Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
Micore550

Suvi 5700

Rekommendera Poster

Igår var det äntligen dags för sjösättning. Båten stått klar på trailer hemma. Kom bara några km så ser jag i backspegeln att vänster hjul på trailern börjar vobbla. Tur att det var just vid en avtagsväg. In och stannar. Ser direkt att hjullagret till axeltappen gett sig. Svär över mig själv som brustit i underhållet.  Nu vill jag varna er andra att se till att fetta in ordentligt till hjulaxel/lager.

 Jag kommer nu ihåg att ihöstas backade jag lite långt med trailern och det kom vatten upp till hjulaxeln. Hade jag haft ordentlig med fett då hade nog allt varit ok.

Men hur löste jag båten vid vägkanten på obrukbar trailer? I bilens assistansförsäkring ingick släp. Bärgaren kom och tog upp både båt och trailern. Körde hela vägen till slipen, sjösättning som en dans😃

Kostade endast 1500 självrisk. Värt varenda spänn. 

Nu har jag ända till hösten på mig att fixa trailern.🥴

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Micore550:

se till att fetta in ordentligt till hjulaxel/lager.

Hjälpte inte mig. Fettade rikligt varje höst efter upptag och varje vår före sjösättningen men inte hjälpte det. 
Vet att detta varit uppe här tidigare. Minnet är dock väldigt kort. Har funderat på om man kunde sätta en fett-nippel på axeln vid lagret. Borde funka. 

Nu ligger båten på varv på vagnen på vintern och de kör den korta biten ner till/i vattnet utan att lagret överhettar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ! Har sett det finns axeltappar med smörjnippel på. Tror jag bytar till sådana nu när jag ska fixa min trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...