tomashag 9 Postad 31 Maj , 2021 Jag skulle ladda ett sådant batteri åt en kompis motorbåt men batteriladdaren vägrar ladda, den påstår att det är avbrott på laddsladden vilket det inte är. Jag har kopplat laddaren till ett Tudor TR350, inga problem. Det ska tydligen vara ett kalcium-kalcium batteri - vad är det för ett konstigt djur? Jag mätte spänningen innan laddförsöket, den låg på 10.5V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 82 Postad 31 Maj , 2021 (redigerade) 51 minuter sedan skrev tomashag: Jag skulle ladda ett sådant batteri åt en kompis motorbåt men batteriladdaren vägrar ladda, den påstår att det är avbrott på laddsladden vilket det inte är. Jag har kopplat laddaren till ett Tudor TR350, inga problem. Det ska tydligen vara ett kalcium-kalcium batteri - vad är det för ett konstigt djur? Jag mätte spänningen innan laddförsöket, den låg på 10.5V. Calcium-calcium är bara en av många varianter av mer eller mindre underhållsfria blysyrabatterier. Så det är inget konstigt alls, egentligen. Men om det är 10.5v i vila så är det nog i princip såpass dött att det nog är ett hopplöst fall, är jag rädd, och det tror nog laddaren också. Tillägg: kolla dock denna tråd för lite idéer om hur man kan försöka få liv i döda batterier - men vänta dig inga mirakel: Redigerad 31 Maj , 2021 av kblomster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser