Mawe85 7 Postad 10 Juni , 2021 Hej, Jag har en Yamaha autolube 50hk från -90 med tre förgasare. Hade förgasarna nere nyligen för att rengöra dessa ur rent serviceperspektiv då motorn är ny för mig. Jag var noga med att notera antalet varv för att blandningsskruvarna skulle nå botten. 2 skruvar var drygt tre varv och den sista skriven var det bara två varv. Kan det stämma att det ska skilja ett helt varv mellan förgasarna? Min tanke är att alla tre förgasare borde justeras lika. Någon som vet hur de ska justeras enligt Yamaha? Tacksam för input! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 10 Juni , 2021 (redigerade) Antal varv ger bara en grundinställning. Generellt Motorn avstängd Börja med att kolla att spjällen är synkade dvs öppnar samtidigt. Toppen på buntband kan vara till hjälp. Motorn igång och varmkörd Försäkra dig om att termostaten funkar genom att känna på blocket. Det skall gå att hålla kvar handen en liten stund men inte mer, dvs rejält varmt (ca 60 C) Blandningsskruvarna justeras en och en för att uppnå max varvtal på tomgång med växel i och öppnas därefter 1/4-1/2 varv ytterligare för att ligga lite på den feta sidan. Notera att den initiala varvtalsökningen på dessa tvåtaktare brukar ske genom att öka tändförställningen inte genom att öppna spjällen. Redigerad 10 Juni , 2021 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 7 Postad 10 Juni , 2021 10 timmar sedan skrev guestsson: Antal varv ger bara en grundinställning. Generellt Motorn avstängd Börja med att kolla att spjällen är synkade dvs öppnar samtidigt. Toppen på buntband kan vara till hjälp. Motorn igång och varmkörd Försäkra dig om att termostaten funkar genom att känna på blocket. Det skall gå att hålla kvar handen en liten stund men inte mer, dvs rejält varmt (ca 60 C) Blandningsskruvarna justeras en och en för att uppnå max varvtal på tomgång med växel i och öppnas därefter 1/4-1/2 varv ytterligare för att ligga lite på den feta sidan. Notera att den initiala varvtalsökningen på dessa tvåtaktare brukar ske genom att öka tändförställningen inte genom att öppna spjällen. Tack för input. Med andra ord måste man ha ett bra öra för att höra så att det blir rätt. Ska testa till helgen när jag förhoppningsvis åker till båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser