Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
tomashag

Batteri Global 57500

Rekommendera Poster

Jag skulle ladda ett sådant batteri åt en kompis motorbåt men batteriladdaren vägrar ladda, den påstår att det är avbrott på laddsladden vilket det inte är. Jag har kopplat laddaren till ett Tudor TR350, inga problem. Det ska tydligen vara ett kalcium-kalcium batteri - vad är det för ett konstigt djur? Jag mätte spänningen innan laddförsöket, den låg på 10.5V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev tomashag:

Jag skulle ladda ett sådant batteri åt en kompis motorbåt men batteriladdaren vägrar ladda, den påstår att det är avbrott på laddsladden vilket det inte är. Jag har kopplat laddaren till ett Tudor TR350, inga problem. Det ska tydligen vara ett kalcium-kalcium batteri - vad är det för ett konstigt djur? Jag mätte spänningen innan laddförsöket, den låg på 10.5V.

Calcium-calcium är bara en av många varianter av mer eller mindre underhållsfria blysyrabatterier. Så det är inget konstigt alls, egentligen. Men om det är 10.5v i vila så är det nog i princip såpass dött att det nog är ett hopplöst fall, är jag rädd, och det tror nog laddaren också.

Tillägg: kolla dock denna tråd för lite idéer om hur man kan försöka få liv i döda batterier - men vänta dig inga mirakel: 

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...