chiligarden 0 Postad 8 Juni , 2021 Jag planerar att köpa familjens första båt för att använda i en större insjö. Den kommer ligga på samma plats hela tiden och vi i familjen tänkte använda den för att utforska sjöns öar och stränder. Fiska lite, men förmodligen mest åka på utflykter. Våra kompisar bor på andra sidan sjön, dit är det två kilometer, så det vore ju schysst om vi kunde åka dit utan att det tar hela dagen. Vi är två vuxna och två barn i åldrarna 12 och 15 år. Här är en båt jag har kollat på. https://outl1.se/aluminiumbat-380cm Och så en elmotor till den, kanske den här: https://www.hobbyhallen.se/deep-sea-batmotor-cruise-86lbs Låter det här som en okej lösning i förhållande till mina behov, eller vad missar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 34 Postad 8 Juni , 2021 Hej Chiligarden, välkommen till MG. Klokt val med aluminium: I princip underhållsfritt. Däremot är det bra och känna till att det är svårt och få bort repor och bucklor från aluminium. Samt att man har koll på galvanisk korrosion och att sjögräs sätter sig på skrovet efter ett tag i vattnet. Det är mina erfarenheter med aluminium. Men en båt i den storleken kan vara ganska rank och det är nog bra och ha undersökt olika båtalternativ och se vad man är ute efter. Annars är det nog smart drag med elmotor. Det kommer inte gå snabbt och om vinden ligger på så måste du nog vara aktiv i styrningen för att hålla rätt kurs. Men du bör undersöka batterialternativ också, vilket är minst lika viktigt. Samt hör med försäkringsbolaget. Bra att båten är CE-märkt, men finns det flytkroppar under bänkarna, om båten skulle sjunka i alla fall? Lanternor. självläns och länspump är nog bra och beakta. Önskar dig stort lycka till i köpet av en ny båt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 209 Postad 9 Juni , 2021 Jag har kört aluminium de senaste 20 åren och gillar tåligheten jämfört med plastbåtar. Men, som Busteri, skriver så växer det sjögräs och annat på dessa då det inte finns ngn bra bottenfärg. Jag tycker det ser ut som en riktigt robust byggd båt. Samtidigt väger den bara 75 kg och ser ut som att den kan vara rätt rank. Säkert inte ngt problem vid körning, men kan vara lite spännande att kliva ombord i om man är ny på sjön. Angående el-motor så är jag väl mest orolig om det finns kraft nog i motorn. Båten rekommenderas med 9,9 - 15 hk och den där elmotorn är på 1,6hk. Även om man inte har bråttom så vill man kunna manövrera och styra båten om det blåser lite. Båten funkar säkert, men fundera på om det inte vore bättre med en 6-8hk tyst fyrtaktare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 127 Postad 9 Juni , 2021 Eftersom ni är två vuxa med två ganska stora barn hade jag valt en större båt. Jag hade även valt ett känt båtmärke. Tex Linder 440 om ni vill ha ALU. Tveksamt om motorn du länkar till kommer hålla måttet och det kommer förmodligen ta hela dagen att åka till era kompisar, om batteriet räcker🙂. Rådfråga en Marina om lämplig motor men personligen hade jag valt en 4-taktare, 5-10 hk. En elmotor behöver även solceller osv för att ladda batterierna om du inte har ett vägguttag i närheten. Springer ganska snabbt iväg i kostnader. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser