Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Davkar

Hydrualstyrning - luft? Slut rattpump? Nåt helt annat?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Är snart inne på min andra båtsäsong och har mycket att lära 

Min båt, en Silver Hawk 540 från 2007 har, vad jag bedömer, originalmonterad hydrualstyrning från Baystar. Upplevde redan förra året att det var lite mycket "glapp" i styrningen, och den hade även tryckt ut lite olja vid några tillfällen från rattpumpen.

Nu under vårfixandet har jag försökt testa lite mer och försöka få koll på styrningens status. Förra helgen fyllde jag upp med olja, och nu när jag kikade har den tryckt ut en del igen. Bedömer att det är via påfyllningshålet.

Försökte nu ikväll  se om det eventuellt är luft i systemet som är boven, eller är det kanske något annat bekymmer?

Som ni hör på filmsnutten så hackar det en del, och man ser även att oljan åker upp och ner, när jag svänger styrbord. Man ser då även att motorn rör sig hackigt.

Tacksam för vägledning och tips på vad jag borde misstänka för problem. Luft? Är prylarna slut? Eller nåt helt annat?

Redigerad av Davkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lättast att fylla pumpen med oljekanna. då ser man nivån och slipper oljeslabbet. Förmodligen är det luft i systemet. Vissa styrcylindrar har luftnipplar med slanganslutning. Då kan man sätta en slang mellan dem, öppna dem och veva på med ratten, så kommer luften ut via rattpumpen. Nivån i pumpen ska vara över mekanismen man ser genom hålet. Om man fyller för mycket kan olja tryckas ut genom pluggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vrider åt vänster går den jämt och fint, när vrider åt höger så hackar det och låter illa, så ska det inte vara.

Det kan vara något fel på rattpumpen, det sitter flera kolvar inne i den.

Försök å få tag i någon som kan dom grejorna, kanske går att laga.

documents_Rattpumpe_detalj1_Te4zXBC.jpg.ca878449a13a783d752a47ffc86babf9.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet kommer och går, så misstänker att den luft jag lyckas få bort återkommer efter en stund. Olja trycks ut vid pumpen, vilket borde innebära nåt slags internt läckage. Prylarna är ju iallafall 15 år, så kanske helt rimligt att de börjar ge upp där packboxar och gummi torkat och spruckit. Tyvärr verkar det dyrt/svårt att renovera så biter nog i det sura och köper rubbet nytt. 

En fråga där. Korkat att behålla hydrualslangarna eller borde det vara ok att behålla dessa? Sjukt osugen på att byta och böka med att dra slang..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...