Andreas_D 0 Postad 4 Juni , 2021 Hej på er, Jag har en DEFA startspärr. Systemet heter BG201 och det förefaller som om mina fjärrkontrollers batteri är slut. Dessa anges inte kunna bytas "Batteri: För att garantera att sändaren förblir vattentät är batteriet inte utbytbart." Jag får igång motorn genom att knappa in PIN-kod på själva modulen som blinkar och sitter på motorn. Jag tror det är batteriet i fjärren som är dött då inget sker när jag trycker på knapp. Är det ngn som vet var sjutton jag kan köpa en ny fjärrkontroll eller på ngt magiskt sätt kunna få in nytt batteri - se bild? Hjertmans för inte dessa, ej heller SeaSea. DEFA själva hänvisar till Mekonomen men jag hittar inte dessa på hemsidan. Stort tack för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
least 6 Postad 4 Juni , 2021 (redigerade) Det går inte att byta batteriet, OM man vill behålla tätningen somd en är från fabrik. Men om du tittar på det svarta höljet så ser du en skarv, mellan svart och blå plast. Värm upp fjärren med en "vetekudde för ont i nacken", ta sedan en vass brytblandskniv och såga upp skarven i den nya mjukare plasten. Bryt försiktigt upp höljet, nu kommer du åt fjärrens vitala delar och kan byta batteri. Limma ihop höljet. Redigerad 4 Juni , 2021 av least Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas_D 0 Postad 4 Juni , 2021 1 minute ago, least said: Det går inte att byta batteriet, OM man vill behålla tätningen somd en är från fabrik. Men om du tittar på det svarta höljet så ser du en skarv, mellan svart och blå plast. Värm upp fjärren med en "vetekudde för ont i nacken", ta sedan en vass brytblandskniv och såga upp skarven i den nya mjukare plasten. Bryt försiktigt upp höljet, nu kommer du åt fjärrens vitala delar och kan byta batteri. Limma ihop höljet. Snyggt. Vet du vad det är för batteri som sitter i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 4 Juni , 2021 Hade DEFA på min Ryds 568 med Yamaha motor. Bara krånglade vilket slutade med att jag plockade bort startspärren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bysse 3 Postad 4 Juni , 2021 Hade ett sådant Defalarm i min Glastron under dom 12 år jag hade båten, funkade kanon hela tiden. Jag bytte ut min fjärr till en sådan här https://laitis.se/fjarrkontroll-4-knapp-agc.html när batterierna tog slut. Det var Defa själva som rekommenderade denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas_D 0 Postad 4 Juni , 2021 Stort tack allihop. Jag har nu en teori att det inte är batterierna i fjärrkontrollerna utan att kopplingen mellan startskydd på motor och fjärrkontroller tappats under vintern. Det finns en röd diod på fjärren som blinkar när man trycker ner knappen vilket tyder på att batteriet inte är urladdat. Skall försöka para ihop dem igen och se om det löser problemet. Skumt är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 126 Postad 4 Juni , 2021 Som sagt hade samma system på min motor och ibland vägrade motorn att starta. Otroligt frustrerande, inget fel på batteriet eller kontrollerna. Marinan berättade att de plockat bort flera Defa system genom åren. Finns flera trådar om du googlar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas_D 0 Postad 9 Juni , 2021 Tack alla. Fick igång den genom att återpara fjärrkontroller med systemet. Tappat på ngt sätt under vintern. Skönt att det är löst i alla fall. Tack återigen alla för bra tips och tricks. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser