Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
peeete

Val av propeller

Rekommendera Poster

Är det någon som har några erfarenheter kring hur bränsleförbrukningen påverkas vid byte från en standard aluprop mot en rostfri? En annan fråga: Blir aluprop's slitna i materialet när de åldras och därmed tappar effekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorvarvet i marchfart sjunker något precis som bränsleförbrukningen. När jag bytte på min DC så sänkte jag med 100 varv. Vill du få ner förbrukningen så prova en med högre stigning. Detta ger mycket mer. Ca 200varv/tums stigning. /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte båten slö upp i planing då? Nu ligger jag på 20-25 knop vid 3' varv vilket jag tror ger en ganska ekonomisk gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte själv från orginal 15x17 till 14x19 och märker ingen markant skillnad i planingströskeln. Den stora skillnaden ligger i varvtalet vid 23knop. Tidigare 3100 mot 2800 nu. Något mer positivt är toppfarten samt att den inte kaviterar längre. /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår tillverkaren rätt så har jag en 23-tums aluminiumpropeller, kolla 200C med 190hp på denna sidan: http://www.stingrayboats.com/products/models05/power_options.html Vilken stålpropeller tror du är lämplig för mig? När jag maxade sist så slog varvtalsregulatorn till med två personer i båten, jag har i och för sig en liten skada på nuvarande propeller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad tror du om denna? Michigan Wheel Propellers - Ballistic -3BLD S/S PROP MERC 14 1/2 X24 345137 178.57 178.57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du köpt ny propeller?

Isådanna fall vad blev det?

 

Senast ändrad av zniper | 05 oktober 2007 | 15:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...