Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Jens_Sthlm

Varmgång kad 42

Rekommendera Poster

9 minuter sedan skrev Torgny-3055:

Har du provat att spola ur värmeväxlaren. 

Kan samlas lite skit där över tid 

Jag spolade mina för 2 års sedan stängde intaget blandade citronsyra och vatten i 2 4l dunkar. Varma motorer hällde i blandning väntade 20 min öppnade intaget startade opp maskinerna körde igenom systemet. Det kom en ut del skit. 

Men i höst kommer jag att öppna värmeväxlarna och spola ur dom. 

Torgny 

Japp, jag har rengjort värneväxlaren med oxalsyra och även plockat bort gaveln för att kontrollera att det är rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du provat att köra utan termostat?? Jag kollade tråden. Du har redan provat. Jag har bytt mina båda cirk pumpar. Mina cummins ligger runt 90g - 95g. När jag kör lite lungare ser jag att tempen sjunker lite till. 

Torgny 

Redigerad av Torgny-3055

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Torgny-3055:

Har du provat att köra utan termostat?? Jag kollade tråden. Du har redan provat. Jag har bytt mina båda cirk pumpar. Mina cummins ligger runt 90g - 95g. När jag kör lite lungare ser jag att tempen sjunker lite till. 

Torgny 

Ja cirkpumpen är också bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte roligt när kan man inte hittar någon lösning. Tänkte Impellern i cirk pumpen. Men du har ju bytt pumpen. Så det kan det inte vara heller. 

Till mina motorer finns det 2 varianter av termostater skillnaden är att dom börjar öppna vid olika temperaturer. 

Kanske penta har något liknande?? 

Torgny. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Torgny-3055:

Inte roligt när kan man inte hittar någon lösning. Tänkte Impellern i cirk pumpen. Men du har ju bytt pumpen. Så det kan det inte vara heller. 

Till mina motorer finns det 2 varianter av termostater skillnaden är att dom börjar öppna vid olika temperaturer. 

Kanske penta har något liknande?? 

Torgny. 

 

Penta har till min modell två likadana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-20 vid 07:59 skrev Jens_Sthlm:

Hur stort hål ska borras? Ett hål i varje termostat (jag har två termostater)?

Det ska räcka med ett 4-5 mm hål i den ena termostaten. 
Funkade inte det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Torgny-3055:

Kan det vara vattenpumpen på motorn som är dålig?? 

Ja kanske det, troligt, det är ju den som pumpar runt glykolblandningen i den sekundära kretsen.

Du kanske skrivit det innan, men hur många timmar har den motorn gått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Torgny-3055:

Kan det vara vatten pumpen på motorn som är dålig?? 

Jag har mätt sjövattenpumpen och den suger exakt lika bra som motorn som inte går varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja kanske det, troligt, det är ju den som pumpar runt glykolblandningen i den sekundära kretsen.

Du kanske skrivit det innan, men hur många timmar har den motorn gått?

Motorn har gått 420 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade att korskoppla motorerna, tog loss sjövattenslangen vid anslutningen till sjövattenpumpen och körde, fortfarande samma fel. Med detta kan jag utesluta att det är något fel vid drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jälivgt mysko 

Bara 420 tim. Men du har ju flera termostater. Bara att prova att borra ett hål och se vad som händer. Kanske kontakta någon penta mek först och fråga vad som är troligt fel. 

Torgny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Motorn har gått 420 timmar.

Då borde ju vattenpumpen vara ok. Men man vet ju aldrig.

Min erfarenhet då det gäller dåliga vattenpumpar i marinmotorer och i bilar, är den att lagerna slits och pumpen börjar föra oväsen. Det brukar även vara en del glapp i sådana defekta pumpar.
 

Var har du silen till sjövattnet? Före eller efter sjövattenpumpen?
På en TAMD31 jag hade läckte det in luft i silen som på den motorn satt innan pumpen, det inre locket var defekt. Och då försämrades kylningen radikalt. Om silen sitter efter pumpen och den inte är tät märker du det då det sprutar ut vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

Testade att korskoppla motorerna, tog loss sjövattenslangen vid anslutningen till sjövattenpumpen och körde, fortfarande samma fel. Med detta kan jag utesluta att det är något fel vid drevet.

Om vi utesluter topplockspackning med cirkulationsrubbning som följd. Så har du med största sannolikhet luft insläpp på sjövatten sidan. Termostat tror jag inte på.

Har du kollat knäet så du har fritt flöde där? Kolla så hålen inne i knäet inte är täta av rost.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev kossor:

Om vi utesluter topplockspackning med cirkulationsrubbning som följd. Så har du med största sannolikhet luft insläpp på sjövatten sidan. Termostat tror jag inte på.

Har du kollat knäet så du har fritt flöde där? Kolla så hålen inne i knäet inte är täta av rost.

Knät är kontrollerat, inget att anmärka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Knät är kontrollerat, inget att anmärka på.

Är någonstans som flödet minskar och stryps ett skitfel då du kommer på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inhandlat en ir termometer. Jag körde båda motorerna exakt lika länge och på samma varvtal. Körde 1200 varv som mest. Det är sb motor som går varm.

tempratur enl mätare på instrumentpanel: sb 94, bb 80

termostathus sb 72, bb 74.

avgasknä sb 37, bb 38.

turbo sb 75, bb 75.

värmeväxlare sb 34, bb 31.

expansionskärl sb 67, bb 28

motorblock sb 76, bb 77.

 

Hur tolkar ni dessa data?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-23 vid 22:34 skrev Jens_Sthlm:

Japp, jag har rengjort värneväxlaren med oxalsyra och även plockat bort gaveln för att kontrollera att det är rent.

tittade i res,delslista  har du eller ska ha såna här? :  Artikelnr:860127  vid gaveln på värmeväxlaren marineparts     ..    3st kostar dryg hundring  bra att du jämför tror det är vägen framåt  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bemek:

tittade i res,delslista  har du eller ska ha såna här? :  Artikelnr:860127  vid gaveln på värmeväxlaren marineparts     ..    3st kostar dryg hundring  bra att du jämför tror det är vägen framåt  B

Japp, dom har jag bytt till nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på med ungefär precis samma vansinniga felsökning på min ad41b. SB motor med ungefär samma temperatur som du beskriver. Jag vet att du skriver att du har flöde på sjövattensidan men har du tillräckligt? en sak som jag har gjort som jag inte ser att du har gjort var att jag köpte ett wear kit till impellerhuset innehållandes bland annat nytt lock och ny KAM. Är dessa slitna påverkas flödet från impellerpumpen. Kostar ca 1000 kr och är lätt att byta.
 

En fråga, larmar din motorn när du går över 95 grader? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev batakarn:

Håller på med ungefär precis samma vansinniga felsökning på min ad41b. SB motor med ungefär samma temperatur som du beskriver. Jag vet att du skriver att du har flöde på sjövattensidan men har du tillräckligt? en sak som jag har gjort som jag inte ser att du har gjort var att jag köpte ett wear kit till impellerhuset innehållandes bland annat nytt lock och ny KAM. Är dessa slitna påverkas flödet från impellerpumpen. Kostar ca 1000 kr och är lätt att byta.
 

En fråga, larmar din motorn när du går över 95 grader? 

Har mätt upp hur mycket den suger på tomgång och det var bra, men sjövattenpumpen är det enda som jag inte bytt så i morgon inhandlas en ny.

 

Min larmar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Har mätt upp hur mycket den suger på tomgång och det var bra, men sjövattenpumpen är det enda som jag inte bytt så i morgon inhandlas en ny.

 

Min larmar inte.

 

Pumpen är i alla fall ganska lätt att få bort och simpel i sin konstruktion så du borde se om det är något fel på den när du tar bort den.  Du ska inte kunna snurra på impellern eller impelleraxeln när pumpen är monterad, då är det troligtvis medbringaren på baksidan av pumpen som driver själva axeln som gett sig. Har du repor/hack i lock, KAM:en eller inne i huset så kan det definitivt påverka flödet även om det är tillräckligt på tomgång.

Om du har ett flöde tror jag inte att hela pumpen är trasig men jag förstår ändå att du vill byta allt för att vara säker. Intressant att höra hur det har går.

skiss på din pump. nr 9. är kamen som ska vika bladen på impellern tillräckligt. Sitter med en skruv.

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PROBLEMET LÖST.

 

Det var sjövattenpumpen som var problemet. Jag mätte upp den tidigt i min felsökning men tydligen så krävdes mer varv än tomgång för att felet ska uppenbara sig.

 

Jag vill tacka alla som har engagerat sig och hjälpt mig framåt, det är ovärderligt att kunna bolla idéer med andra.

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för återkoppling! , ibland får man byta. på min inte volvo, rek byte 1000h (impeller) men byter vartannt år iaf, johnssonpump  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

PROBLEMET LÖST.

 

Det var sjövattenpumpen som var problemet. Jag mätte upp den tidigt i min felsökning men tydligen så krävdes mer varv än tomgång för att felet ska uppenbara sig.

 

Jag vill tacka alla som har engagerat sig och hjälpt mig framåt, det är ovärderligt att kunna bolla idéer med andra.

Grattis! Semestern räddad!
Vet du vad det var för fel på pumpen eller fungerade det "bara" efter bytet?
 

Redigerad av batakarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev batakarn:

Grattis! Semestern räddad!
Vet du vad det var för fel på pumpen eller fungerade det "bara" efter bytet?
 

Grattis!

Jag vill också veta, det kan vara bra att ta del av den erfarenheten för att inte själv trilla dit och ”gå på pumpen” om nu det uttrycket gillas i detta sammanhang...😪

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev batakarn:

Grattis! Semestern räddad!
Vet du vad det var för fel på pumpen eller fungerade det "bara" efter bytet?
 

Jag åker till en firma som är duktiga på pumpar i morgon och visar upp den, återkommer med svar om deras utlåtande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått utlåtande om sjövattenpumpen, det var axeln och lagren som var slitna. Pumpen är nu genomgången och slitdelarna är bytta. En ny pump kostar ca 9000, jag fick min renoverad för 2.200.

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Nu har jag fått utlåtande om sjövattenpumpen, det var axeln och lagren som var slitna. Pumpen är nu genomgången och slitdelarna är bytta. En ny pump kostar ca 9000, jag fick min renoverad för 2.200.

Tänk att skulle ta så lång tid att finna det elementära felet.

 

Hur många motorrimmar höll den pumpen? Bra att veta när  i andra behöver byta våra pumpar💓.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...