Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Marinmartin

Problem med låsthjul på trailer

Rekommendera Poster

Hej! Min trailers ena hjul är låst i backfunktionen när elen är inkopplad. Utan sladd går det bra åt bägge håll. Någon som har ett råd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt frågan. Vad är det för trailer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bromsad 80-trailer vars hjul inte kan backa när jag väl kopplat in elen i bilen. Då låser den sig. Men utan elen inkopplad rullar hjulet fritt. Antar att det måste in olja i bromsvajern eller dylikt?

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har elsystemet och bromsarna gemensamt på den trailern? Vad är det för trailer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har du ett mekaniskt problem. Har inget med elen att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Kane:

Vad har elsystemet och bromsarna gemensamt på den trailern? Vad är det för trailer?

Tja, förr i tiden under mammutarnas tidsålder fanns det i vårt land elbromsade släpvagnar, jag har någon enstaka gång haft det tvivelaktiga nöjet att meka med sådana. Minns nu inte exakt hur det fungerade, men dragbilens utgående kabel till bromsljuset påverkade på något vis släpets bromsar. Men det var nån mer grej inkopplad nånstans... det fanns en speciell bromsspak för släpet inne i bilen så att släpet kunde bromsas oberoende av dragbilen, såsom på tunga fordon. Sedan fans det någon modell som kände av trycket i dragbilens bromsrör och överförde den elektriskt till släpet.

Men dagens olika typer av släpvagnar, båttrailers etc har ju en påskjutsbroms, ingenting som är elektriskt på något sätt. 

MEN om du har en amerikansk båttrailer, så kanske det kan hända att den har en kombination av elbroms och mekanisk påskjutsbroms, då det förekommer sådana ”over där” där man ofta drar tyngre släp än vad vi är vana vid här hemma.... Men fråga mig inte hur det fungerar, det har jag ingen aning om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom att tänka på en sak som jag läste i en biltidning i tandläkarmottagningen väntrum...

Att det förekommer tydligen låsningsfria släpvagnsbromsar som på något sätt kommumicerar med dragbilens ABS, men gissningsvis kanske det mest finns på husvagnar som dras längre sträckor än vad båttrailers gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser det ut. Det är den vajern som jag tror kanske behöver smörjas men jag är ingen expert direkt...

image_67197185.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det märkliga är att den rullar problemfritt när inte elen är inkopplad...Först var hjulet låst när jag skulle sjösätta-utan elen inkopplad-men sedan släppte det. Och sedan var den låst framåt när elen var inkopplad. Sedan släppte det. Och nu är det backningen som inte fungerar med elen inkopplad...=) 

Tack för utförliga svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Martin, driver du med oss ??

Men det syns på bilden att anslutning av bromsvajrar är ordentligt misshandlad, så skulle inte förvåna mig om ena hjulet låser sig. Anslutningar ser ju helt annorlunda ut på bägge sidorna. Hjälper inte att smörja, måste väl lagas på riktigt. Eller klippas bort, men då har du ingen handbroms.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har inget med el att göra. Ser ut som en klassisk påskjutsbroms. Felet är mekaniskt, krånglar backautomatiken så kan det bero på att någon försökt att justera bromsarna via dragstången istället för vid hjulen. Det kan också var ett helt klassikt behov av underhåll. Plocka isär, se vad som kärvar, smörja, återmontera , justera. Släpvagnsbromsar är rätt knepiga om manninte vet hur de fungerar. Fast de är enkla i grunden. Så gör du det själv så kolla efter instruktion hur de ska justeras innan du börjar. Eventuellt behöver du byta vajrar/belägg. 

Redigerad av M__G
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Marinmartin:

Så här ser det ut. Det är den vajern som jag tror kanske behöver smörjas men jag är ingen expert direkt...

image_67197185.JPG

Traditionell släpvagnsbroms ser det ut som.

I draget, efter kulhandsken sitter det en ihopskjutbar mojäng som när den blir ihoptryckt av att dragbilen bromsar (eller backar) påverkar den vajrar som i sin tur påverkar bromsarna.

Det är vanligt att det finns en spärr man fäller ned innan man skall backa, för att inte den ”ihopskjutbara mojängen” inte skall tryckas ihop och bromsa hjulen vid backning.

3 timmar sedan skrev M__G:

Har inget med el att göra. Ser ut som en klassisk påskjutsbroms. Felet är mekaniskt, krånglar backautomatiken så kan det bero på att någon försökt att justera bromsarna via dragstången istället för vid hjulen. Det kan också var ett helt klassikt behov av underhåll. Plocka isär, se vad som kärvar, smörja, återmontera , justera. Släpvagnsbromsar är rätt knepiga om manninte vet hur de fungerar. Fast de är enkla i grunden. Så gör du det själv så kolla efter instruktion hur de ska justeras innan du börjar. Eventuellt behöver du byta vajrar/belägg. 

Ja dom är enkla i grunden, men ändå knepiga eftersom man måste tänka tvärtom gentemot handbromsen på en bil, som man tror funkar likadant.... om nu någon förstod den formuleringen ...

Annars är det enkel mekanik.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all hjälp-det räckte med en slägga på fälgen så släppte det. Nu rullar det bra med och utan el 😃

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mot märkliga elfel hjälper alltid släggan.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Marinmartin:

Tack för all hjälp-det räckte med en slägga på fälgen så släppte det. Nu rullar det bra med och utan el 😃

Det var väl så att båda, eller kanske snare en av bromsbackarna hade kommit litet snett så att den inte fjädrade tillbaka när den skulle det. Med slägga mot fälg eller bromstrumma fixade det sig.

Jag lånar ofta en större och rätt gammal släpvagn, där brukar det låsa sig ibland, då hjälper det att backa, rycka framåt, en eller två gånger så släpper bromsarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...