Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Normaister

Volvo Penta hög dör vid låga varv

Rekommendera Poster

Hej!

Mitt ursprungsproblem var att min motor inte orkade komma upp i varv.

Den började köra ryckigt och kom knappt upp till 2000 varv.

Låga varv var inga problem, kunde köra omkring bra. Värt att veta att jag tog båten på 3 st 1-timmarsturer med detta problem

Min polare kikade på den och trodde det var fördelaren som var lös/felinställd.

Han lyfte av fördelarlocket tog ut rotorn och sa att den såg slut ut och att kolet såg lite kort ut (var kanske slitet)

Sen upptäckte vi att en kabelsko till förgasaren hoppat ur (den som reglerar luftinsuget antar jag)

Vi satte in den och motorn lät riktigt kry igen!!

Dock så dör motorn om jag inte gasar över  700 varv. Detta problem var alltså inte innan.

Efter vi lämna båten så sa min kompis att han kanske satte tillbaka rotorn fel.

Jag har inte åkt tillbaka än och undersökt detta, ville höra med er vad ni tror kan ha hänt?


Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Normaister:

Hej!

Mitt ursprungsproblem var att min motor inte orkade komma upp i varv.

Den började köra ryckigt och kom knappt upp till 2000 varv.

Låga varv var inga problem, kunde köra omkring bra. Värt att veta att jag tog båten på 3 st 1-timmarsturer med detta problem

Min polare kikade på den och trodde det var fördelaren som var lös/felinställd.

Han lyfte av fördelarlocket tog ut rotorn och sa att den såg slut ut och att kolet såg lite kort ut (var kanske slitet)

Sen upptäckte vi att en kabelsko till förgasaren hoppat ur (den som reglerar luftinsuget antar jag)

Vi satte in den och motorn lät riktigt kry igen!!

Dock så dör motorn om jag inte gasar över  700 varv. Detta problem var alltså inte innan.

Efter vi lämna båten så sa min kompis att han kanske satte tillbaka rotorn fel.

Jag har inte åkt tillbaka än och undersökt detta, ville höra med er vad ni tror kan ha hänt?


Tack på förhand!

Vad är det för Volvo-Pentamotor?

Penta brukar använda sig av Bosch fördelardosor, och på dessa kan man inte sätta varesig rotorn eller fördelarlocket fel, sannolikt inte på anda fördelare heller.

 

Elanslutningar på förgasaren brukar ibland vara till en elektrisk  automatchoke.

 

Om fördelarlocket och rotorn är slitna så byt! Passa även på att byta tändspole och kondensator, dessa tillhör förbrukningartiklarna, byt även tändstiften och tändkablarna när du ändå håller på.

 

Orkeslösa bensinmotorer på höga varv kan tyda på att dom inte får tillräckligt med bränsle, kolla bränslefiltret, om den även går dåligt på låga varv kan även detta tyda på ett delvis igensatt bränslefilter.

Den kan även samlats smuts i förgasarens flottörkammare och där blockerar det lågfartsmunstycket, ja beroende på vad du har för förgasare.

Även bränslepumpen kan vara en bov i dramat, liksom om du kör på förra säsongens bensin, eller om det rent utav är skit i tanken.

 

Men du får tar reda på och berätta vad det är för motor du har för att få bättre svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rotorn går inte att sätta fel för då får man inte på fördelarlocket.

 

Vad är det för motor, VolvoPenta är ju ganska intetsägande.

 

Kabeln på förgasaren är till choken, är inte den kopplad så är choken i princip stängd hela tiden. Och det går inte så bra, kan man lugnt påstå.

 

Att den stannar tyder på att förgasarens tomgångskrets behöver justeras. Luftskruvar och tomgångsskruv

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad är det för Volvo-Pentamotor?

Penta brukar använda sig av Bosch fördelardosor, och på dessa kan man inte sätta varesig rotorn eller fördelarlocket fel, sannolikt inte på anda fördelare heller.

 

Elanslutningar på förgasaren brukar ibland vara till en elektrisk  automatchoke.

 

Om fördelarlocket och rotorn är slitna så byt! Passa även på att byta tändspole och kondensator, dessa tillhör förbrukningartiklarna, byt även tändstiften och tändkablarna när du ändå håller på.

 

Orkeslösa bensinmotorer på höga varv kan tyda på att dom inte får tillräckligt med bränsle, kolla bränslefiltret, om den även går dåligt på låga varv kan även detta tyda på ett delvis igensatt bränslefilter.

Den kan även samlats smuts i förgasarens flottörkammare och där blockerar det lågfartsmunstycket, ja beroende på vad du har för förgasare.

Även bränslepumpen kan vara en bov i dramat, liksom om du kör på förra säsongens bensin, eller om det rent utav är skit i tanken.

 

Men du får tar reda på och berätta vad det är för motor du har för att få bättre svar!

Hej!

 

Stort tack för svaret, jag var lite snabb på att få iväg inlägget!

Det är en volvo penta V8 5.7 l som sitter i en Maxi 680 DC.

Blocket och toppar är nyköpt 2015 av förre ägaren, en del grejer blev överflyttat från gamla motor men förgasaren var ny.

Det är en brytarlös fördelare som jag förstått det. 
 

Tändstift bytta i år :)


Lägger till lite bilder på motorn 🙂

 

Mitt första inlägg så det är bara hojta till om jag missat någon info :)

62242F0A-4B5D-480D-B3A6-8833DB5D6CE1.jpeg

78C4BA91-881D-45C2-A3D6-F09E4D035D93.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Gelis:

Rotorn går inte att sätta fel för då får man inte på fördelarlocket.

 

Vad är det för motor, VolvoPenta är ju ganska intetsägande.

 

Kabeln på förgasaren är till choken, är inte den kopplad så är choken i princip stängd hela tiden. Och det går inte så bra, kan man lugnt påstå.

 

Att den stannar tyder på att förgasarens tomgångskrets behöver justeras. Luftskruvar och tomgångsskruv

 

 

 

Tack för ditt svar, min kompis sa att han kanske hade satt in den fel (inte uppochner) men att den satt 180 grader fel.

Vi försökte med tomgångsskruven men den bara bubblade till och dog vid 700-500 varv. Vet inte om vi kanske kom åt något vid ”gångjärnen” vid förgasaren.

Han tryckte på gasen medans jag stod vid instrumentbrädan och så fort han släppte under  700-500 varv så dog den.

 

La till lite mer info vid förra inlägget, Volvo Penta V8 5.7.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Går inte att sätta rotorn fel åt något håll

 

Ta bort flamskyddet på förgasaren och kolla om choken öppnar fullt. Du kan starta utan att flamskyddet sitter på förgasaren. Choken ska vara fullt öppen inom några minuter.

500 varv är för lågt, bör ligga på runt 700-800 obelastad.

Tror det är en Rochester förgasare och dom är inte så kul att ha att göra med. En bra förgasare när dom är fräscha och rätt inställda men att komma dit kan vara besvärligt för en lekman.

 

Ta även bort stiften och kolla så dessa inte är totalt igensotade då du troligtvis kört med full choke i några timmar

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Gelis:

Går inte att sätta rotorn fel åt något håll

 

Ta bort flamskyddet på förgasaren och kolla om choken öppnar fullt. Du kan starta utan att flamskyddet sitter på förgasaren. Choken ska vara fullt öppen inom några minuter.

500 varv är för lågt, bör ligga på runt 700-800 obelastad.

Tror det är en Rochester förgasare och dom är inte så kul att ha att göra med. En bra förgasare när dom är fräscha och rätt inställda men att komma dit kan vara besvärligt för en lekman.

 

Ta även bort stiften och kolla så dessa inte är totalt igensotade då du troligtvis kört med full choke i några timmar

Okej, jag förstår.

Jag är ganska ny med motorer så jag uppskattar alla dina tips.

jag märkte att en av slangarna som går upp till flamskyddet var lite oljig.

Beror detta på att choken varit stängd?

 

Kanske får ta dit ett proffs som kollar på förgasaren.

Ska köpa ett nytt topplock, rotor och tändstift och se om det blir bättre kanske.

 

Stort tack för din hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om su har en elektronisk tändning så har du varken brytarspetsar eller kondensator, så slipper du byta eller justera sådana.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Normaister:

Okej, jag förstår.

Jag är ganska ny med motorer så jag uppskattar alla dina tips.

jag märkte att en av slangarna som går upp till flamskyddet var lite oljig.

Beror detta på att choken varit stängd?

 

Kanske får ta dit ett proffs som kollar på förgasaren.

Ska köpa ett nytt topplock, rotor och tändstift och se om det blir bättre kanske.

 

Stort tack för din hjälp!

Nytt topplack? Ja det blir väldigt dyrt, dessutom har en V8 två sådana.

Du menar nog fördelarlocket..?

 

Som @Gelisär inna på har du kört med choken på eftersom dess kabel inte var ansluten, och då har motorn fått för mycket bränsle, med nedsotade tändstift som följd.

Anslut kabeln, sätt på tändningen, titta ned i förgasaren, om choken är hel skall chokespjället sakta röra på sig och tillslut vara helt öppet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Normaister:

jag märkte att en av slangarna som går upp till flamskyddet var lite oljig.

Beror detta på att choken varit stängd?

Det är normalt och har inget med choken att göra, slangarna är till vevhusventilationen och det blir alltid lite oljedimma i slangarna. Det är därför dessa är anslutna till flamdämparen på förgasaren som då suger i sig oljedimman.

 

Men har du kört med stängd choke i 3 timmar så kan motorn fått ner massa bensin i oljan, kolla nivån på oljestickan och även lukta på oljan som är på stickan. Är nivån hög och det stinker av bensin så byt olja.

Det borde dragit kopiösa mängder bränsle på dessa 3 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nytt topplack? Ja det blir väldigt dyrt, dessutom har en V8 två sådana.

Du menar nog fördelarlocket..?

 

Som @Gelisär inna på har du kört med choken på eftersom dess kabel inte var ansluten, och då har motorn fått för mycket bränsle, med nedsotade tändstift som följd.

Anslut kabeln, sätt på tändningen, titta ned i förgasaren, om choken är hel skall chokespjället sakta röra på sig och tillslut vara helt öppet.

Ja, jag menade fördelarlocket. Han tyckte rotor och ”kolet” så slitet ut. Vet inte hur långt kolet ska vara.

Ska åka dit efter jobbet och kolla stiften och spjället.

 

Stort tack för snabba svar och hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gelis:

Det är normalt och har inget med choken att göra, slangarna är till vevhusventilationen och det blir alltid lite oljedimma i slangarna. Det är därför dessa är anslutna till flamdämparen på förgasaren som då suger i sig oljedimman.

 

Men har du kört med stängd choke i 3 timmar så kan motorn fått ner massa bensin i oljan, kolla nivån på oljestickan och även lukta på oljan som är på stickan. Är nivån hög och det stinker av bensin så byt olja.

Det borde dragit kopiösa mängder bränsle på dessa 3 timmar.

Okej jag förstår.

Ska kolla oljan och stiften idag efter jobbet.

Kanske drog  lite mer än vanligt, körde dock bara på 1000 varv (vet inte om det gör någon skillnad iofs)

Tack för all hjälp Gelis, verkligen uppskattat!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville bara meddela att tändstiften var helt nedsotade och oljan luktade lite bensin.

Bytte olja, filter och stift och därefter gick allt bra igen.

Tack, ni räddade min midsommar! 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...