Deikoo 1 Postad 6 Juni , 2021 Hej, Vi sjösatte vår fina båt igår och skulle testköra innan vi la till för första gången. När vi la på gas för att gå upp i planing så tappade vi allt driv till proppen. Har idag haft bort växelhuset och det ser bra ut. Däremot så ser det ut som att det har snurrat vid drivaxeln uppe vid motorn. Frågan är, hur sitter drivaxeln i motorn? Är det direkt i veven (splines i vev trasig?) eller sitter det med någon connector av något slag som är ganska lätt att byta? Splines på drivaxel är ok, även om man ser att det har fått liiiite stryk. Inte mycket alls, men det syns. Drivaxel skulle jag därför våga påstå är OK. Någon som vet vad som behöver göras? Motor: Mercury thunderbolt 75hk , 4cyl 2-takt från 1980. Mvh Uppgiven båtägare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 6 Juni , 2021 Är ni säkra på att det inte är gummibussningen i propellern som slirar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deikoo 1 Postad 8 Juni , 2021 2021-06-06 vid 20:17 skrev Jorgen01: Är ni säkra på att det inte är gummibussningen i propellern som slirar? Ja, 100%. Jag har haft ned växelhuset. Splines är borta uppe i motorn. Helt rent. Så frågan är om detta är direkt i veven eller om det sitter något mellan som går att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 Juni , 2021 Tyvärr direkt i veven, så prognosen för att veven blivit skrot är stor. Har aldrig hört talas om att det blivit rent på splines där. Att drivaxeln rostat fast i veven på äldre maskiner är ganska vanligt men din borde ha rostfri drivaxel, kommer inte ihåg exakt när Mercury gick från vanlig stålaxel till rostfritt. Här finns sprängskiss https://www.mercruiserparts.com/75-4-cyl--6432901-up Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deikoo 1 Postad 9 Juni , 2021 21 timmar sedan skrev Gelis: Tyvärr direkt i veven, så prognosen för att veven blivit skrot är stor. Har aldrig hört talas om att det blivit rent på splines där. Att drivaxeln rostat fast i veven på äldre maskiner är ganska vanligt men din borde ha rostfri drivaxel, kommer inte ihåg exakt när Mercury gick från vanlig stålaxel till rostfritt. Här finns sprängskiss https://www.mercruiserparts.com/75-4-cyl--6432901-up Ja, misstänkte att det gjorde det. Då är motorn tyvärr "slut". Jävligt synd eftersom den bara gått 110 timmar (har timräknare på). Den har ägts av försvaret innan så den har bara stått i deras beredskap. Får väl försöka sälja den. Har hittat vev för under 1000kr på ebay så det går att laga den, men jag har varit plats eller tid för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser