Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
larlan

V8 som inte vill varva ut

Rekommendera Poster

Jag har en 5,7 L V8 med förgasare från 2011 som inte kan varva ut till de 4800 varv som leverantören har angett som max varvtal i sin spec. Det är samma motor som Volvo Penta, men av fabrikatet Indmar (USA). Tidigare satt det propellrar med högre stigning i DP290, vilket jag misstänkte var orsaken. Nu har jag bytt till rostfria propellrar med lägre stigning men får inte motorn att varva ut. Det känns som när man var 15 år och åkte moppe, motorn tappar kraft vid fullgas. Först när jag drar ner på gasen kommer kraften tillbaks. I övrigt går motorn jämnt och fint, från tomgång upp till 4300 varv.

 

Jag har bytt bränslefilter, bränsleslangar och monterat bort ett gammalt vattenavskiljarfilter (båten byggd 1989) som satt på bränsleslangen, mellan tanken och bränslefiltret.  Bränslefiltret sitter på motorn och är ett Volvo Penta bränslefilter "kombi" med  inbyggd vattenavskiljare.  Någon som har någon bra idé om vad det är för fel?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är bränslepumpen som inte har kapacitet nog att leverera när motorn blir törstigare på högre varvtal...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minutes ago, Georg_Ohm said:

Det kanske är bränslepumpen som inte har kapacitet nog att leverera när motorn blir törstigare på högre varvtal...?

Tack Georg för svar. Ja, det kan det kanske vara. Jag pratade med båtens förra ägare och han sa att bränslepumpen fanns med vid leverans av motorn. Så den borde ha rätt dimension, men kanske är full av skit?

339071FC-D375-4C38-A548-DE14B08CF694.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Din pump känner jag inte till, men det kan vara så att det ett finns finmaskigt nät i inloppet, där det kan samlas skräp.

Biltema har en bränsletrycksmätare som kan avslöja om trycket är det rätta, om man nu vet hur högt det skall vara.

Hursomhelst så håller väl inte bränslepumpar hur länge som helst, din kanske har passerat ”bäst före datum”...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*Köptes motorn med all kringutrustning, eller lyftes allt över till ett block?

 

*Har den alltid inte varvat ur in din ägo?

 

*Vilken förgasare har du?

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleslangen på sugsidan av pumpen ser sprucken ut. Kanske suger pumpen luft. Har du tittat hur stiften ser ut. Är isolatorfoten vit går motorn för magert, vilket kan resultera i överhettade kolvar, så att det blir hål i dem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, Georg_Ohm said:


Din pump känner jag inte till, men det kan vara så att det ett finns finmaskigt nät i inloppet, där det kan samlas skräp.

Biltema har en bränsletrycksmätare som kan avslöja om trycket är det rätta, om man nu vet hur högt det skall vara.

Hursomhelst så håller väl inte bränslepumpar hur länge som helst, din kanske har passerat ”bäst före datum”...

OK, jag får plocka av den och inspektera den, bra förslag. Nog läge att köpa en ny.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, patrikflink said:

*Köptes motorn med all kringutrustning, eller lyftes allt över till ett block?

 

*Har den alltid inte varvat ur in din ägo?

 

*Vilken förgasare har du?

 

 

Ja, allt köptes som ett paket enligt förra ägaren, se sidan 2 i bifogad PDF. Motorn har aldrig varvat ut i min ägo. Förgasaren är en Holley/4150-600 CFM).

KMV 2300 motor.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Rollen said:

Bränsleslangen på sugsidan av pumpen ser sprucken ut. Kanske suger pumpen luft. Har du tittat hur stiften ser ut. Är isolatorfoten vit går motorn för magert, vilket kan resultera i överhettade kolvar, så att det blir hål i dem.

Nej, fotot är gammalt, före jag bytte bränsleslangarna. Så allt från tanken till bränslepumpen är nya grejor. Nej, jag har inte bytt tändstiften i år, bytte förra året och motorn hann bara gå cirka 20 timmar förra året. Vad är isolatorfoten? Var sitter den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 hours ago, patrikflink said:

*Köptes motorn med all kringutrustning, eller lyftes allt över till ett block?

 

*Har den alltid inte varvat ur in din ägo?

 

*Vilken förgasare har du?

 

 

Hittade denna instruktion hos Holly. Se sidan 4 högst upp, "Note".... jag kan inte se något bränslefilter mellan bränslepumpen och intaget till förgasaren. Kan det sitta något filter i slangen?

Förgasaren Holly 4150-600 CFM.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev larlan:

Nej, fotot är gammalt, före jag bytte bränsleslangarna. Så allt från tanken till bränslepumpen är nya grejor. Nej, jag har inte bytt tändstiften i år, bytte förra året och motorn hann bara gå cirka 20 timmar förra året. Vad är isolatorfoten? Var sitter den?

Isolatorfoten, är väl troligtvis där porslinet tar slut längst ned på stiftet mot den inre positiva elektroden. Alltså under den yttre och negativa elektroden, om du håller stiftet uppochned..

Här kan beläggningar och annat avslöja en del om motors, eller den aktuella cylinders kondition.

 

Hade du förgasare på den motorn?

I så fall finns det diverse munstycken att kontrollera, här får du googla på aktuell förgasartyp, men det finns tomgångsmunstycke, "idle", och högfartsmunstycken, här kan det ju behövas ett större munstycke, pga att modern bensin innehåller etanol, och mer skall det bli.

Det finns ofta, alltid, också en accelerationspump, men den pumpar in extra bränsle just då man gasar på, den skall ha lugnat ner sig när motorvarvtalet planar ut.

 

Men jag tror fortfarande det är bränslerelaterat, och kanske att pumpen inte orkar hålla jämna steg med varvtalet, sedan kan det vara begränsat flöde någonstans eller en förgasarfråga.

På V8or är det ju vanligt med dubbelportsförgasare, en liten port på låga varv och en större som öppnas när man vill åka fortare, den senare kanske öppnar för sent?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har alltså bytt till rostfria proppar och gått ner i stigning, nu är ju propellerteori en hel vetenskap men har du gått från alu till rostfritt är det inte säkert att minskningen av stigningen ger något resultat. Dessa två parametrar kan ta ut varandra.

 

Såg nu någon skillnad i topp respektive marschfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Gelis said:

Du har alltså bytt till rostfria proppar och gått ner i stigning, nu är ju propellerteori en hel vetenskap men har du gått från alu till rostfritt är det inte säkert att minskningen av stigningen ger något resultat. Dessa två parametrar kan ta ut varandra.

 

Såg nu någon skillnad i topp respektive marschfart?

Ja, med de gamla propellrarna kom motorn upp i max 4300 rpm vid full gas och båten nådde 28-29 knop. Med de rostfria, med lägre stigning kommer jag som bäst upp i 32 knop, strax över 4300 rpm och då har jag inte full gas. Det är sedan när jag försöker gasa på mer detta fenomen inträffar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du ökade alltså hastigheten med lägre stigning men varvtalet är i princip detsamma och det händer inte mer när du fäller spaken fullt.

Det säger i alla fall mig att dom nya propparna greppar vattnet bra mycket bättre än dom gamla trots lägre stigning, vilket då kan göra fenomenet du upplever. Motorn orkar inte dom sista hundra varven med propellrar som ger mindre slip.

Inte säkert att det är felet men jag kan nog säga en trolig orsak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minutes ago, Gelis said:

Ok, du ökade alltså hastigheten med lägre stigning men varvtalet är i princip detsamma och det händer inte mer när du fäller spaken fullt.

Det säger i alla fall mig att dom nya propparna greppar vattnet bra mycket bättre än dom gamla trots lägre stigning, vilket då kan göra fenomenet du upplever. Motorn orkar inte dom sista hundra varven med propellrar som ger mindre slip.

Inte säkert att det är felet men jag kan nog säga en trolig orsak.

 

Tack Gelis, intressant slutsats. Jag är själv förundrad över propellrarnas inverkan i detta. Tror dock att jag skall gå på bränslepumpen i höst och se om den behöver bytas. Skall också kolla om det finns någon "bränslesil" på vägen mellan bränslepumpen och förgasaren som behöver rengöras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu vet jag inte hur det funkar på inombordssdrev, men på utombordare så kan varvtalet begränsas av att trimgivaren visar fel/trasig. Finns det något liknande för inombordsdrev?

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, Busteri said:

Nu vet jag inte hur det funkar på inombordssdrev, men på utombordare så kan varvtalet begränsas av att trimgivaren visar fel/trasig. Finns det något liknande för inombordsdrev?

Jag har ingen aning. Jag bytte trimpumpen på hösten 2019 några månader efter båtköpet. Den gamla pumpen orkade inte hålla inställt läge på drevet. Men det gör den nya och indikatorn för drevets läge visar korrekt position.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-01 vid 13:25 skrev Georg_Ohm:

Men jag tror fortfarande det är bränslerelaterat, och kanske att pumpen inte orkar hålla jämna steg med varvtalet, sedan kan det vara begränsat flöde någonstans eller en förgasarfråga.

 

Jag tror också att det är bränslerelaterat, det låter som den "köver sig", för mager bränsleblandning, när du öppnar spjället helt så räcker inte soppan till, det kan vara skadligt i längden för motorn.

 

Skruva av förgasaren och gör rent eller lämna in den till någon som kan det.

Den är ju 10 år gammal så det har ju gått en annan liter igenom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, touchwood said:

 

Jag tror också att det är bränslerelaterat, det låter som den "köver sig", för mager bränsleblandning, när du öppnar spjället helt så räcker inte soppan till, det kan vara skadligt i längden för motorn.

 

Skruva av förgasaren och gör rent eller lämna in den till någon som kan det.

Den är ju 10 år gammal så det har ju gått en annan liter igenom.

 

Tack, det låter som en bra idé. Men kanske jag ändå skall börja med bränslepumpen, den är ju också över 10 år gammal?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kvar dom gamla propparna? Om ja byt tillbaka innan du slänger ut massa stålar på delar som du inte har en aning om dessa orsakar felet.

Om felet försvinner så vet du vad som orsakar fenomenet, för vad jag kan läsa mig till vad du skriver så sackade inte motorn vid fullgas med dom gamla propparna, den nådde inte bara max varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det har jag. Ja, det är ju en praktisk lösning. Din analys är korrekt, den når inte max varvtalet och det "retar" mig lite. Båten som är en KMV 2300, se sista sidan i bifogad PDF (från slutet av 80-talet....), ska ju prestera mer än vad den gör nu, eller hur? Jag har dessutom tagit bort all gammal giftfärg och epoxi behandlat botten, så den borde prestera bättre än vad den gör. Nu tänker jag i och för sig inte köra fullgas, det är ju inte speciellt miljö- eller bränsleekonomiskt. Men jag har vill kunna få den till att varva ut ordentlig. 

Broschyr KMV 2300.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har under sommaren provat med de gamla aluminium propellrarna med högre stigning och med de rostfria med lägre stigning, men tyvärr med samma resultat som tidigare. Motorn vägrar att varva ut och jag når inte över 30 knop. Jag har lyft bort alla dynor och täckskivor för att se vad som händer när motorn har fri luft, men tyvärr samma resultat som tidigare. Jag har också provat att varva upp motorn i friläge när jag ligger fast vid bryggan och DÅ varvar den snällt upp till 4800 rpm. 
jag har för någon dag sedan pratat med en V8-tekniker som misstänker att tändningen är felställd. Kan det stämma?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft detta problem på en GM350 motor. Det var tändsystemet - jag bytte till HEI, sedan varvade den sönder topplockspackningarna över 6000 rpm.

 

Men det kan vara bränslepumpen, så mät med: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/bransletrycksmatare/bransletryckmatare-2000016980

Dock borde flottören i sekundären inte vara tom inom 10 sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men enligt specen har jag HEI-Delco tändsystem. Men jag skall prova med bränsletrycksmätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löstes i somras genom att dra en kabel direkt från generatorn till tändspolen och som jag satte en vippströmbrytare på. Det rådde bleke när jag accelererade upp till 27 knop och provade att öka farten efter att jag slagit över vippströmbrytaren till ON. Båten fortsatte att öka farten och jag hann också med att prova tiltpumpen som funkade perfekt, utan att hacka som den gjorde tidigare. Jag avbröt accelerationen vid 36,7 knop, hade nog kunnat få ut 2-5 knop till.

IMG_0356.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev larlan:

Problemet löstes i somras genom att dra en kabel direkt från generatorn till tändspolen och som jag satte en vippströmbrytare på. Det rådde bleke när jag accelererade upp till 27 knop och provade att öka farten efter att jag slagit över vippströmbrytaren till ON. Båten fortsatte att öka farten och jag hann också med att prova tiltpumpen som funkade perfekt, utan att hacka som den gjorde tidigare. Jag avbröt accelerationen vid 36,7 knop, hade nog kunnat få ut 2-5 knop till.

 

Vad bra!

Men är bränslepumpen ansluten till samma krets som tändsystemet?

 

Med det som du skriver är det ju lätt att tro att du har ett elfel, ett spänningsfall till tändspolen, bränslepumpen eller båda.

 

Jag skulle föreslå att du låter original kablar till pump respektive spole bara försörja ett relä som sitter nära motorn men ändå i avskiljt utrymme. Vanliga relä är nämligen inte gnistskyddade.

Sedan drar du en nu fräsch och grov kabel från en plusplint eller hellre en väldigt bra säkringsdosa som inte har spänningsfall och som är ansluten till motorns huvudströmbrytare och startbatteriet. Från relät går det sedan en likadan kabel som då försörjer bränslepumpen eller tändsystemet, men inte båda, dessa bör ju försörjas av olika kretsar.

Men det är ju lätt att tro att det är tändsystemet som inte fått tillräcklig spänning eftersom det funkar bättre när du ansluter direkt till generatorn.

 

Men att ansluta direkt till generatorn med en strömbrytare emellan får anses som en nödlösning, ingenting du skall ha permanent! 
Så följ mitt råd ovan! Koppla över ett relä, som då styrs av tändningslåset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Georg!

Jag vet inte om de är anslutna på samma krets, skall kolla det nu under vintern och också fixa till en permanent installation med ett relä. Jag fick tipset om nödlösningen och ville prova om det funkade först, innan jag gjorde en mer avancerad lösning. Eftersom båten är 33 år gammal så finns det säkert lite spänningsfall både här och där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen det där.

Grabbens 17-fots Bayliner hade också problem med låg spänning fram till motorn, men den ville inte starta.

Lokaliserade felet till tändningslåset där det skilde 2,5 volt mellan in och ut. Bytte låset, sen går den som en klocka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev larlan:

Tack för tipsen Georg!

Jag vet inte om de är anslutna på samma krets, skall kolla det nu under vintern och också fixa till en permanent installation med ett relä. Jag fick tipset om nödlösningen och ville prova om det funkade först, innan jag gjorde en mer avancerad lösning. Eftersom båten är 33 år gammal så finns det säkert lite spänningsfall både här och där. 

 

1 timme sedan skrev Janne_G:

Jag känner igen det där.

Grabbens 17-fots Bayliner hade också problem med låg spänning fram till motorn, men den ville inte starta.

Lokaliserade felet till tändningslåset där det skilde 2,5 volt mellan in och ut. Bytte låset, sen går den som en klocka.

Detta problem är allmänt förekommande även i gamla veteranbilar.

Det kan vara kontaktproblem i själva tändningslåset, det kan vara kontaktproblem med oxid i diverse olika kopplingspunkter.

Problemet finns även i skälva startkretsen då startmotorns solenoid inte får tillräckligt med spänning och ström för att kunna dra. Men amerikanska V8.or brukar väl ha ett kraftigare separat startrelä/kontaktor istället för den kontaktgruppen som är inbyggd i solenoiden i europeiska startmotorer... kanske... men var uppmärksam även på det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...