TheHeadroom 0 Postad 5 Juni , 2021 Fjärde turen för i år med gammal Solvigg 21 och VP AQ125A. Förra året åkte vi mycket och har själv servat den med ny olja/filter i motorn och bytt drevolja. Gått bra men idag hände det. Gick som vanligt bra i 20 knop, kylde bra, varvtal normalt, olja kollad och normalt tryck. Plötsligt "smällde" det till och motorn tvärdog. Ville inte starta igen, som att det är stopp. Bogsering hem till bryggan... Vid friläge kan jag snurra propellern, men försöker jag snurra remskivan är det nästan stumt. Ser inget annat konstigt. Inget läckage eller sådant. Vad kan vara fel och var börjar jag felsöka mer när den fortfarande ligger kvar i vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad 5 Juni , 2021 Min första tanke är att kamremmen sagt upp sig, iså fall är det ventilsallad i motorn.. Vet Du när kamremmen byttes senast? Perra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Juni , 2021 19 minuter sedan skrev TheHeadroom: Fjärde turen för i år med gammal Solvigg 21 och VP AQ125A. Förra året åkte vi mycket och har själv servat den med ny olja/filter i motorn och bytt drevolja. Gått bra men idag hände det. Gick som vanligt bra i 20 knop, kylde bra, varvtal normalt, olja kollad och normalt tryck. Plötsligt "smällde" det till och motorn tvärdog. Ville inte starta igen, som att det är stopp. Bogsering hem till bryggan... Vid friläge kan jag snurra propellern, men försöker jag snurra remskivan är det nästan stumt. Ser inget annat konstigt. Inget läckage eller sådant. Vad kan vara fel och var börjar jag felsöka mer när den fortfarande ligger kvar i vattnet? Motorn går alltså inte att dra runt utan kraftigt motstånd. Vrid då inte mer på remskivorna. Du kan ju alltid skruva loss ventilkåpan överst på motorn och se hur det ser ut med ventiler och kamaxel. Det är nämligen lätt att misstänka ett ventilras. Du kan ju även kolla kamremmen, så att den är hel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Juni , 2021 7 minuter sedan skrev snoy: Min första tanke är att kamremmen sagt upp sig, iså fall är det ventilsallad i motorn.. Vet Du när kamremmen byttes senast? Perra. Två själar i samma tanke! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 5 Juni , 2021 bygger inte denna på b23 eller b230? ventilerna brukar klarar sig på bilmotorerna i alla fall. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 5 Juni , 2021 Liknande sak hände mig för många år sedan med en 140-motor. Då var det fjädrarna i ryckdämparen, lamellen på en bil, som lossnat och låste motorn. Blocknyckel och långt rör användes, men motorn gick inte att rubba. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheHeadroom 0 Postad 5 Juni , 2021 Kamremmen är hel men vet inte när den byttes men ser nu att tänderna blivit slitna/"smala", det har jag inte minne av att det varit så förut. Kanske blev det så när det tog tvärstopp? Jag får lyfta på locket nästa vecka, genom oljelocket ser man ju inte mycket men ingen uppenbart i alla fall. Jag tror aq125 är en B21 när det är enkel förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheHeadroom 0 Postad 13 Juni , 2021 (redigerade) Plockat isär och lossat kamrem, den var klart dålig (dock en av bultarna till kåpan satte stopp för kvällens vidare övning innan allt är borta). När jag sen vrider på hjulet till kamaxel så "klickar" den fram på sina fyra lägen, verkar helt ok. Ventiler därmed ok? Men undre, remskivan vevaxel, vill inte gå runt. Går att vrida några grader fram och bakåt. Borde inte det gå? Eller kan det vara något annat i överföringen till drevet som det blivit stopp i? Redigerad 13 Juni , 2021 av TheHeadroom Mer förklarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 13 Juni , 2021 Skuren kolv eller vevlager? Vevstake av? Kan möjligtvis vara att dubbellagerboxen i drevet har skurit. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser