Coronet26_KAD42 0 Postad 5 Juni , 2021 Eftersöker tips på hur man kan hitta de mest bränsleekonomiska hastigheterna/varvtalen utan att investera i en flödesnötare. Just nu ligger vi och puttrar på 1500varv/7knop eller 2500varv/24knop för att motorn låter bra i dessa varvtal men misstänker att jag skulle kunna gasa på lite mer utan att förbrukningen skenar. Hur har ni andra utan rätt instrument klurat ut optimala varvtalen? Har en KAD42 dp (från -99) som sitter i en Coronet 26 från 1975 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 115 Postad 5 Juni , 2021 Hej, jag har denna tabell, kommer från Ebonita på Baatplassen, som gäller Tamd 41B men kan kanske ge en hint om lämpliga varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 5 Juni , 2021 (redigerade) Jag kan lägga till bränslekurvan på vår förra båt (halvplanare), som ganska tydligt visar när man ligger i "plöjningsfart" (mer än man märker på en sådan här båt). Att höja från drygt 6 till 8 knop tredubblade förbrukningen: Sedan är det nog farten mer än varvtalet (som ju beror på propeller, utväxling m.m.) som är styrande för bränsleförbrukningen. Redigerad 5 Juni , 2021 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet26_KAD42 0 Postad 5 Juni , 2021 Toppen, tack för svaren som ju också visar hur små marginalerna är i jakten på optimerad bränsleekonomi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad 6 Juni , 2021 Här är en länk som förklarar grunderna på ett för mig lättbegripligt sätt. https://www.ivl.se/download/18.343dc99d14e8bb0f58b5305/1443178451962/Köpguide+för+motorbåtar.pdf Har man en planande båt gäller det att hitta botten på sänkan efter den börjar plana. Kolla varvräknaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 6 Juni , 2021 (redigerade) 27 minuter sedan skrev tomeriksen: Här är en länk som förklarar grunderna på ett för mig lättbegripligt sätt. https://www.ivl.se/download/18.343dc99d14e8bb0f58b5305/1443178451962/Köpguide+för+motorbåtar.pdf Har man en planande båt gäller det att hitta botten på sänkan efter den börjar plana. Kolla varvräknaren! Begreppet "halvplanande" idag är i allmänhet begreppet för en planande båt fast med mer "skrot" kvar i vattnet i planingsfart. Typiskt exempel är planande båt med rak axel och lite köl (istället för drev) som lite felaktigt kallas "halvplanande". Den röda kurvan ovan har alltså föga med den typen av "halvplanande" båt att göra, bara som förtydligande. Det kan man också se om man jämför min kurva (på en NB870, s.k. halvplanande med axel/köl) med den blå, som ju är väldigt lika. Egentligen fel att kalla denna planande rak-axelbåttyp för "halvplanande" (då det ju är planande skrov fast med axel istället för drev) men det har blivit någon slags de-facto standard. Dock inte mindre fel för det, och högst förvirrande.... T ex min nuvarande (Skilsö 35) kallas ofta för "halvplanande", då den har rak axel och lite köl. Trots att den toppar 30 knop, vilket är helt fysikaliskt omöjligt om den inte skulle plana 😛 Redigerad 6 Juni , 2021 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 202 Postad 7 Juni , 2021 Det är nog mycket svårt, om inte omöjligt, att hitta bästa ekonomiska fart utan en flödesmätare. Det är så många variabler som påverkar. Min båt går bäst i vattnet och upplevs som "lättast" vid ca 27-28kn och drar då 0.69 lit/nm. Vid 23-24 går den inte lika fint och har betydligt mer slip i propellern, men drar ändå bara 0,61 lit/nm. Därav så är upplevelse av hur båten går inte alltid detsamma som bra ekonomi. Sen är det ändå så att din upplevelse av i vilken fart båten går bäst det som ska avgöra hur du kör. Om du räknar på det så lär det inte skilja så många kronor per säsong jämfört med andra utgifter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser