Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
johan_

Ett trimplan slutat fungera

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett insta-trim trimplan installerat på min dc. Trots alla förberedelser inför sjösättningen så missade jag att kolla av trimplanen. Nu visar det sig att ett av trimplanen inte fungerar. Motorn låter men kanske lite ”tröttare” på det trimplanet som nu inte fungerar. 
 

skickar därför in en fråga till detta kompetenta forum om ni har några tips på åtgärder jag kan prova själv eller om det bara är skicka in på reparation. Kan något ha kärvat till sig över vintern eller vad tror ni?

 

det är ett enkelt manuellt trimplan med två knappar.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev johan_:

Hej,

 

Jag har ett insta-trim trimplan installerat på min dc. Trots alla förberedelser inför sjösättningen så missade jag att kolla av trimplanen. Nu visar det sig att ett av trimplanen inte fungerar. Motorn låter men kanske lite ”tröttare” på det trimplanet som nu inte fungerar. 
 

skickar därför in en fråga till detta kompetenta forum om ni har några tips på åtgärder jag kan prova själv eller om det bara är skicka in på reparation. Kan något ha kärvat till sig över vintern eller vad tror ni?

 

det är ett enkelt manuellt trimplan med två knappar.

 

/Johan

Sådana hydrauliska trimplan fungerar ungefär så här:

Det är en elektrisk hydraulpump som trycker ut hydraulolja i trimcylindraena, pumpen är i stort sett enkelverkande, då man vill fälla upp trimplanen går visserligen pumpen baklänges, men det är en kraftig fjäder inuti cylindern som gör det mesta av jobbet tillsammans med vattentycket om båten gör fart genom vattnet. Dessutom öppnas en elektrisk ventil som låter oljan rinna tillbaka i behållaren. Med ”knapparna” alltså stömställarna polvänder man motorn som driver pumpen och samtidigt öppnar och stänger man ventilerna.

 

De vanligaste felet är oljeläckage, om det läcker på utsidan ser du det på vattnet bakom båten, det bildas ”oljeringar” på vattenytan när du manövrerar trimplanet. Om läckaget är på insidan av båten bamnar ju oljan där, du får krypa runt och känna med fingrarna om det känns kladdigt, dölj slangarna från pumpen. Ofta är det en röd hydraulolja som används. I båda fallen ser man om det läckt genom att studera behållaren under pumpen, det brukar finnas ett min och max-streck ingjutet i behållaren. Om nivån är låg kan du fylla på och sedan leta efter läckage.

En annan sak som ofta går sönder är den elektriska ventilen, det är en liten solenoid som manövrerar en kolv som öppnar respektive stänger en kanal inunder pumpen. Dessa brukar ha en grön respektive röd kabel, grön för sb och röd för bb, om det är kopplat rätt.

 

Om pumpmotorn nu låter tröttare när du manövrerar det ena trimplanet kan man ju också misstänke en mekanisk tröghet på utsidan, kanske det växte en massa havstulpaner på timplanet och/eller cylindern sent förra säsongen? Kanske har finns set en massa intorkad bottenfärg som hindrar rörelsen?

 

Men börja med att kolla oljenivån, sedan om det finns läckage och sedan med väldigt god hörsel, eller med en medhjälpare till hands kan man lyssna om ventilerna öppnar och stänger.

 

Hoppas då att felet finns på insidan av båten så att du slipper ta upp den!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag fick ett läckage på pumpen förra året och fick byta ut behållaren. Jag misstänker att det kan vara något med påväxten då jag hade väldigt mycket förra säsongen. Trodde jag fick bort allt men det kan ju ha fastnat något lite dolt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev johan_:

Jo, jag fick ett läckage på pumpen förra året och fick byta ut behållaren. Jag misstänker att det kan vara något med påväxten då jag hade väldigt mycket förra säsongen. Trodde jag fick bort allt men det kan ju ha fastnat något lite dolt. 

Har du en våtdräkt? 😊
 

Men innan du tar dig vatten över huvudet i alla dess betydelser, kanske du skall kolla pumpen med behållare igen så att det inte läcker där igen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Har du en våtdräkt? 😊
 

Men innan du tar dig vatten över huvudet i alla dess betydelser, kanske du skall kolla pumpen med behållare igen så att det inte läcker där igen.

Haha...ja, det är värt en extra koll imorgon. Några tips om jag tar mig ner i det medelhavstempererade vattnet vad jag kan försöka göra. Är lite novis på detta och hade mest försökt att dra, slå och slita lite eller handlar det mer om rengöring mot rörliga delar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev johan_:

Haha...ja, det är värt en extra koll imorgon. Några tips om jag tar mig ner i det medelhavstempererade vattnet vad jag kan försöka göra. Är lite novis på detta och hade mest försökt att dra, slå och slita lite eller handlar det mer om rengöring mot rörliga delar?

Om du nu skall bada, så tag med någon bra skrapa, en sådan där billig isskrapa med reklam man får på macken kan vara bra, och avlägsna havstulpaner och gammal färg på neder delen av trimplanscylindern, där den inre delen, pistongen, går in i den yttre delen. Inspektera även ”gångjärnet” leden mellan själva trimplanets fasta del och den rörliga. Lika bra att göra det på båda sidorna.

Du kan även motionera det fallerande trimplanet, om du får en medhjälpare att trycka på knapparna, hjälp det ut/ned och se till att det fålls in ordentligt, upprepa detta och se om det fungerar bättre.

 

Men som sagts innan du ger dig i vattnet kolla ordentligt inombords först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kommit luft i systemet. Kör flera gånger ett åt gången fullt in och ut. Jag får av någon anledning göra det varje vår och kanske någon gång per säsong. Men jag har inget hydraulikläckage. Aldrig fyllt på och nivån i höjd med max. Men på något sätt letar det sig in lite luft. Det kan vara värt att pröva. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev M__G:

Kanske kommit luft i systemet. Kör flera gånger ett åt gången fullt in och ut. Jag får av någon anledning göra det varje vår och kanske någon gång per säsong. Men jag har inget hydraulikläckage. Aldrig fyllt på och nivån i höjd med max. Men på något sätt letar det sig in lite luft. Det kan vara värt att pröva. 

Ja så kan det vara, då är det antagligen så att pumpen suger i sig litet luft någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja så kan det vara, då är det antagligen så att pumpen suger i sig litet luft någonstans.

Det börjar ju närma sig 16 grader så jag ställde mig i vattnet och tog bort lite havstulpaner men fick också hjälp av frugan som aktiverade trimplanet samtidigt som jag kunde trycka ”ner” det så det verkade inte vara något mekaniskt hinder direkt. Jag har kört ganska mycket upp och ner utan framgång men kan prova lite till. Jag kan inte se något läckage från pumpen i alla fall. Kanske solenoiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev johan_:

Det börjar ju närma sig 16 grader så jag ställde mig i vattnet och tog bort lite havstulpaner men fick också hjälp av frugan som aktiverade trimplanet samtidigt som jag kunde trycka ”ner” det så det verkade inte vara något mekaniskt hinder direkt. Jag har kört ganska mycket upp och ner utan framgång men kan prova lite till. Jag kan inte se något läckage från pumpen i alla fall. Kanske solenoiden?

Solenoidventilen skall ge ifrån sig ett litet klickande ljud, lyssna efter båda sidornas ljud, kan vara svårt att höra.

 

Oljenivån? Hur ser slangarna ut? Raka och fina eller nån som blivit knickad?
 

Anslutningarna bakom manöverpanelen? Motsvarande vid pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om pumpen startar men solenoiden inte öppnar ventilen så blir ljudet det samma som när kolven gått till yttre ändläget = inget flöde i systemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev excel319:

Om pumpen startar men solenoiden inte öppnar ventilen så blir ljudet det samma som när kolven gått till yttre ändläget = inget flöde i systemet.

Ja, ungefär så låter det. 
 

jag hade en kille som hjälpte mig att få fast en ny oljebehållare då den hade börjat läcka och är svår att komma åt. Ska kolla om någon anslutning fått åverkan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev excel319:

Om pumpen startar men solenoiden inte öppnar ventilen så blir ljudet det samma som när kolven gått till yttre ändläget = inget flöde i systemet.

På min gamla Nimbus hade jag detta fel, och det hände under den längre semesterturen, det var sb trimplan som inte gick att manövrera. Det var ålning och krypning med lampa och multimeter i händerna i trånga utrymmen och badning bakom båten för att felsöka, men det visade sig vara en av dessa ventiler.

 

Det fick bli så att jag stuvade tunga grejer och extra vattendunkar på sb-sidan, och fick placera besättningen på plats så att båten gick någorlunda rakt.

 

Senare när jag hade tagit upp båten och lyft ut hela pumpbehållaren och testade den på arbetsbänken såg jag att den var rätt sliten, slangnipplar var litet spruckna etc, sedan hade jag ett oljeläckage i bb-sidans cylinder, med oljeringar på vattnet som följd. samt ena ventilen trasig, och den andra ventilen lyckades jag sabba själv, då dess kabel gick av precis där den går in i spolen.

 

Bara att köpa nytt... nej, jag bytte till Lencos elektriska trimplanscylindrar. 

Dessa passade "bolt on" med samma hålbild både i trimplanen som i akterspegeln, dessutom passade manöverpanelen och kablaget akterut kunde också återanvändas.

Och då försvann allt söl med hydraulolja, luftning och sådant skitjobb.

 

Jag får inte länkverktyget att fungera, men kolla här:

Lenco Trimplansystem | MarinExpress.se

 

Dessa var ju inte billiga, men snabbare än de gamla hydrauliska, och dum funkade felfritt så länge som jag hade den båten.

 

I nuvarande båt demonterade jag också hela skiten med hydrauliska trimplan och monterade Zipwakes automatiska system med interceptorer istället, och det har jag verkligen inte ångrat.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...