Gå till innehåll
tisdag 06 maj 2025
rilloo

Suzuki 25 vänder håll på motorn direkt den startar

Rekommendera Poster

Hallå.

HIttar jäkligt lite info om mitt problem på google. Provar här.

Det är en 1980s suzuki 25 hk.

Startmotorn vrider svänghjulet medsols, direkt den startar så vänder svänghjulet håll.

Impellern kyler alltså inte då. Magnapullen går också medsols så det är säkert att den ska gå medsols.

Har ändrat position på tändplattan och försökt hitta nån annan inställning och har fått den att gå några gånger rätt håll. Då kyler impellern men den går såklart som en påse nötter.

Har kommit fram till att tändinställningen måste ha varit i princip på rätt ställe från början för jag fick den att gå då jag vred tändplattan medsols. Kollade med en tändningslampa från biltema och såg att jag låg fel. Men för att komma rätt måste jag justera tändplattan motsols till vad jag uppskattar är ursprungsinställningen och om jag gör det så vänder motorn håll och går baklänges...Jag tror inte min nya impeller mår bra av att vända håll hit å dit.

Vad fan kan det vara :D

tack för hjälp.

193703212_850553655863371_6868635438150627820_n.jpg

194709949_320154142928028_2265145704928827463_n.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är krysskilen i svänghjulet hel? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev Hybro:

Är krysskilen i svänghjulet hel? 

ja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej, det låter ju som du gjort en ganska grundlig undersökning med tändningslampan o.s.v. Hur ser triggerinställningen ut, det känns som att den tänder för tidigt om den lyckas att vända håll. Triggern brukar flyttas vid gaspådrag så att den tänder tidigare än TDC vid ökat gaspådrag. Om triggern har fastnad i ett läge där den tänder långt innan TDC samtidigt som motorvarvet är lågt så kanske den kan ha denna effekt. Jag vet inte exakt vad inställningen på denna motor ska vara, men vid tomgång så brukar den ligga någonstans runt 0gr från TDC.  

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du kanske redan har gjort nedanstående, men jag skriver lite ifall det är något som du inte provat än.

När du kör tändningslampan utgår du ifrån markeringar som du själv har gjort? Jag hade nog inte litat på att förtryckta markeringar på svänghjulet och motorblocket stämmer (om sådana finns). Jag hade grovjusterat tändplattan som du gjort tidigare för att få motorn att gå åt rätt håll (även om den går som en påse nötter). Sedan hade jag märkt upp TDC på svänghjul och motorblock för cylinder 1 (mätning genom tändstiftshålet). Efter detta hade jag kört tändningslampan runt tändkabeln på cylinder 1 och lyst på mina markeringar på svänghjulet. Då borde du få ut hur tändningen står mot TDC så att du sedan kan justera tändplattan till korrekt position.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...