Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Robban676

Starkare motor Albin 25

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har en albin 25 dl -73 med en MD17C i..som för visso går utmärkt.

Vi trivs med båten i allmänt men jag har under några år sneglat på om det inte skulle kunna få den att gå lite snabbare.

Jag har konstruerat ett form av bärplan under badbryggan och även byggt om rodret lite för att få bättre styrning i låga hastigheter i hamnar etc.

Men nu funderar jag på om det inte skulle kunna gå att få den till kanske 10-11 knop i march-fart ist för dom 7,5 som jag har idag.

Jag vet att det kanske är överkurs men är lite sugen på att testa.

Så min undran är allmänt om nån har förslag på motor som får plats i albin 25:an utan allt för stora insatser och hur mkt hk man bör sikta efter, turbo eller inte turbo utan att lägga en förmögenhet?

Skulle helst vilja ha en motor som inte kräver så mkt databoxar eller dyligt och visst kanske det vore enklast med en Volvo Penta om det skulle kunna funka med mitt bef backslag men vet inte hur en tex 31:a eller 21:a är i skick/pålitlighet?

Eller bör man kolla på att marinkonvertera en bil-diesel och då kanske få med sig lite volym och hk?

Kanske nån här på forumet som har motor etc som den vill sälja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade samma tankar när jag själv hade en A25 DL. Det korta svaret är - lägg ner det.

 

Skrovet är helt enkelt inte gjort för att komma upp ur vattnet, och OM du ändå får upp lite fart så kan det t.o.m. börja bete sig otrevligt. Minns när jag (på nersidan av vågorna) tillfälligt hade vår uppe i 14-15 knop, och det var inte trevligt. Ungefär som en bångstyrig surfingbräda som ville dit jag inte ville. Tenderade även att luta och lägga sig.

 

Vid 10-11 knop kommer den att plöja sig genom vattnet med meterhögt svall och en bränsleförbrukning som är det tre-fyrdubbla mot vad du har i 6-7 knop. Det är inget att längta efter. Den ökade motorstyrkan går m.a.o. mest åt att flytta vatten (svallet) än att få upp farten.

 

Inte det svaret du vill ha, men det är tyvärr så det är.....

 

Edit: Är det en -73 lär du ha en MD3B, inte MD17C (om den inte är bytt, förstås). Men de är ju snarlika. Dock har MD3B RB-backslag, medan MD17C MS.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror att @IngemarE har helt rätt här, med tanke på kostnad för en annan (ny) motor samt alla timmarna det tar att bygga om för en annan motor , (eldragning, bygga om motorbädd, propeller/ eventuellt axelbyte, injustering av drivlina samt mätare och reglage) och att du sen inte får så mycket valuta för pengarna så brukar det löna sig att att leta upp en annan båt som bättre möter dina behov. Och du kommer knappast att få tillbaka dina investeringar vid en försäljning.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förstår din tanke med att du vill få båten och gå snabbare.

 

Men skrovet verkar vara ett semideplacementskrov med djup v-botten, vilket gör planingströskeln är ganska stor och det krävs mycket effekt/vridmoment för att få båten och plana. Med bara lite mera fart, lär i stort sett bränsleförbrukningen öka markant, samt att du får större svallvågor, vilket andra på sjön inte altid uppskattar och bidrar till ökad stranderosion. 

 

Med en sån båt borde det finnas andra värden än fart. T.ex bekväma stolar och låg ljudnivå, bra totalekonomi osv...

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda sättet är nog att sätta bärplan på den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bärplan är en klockren lösning :) Lite svall och bra bränsleekonomi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Busteri:

Bärplan är en klockren lösning :) Lite svall och bra bränsleekonomi

Fast då är inte en A25 den bästa utgångspunkten att modda in bärplan på, kanske....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...