den raka sexan. I vart fall kan laddspolarna uteslutas. Tändspole har du själv kollat OK och jag är ganska säker på att motorn bara har två triggspolar (den raka sexan har tre), som servar två cyl var. Återstår Switchboxen, som tyvärr är dyr. 

https://www.boats.net/product/mercury/5772A7?ref=9e8515c97e353b18e7ba7c42d7b7f8cb6a3cc780

 

CDI electronics tillverkar alternativa delar som är OK. Det finns också billiga varianter på nätet, men dessa skall man nog akta sig för. 

 

Obs: Detta är min bästa gissning givet vad jag tror mig veta om denna motor. 

 

Så switchbox = cdi? Lådan du länkar till känner jag igen från motorn.

 

Kan man testa detta på något sätt? Att beställa för 3500 sek för att testa, känns lite väl.

 

Det märkliga är att jag upplevde att motorn gick bra några min efter sjösättning, när jag sedan saktade ner för att få långsamt en stund och sedan gasade på var det in längre samma klipp i den. Och så har det varit sedan dess. Det känns alltså som att felet skulle ha uppstått sår och då. Men jag kan ju såklart ha fel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yepp Switchbox är CDI-box på Mercury/Mariner

 

En del av det du frågar om har jag redan svarat på, så läs igen.

 

Detaljerad felsökningshjälp här.

https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

 

Med den info du givit så är jag 90  % säker på att det är boxen.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite konfys för stiftet ger gnista,/. När jag jämförde stift tre och fyra så såg det likadant ut när tändningen vreds om. Men det kan alltså ändå vara tändningen som felar - dvs att gnistan inte kommer vid rätt tillfälle typ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev skeppohojojoj:

Jag blir lite konfys för stiftet ger gnista,/. När jag jämförde stift tre och fyra så såg det likadant ut när tändningen vreds om. Men det kan alltså ändå vara tändningen som felar - dvs att gnistan inte kommer vid rätt tillfälle typ?

Det brukar vara helt dött på den/de cyl som inte funkar. Jag kan nog inte hjälpa dig vidare utan  att ha tillgång till motorn. Återigen, fel på en cyl på merc raka 4:or och sexor är i 99 fall av 100 tändstift, tändspole eller Switchbox under förutsättning att det finns två triggspolar, vilket jag tror.

 

Kolla också alla anslutningar till boxen, att t.ex. jorden är ansluten OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev skeppohojojoj:

Jag hittar den här för 900 kr på CDON: https://cdon.se/fordon/mercury-4-cylindrig-force-utombordare-switch-box-power-pack-332-5772a1-p56073377

 

Men jag undrar över kvalitet/prestanda...

Som jag nämnt finns det kinaboxar. Kanske funkar den, men i värsta fall levererar den gnistan vid fel tidpunkt. Original,. CDI electronics eller Sierra skulle jag hålla mig till.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtade hem den jag hade liggande, köpt beg vid en felsökning som visade sig inte vara cdi fel och sen blivit liggande som bra att ha reservdel.  numret på min är 332-5772a1 identisk med den a4 som sitter på min motor,  jag gav 1000:- mitt i säsongen ,panik pris utan kvitto, har legat hos mig troligen 4 säsonger, svalt mörkt torrt inrullad i plastpåse- men elektronik åldras även om det inte använts så inga garantier eller återlämningsrätt.   Men du bör i första hand utesluta allt annat, kolla gnist längd finns verktyg för det eller gör ett själv- slangstump med två skruv.   Kabel vecket just vid trigger under svänhjulet är ett ställe som oxiderar och vickar av lätt eller leder dåligt då kommer och går felet och liknar en cdi som är på väg att dö. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klickade på cdon länken den jag har som reserv är med mercury dekalen så det är en orginal , den på min motor ser mer ut som kina boxen utan mercury loggan-  mycket märklig- men den på min motorn kan ha varit bytt eftersom motorn är ett "blocket bedrägeri" dvs-felfri-  jag åkte bra på att svetsa ihop uppfrätt motorblock och byta statorlindning samt 2 t-spolar och sönderborrade munstycken mm som tidigare ägare ställt till med i felsöknings jakten innan den såldes som felfri.             

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev guestsson:

"Det brukar vara helt dött på den/de cyl som inte funkar"

 

Dött som i att den inte tänder, eller att man inte får gnista. Här får jag ju gnista, men ingen tändning. Jag undrar om det istället är att bränsle inte når cylindern, men kan som sagt för lite om motorns anatomi för att närmare kunna beskriva vad i ett sådant fel skulle bestå. 

Tittar man på stiften (bild längre upp i tråden) så ser ju stift fyra radikalt annorlunda ut jämfört med de andra. Det ser rent ut. När jag kände på det tyckte jag det verkade aningen fuktigt/oljigt, men inte alls som de andra. 

 

Är jag helt fel ute här? Andra har ju svarat ovan men jag kan ändå inte släppa den tanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur smakar stiftet- bensin då når den fram, vatten och bensin då har du vatteninträngning.  gör en enkel moj och kolla gnistlängd det avslöjar mycket. image.png.7061a087ae330e51eb1b47f3ab761c69.png

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Eile:

Hur smakar stiftet- bensin då når den fram, vatten och bensin då har du vatteninträngning.  

Hur känner man skillnad mellan vattenblandad bensin och "ospädd"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi leker med tanken att du saknar bränsle till 4:e cylindern vilken är den längs ner på motorn.

Där har du vevaxeltätningen vilken ska förhindra läckage. Om den har gett sig så förlorar motorn förmågan att bygga upp vevhusvacuum och även då vevhuskomp.  vilket då gör att det sugs inte in någon luft/bränsle blandning till 4:ans vevhus.

 

Är det vatten så skrev jag tidigare att avgasplåten är en stark kandidat till sådana fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-22 vid 04:31 skrev guestsson:

Om vi leker med tanken att du saknar bränsle till 4:e cylindern vilken är den längs ner på motorn.

Där har du vevaxeltätningen vilken ska förhindra läckage. Om den har gett sig så förlorar motorn förmågan att bygga upp vevhusvacuum och även då vevhuskomp.  vilket då gör att det sugs inte in någon luft/bränsle blandning till 4:ans vevhus.

 

Är det vatten så skrev jag tidigare att avgasplåten är en stark kandidat till sådana fel.

Jag summerar nu vad jag kommit fram till såhär långt:

- Cyl 4 har ju lika bra komp som övriga. 

- Både tändstift 3 och 4 ger synliga gnistor.

- Cyl 3 tänder när jag kopplar om 4:ans tändspole mot den.

- När jag kollar 4:ans tändstift (tar ut gör rent, skruvar i och kör motorn lite till) så tycker jag att det blir blött, eller iaf oljig/skitigt.

 

Slutsatser så långt: 

- Att 4:an stift blir skitigt vid drift borde borga för att det kommer fram soppa till cyl 4? Eller kan det vara allmänt "skit"/olja som geggar runt i cyl sedan gammalt?

- Att 4:ans tändspole tänder mot 3:ans cyl borde tyda på att det är något med cyl 4 som är fel och inte CDI som föreslagits ovan? JA/NEJ?

 

Är nästa steg att riva hela motorn och kolla om jag har vattenläckage in i cyl 4? Kan jag testa detta på något vis?

 

Andra förslag på felsökning?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat lite i verkstadshandboken.

 

Statorn har bara en laddkrets till CDI:n, men med två spolar, en för låg och och en för högfart. Statorn kan därmed avföras som orsak till problemen, 

 

Det finns två triggspolar, en som servar cylinder 1 och 2 samt en för cyl 3 och 4.

Om triggern var problemet skulle även cyl 3 vara påverkad, så även den kan avföras.

 

Det går att koppla om CDI:n så att de delar i boxen som servar cyl 1och 2 istället servar cyl 3 och 4 och vice versa.

 

1. Skifta trigger på CDI:

Skifta brun <-> vit ledning samt vit/svart <-> violett

 

2. Skifta ledningar till tändspolarna 
Cyl 1 (grön) <-> Cyl 3 (grön/röd) 
Cyl 2 (grön/vit) <-> Cyl 4 (grön/svart)

 

Om Cyl 4 fortfarande fallerar kan det vara tändspole, tändkabel eller tändstift som är fel, eller för all del något annat, t.ex. vatten

 

Om felet flyttar till cyl 2 är det CDI:n.

 

Håll koll på vad du gör så att du kan koppla tillbaks.

 

Liten reservation för att något i beskrivningen ovan inte blev helt korrekt, men det kan säkert någon annan kommentera. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är väl uppfrätt som tidigare motorer här på forumet där man gått bet på felsökningen, under agasplåten finns en vattenmantel kåpa och den har några ställen vid 4 som lätt oxiderar igenom och läcker, materialet går hjälpligt att svetsa ev skulle nog det gå bättre att zink löda med såna där magi trådar som säljs på nätet eller någon kemisk metal .  Någon gång har jag lekt med tanken att det borde gå att köra kylsystemet slutet med kylartätning för att laga de porer som bildas nere vid 4'an troligen av gammalt vatten under vinterförvaring. P7062058.thumb.JPG.31c947a4fdde9698aec847b40a0e5b3a.JPGP7062054.thumb.JPG.365d8feb37fd900a0ddcb8354e894ab4.JPGP7062056.thumb.JPG.379e99ee623c1ede7535113cfa7627db.JPG 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Eile:

Den är väl uppfrätt som tidigare motorer här på forumet där man gått bet på felsökningen, under agasplåten finns en vattenmantel kåpa och den har några ställen vid 4 som lätt oxiderar igenom och läcker, materialet går hjälpligt att svetsa ev skulle nog det gå bättre att zink löda med såna där magi trådar som säljs på nätet eller någon kemisk metal .  Någon gång har jag lekt med tanken att det borde gå att köra kylsystemet slutet med kylartätning för att laga de porer som bildas nere vid 4'an troligen av gammalt vatten under vinterförvaring. P7062058.thumb.JPG.31c947a4fdde9698aec847b40a0e5b3a.JPGP7062054.thumb.JPG.365d8feb37fd900a0ddcb8354e894ab4.JPGP7062056.thumb.JPG.379e99ee623c1ede7535113cfa7627db.JPG 

Bör jag öppna och kolla, eller vad anser du? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev guestsson:

Nu har jag kollat lite i verkstadshandboken.

 

Statorn har bara en laddkrets till CDI:n, men med två spolar, en för låg och och en för högfart. Statorn kan därmed avföras som orsak till problemen, 

 

Det finns två triggspolar, en som servar cylinder 1 och 2 samt en för cyl 3 och 4.

Om triggern var problemet skulle även cyl 3 vara påverkad, så även den kan avföras.

 

Det går att koppla om CDI:n så att de delar i boxen som servar cyl 1och 2 istället servar cyl 3 och 4 och vice versa.

 

1. Skifta trigger på CDI:

Skifta brun <-> vit ledning samt vit/svart <-> violett

 

2. Skifta ledningar till tändspolarna 
Cyl 1 (grön) <-> Cyl 3 (grön/röd) 
Cyl 2 (grön/vit) <-> Cyl 4 (grön/svart)

 

Om Cyl 4 fortfarande fallerar kan det vara tändspole, tändkabel eller tändstift som är fel, eller för all del något annat, t.ex. vatten

 

Om felet flyttar till cyl 2 är det CDI:n.

 

Håll koll på vad du gör så att du kan koppla tillbaks.

 

Liten reservation för att något i beskrivningen ovan inte blev helt korrekt, men det kan säkert någon annan kommentera. 

Tack, detta ska jag absolut testa vid tillfälle (dröjer några v nu dock, tyvärr).

 

Men i och med att tändspole 4 (i inkopplad version) så kunde driva cylinder 3 - borde man inte kunna utesluta att det iaf är fel på stift och spole? CDI kan fortfarande vara paj (kanske)?

 

Jag har också testat att skifta stift mellan cyl 3 och 4 (helt nya stift också), och det har inte gjort nån skillnad.

Redigerad av skeppohojojoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...