skippeer 422 Postad 31 Maj , 2021 (redigerade) Jag har superlånga stående lattor på rullfock och rullstor med ändstycken som kan vara lite vassa. Vanlig eltejp åldras tyvärr lite sämre, kan glida isär och klibba till det vilket inte är önskvärt inne i en 14 meter lång lattficka. Har fått för mig att glasfibertejp för att mjuka till ändarna kan vara bra, stämmer det? Byggvarubutikerna säljer Tesa glasfibertejp 60101 som är kandidat för mig om mitt troende stämmer.... Redigerad 31 Maj , 2021 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 31 Maj , 2021 Jag har kört den där vanliga Tesa-tejpen som man kör på allt annat och som finns på alla båttillbehörsbutiker, det funkar bra och den sitter kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 31 Maj , 2021 Vi har sådana här ändstycken på våra lattor, mjuka och sitter kvar. Finns bl.a. på Hjertmans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 31 Maj , 2021 3 timmar sedan skrev Mackey: Vi har sådana här ändstycken på våra lattor, mjuka och sitter kvar. Finns bl.a. på Hjertmans. Jag hade sådana, och de satt kvar. Längst inne i lattfickan, när jag tog ur lattan. Därav är mina tejpade nu 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 31 Maj , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev Peter_K: Jag hade sådana, och de satt kvar. Längst inne i lattfickan, när jag tog ur lattan. Därav är mina tejpade nu 🙂 Ha, ha! Det hade jag glömt! Samma här faktiskt, men jag limmade fast dem sedan... Redigerad 31 Maj , 2021 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 1 Juni , 2021 Tesa textiltejp binder troligen fukt och fukt vill jag minimera i seglen, har redan sett tendens på hösten till svart prickar efter 1-2 år. Tar med mig lite olika tejper och funderar lite till för idag/imorgon skall seglen upp (genua, fock och stor). Får passa på när det är bleke typ på kvällen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 1 Juni , 2021 3 timmar sedan skrev skippeer: Tesa textiltejp binder troligen fukt Tveksamt om tejpen skulle binda mer fukt än t ex duken? Oavsett, jag läste om tejpen du länkade till, och det verkar vara sådan man använder i skarvarna mellan gipsskivor när man spacklar. Jag är tveksam till att det kommer att funka, men jag har haft fel förr 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 1 Juni , 2021 40 minuter sedan skrev Peter_K: Oavsett, jag läste om tejpen du länkade till, och det verkar vara sådan man använder i skarvarna mellan gipsskivor när man spacklar. Stoppa in glasfiber - som kan bli ganska vasst - i ett segel verkar en dålig idé! Om ändstycken i plast eller Tesa-tejp inte faller i smaken så föreslår jag riggtejp/spridartejp. Den är helt vattenavvisande och blank och fin, gjord för att slita mot segel. https://www.onedesigncenter.se/products/psp-spridartejp-uv-resist-25mm-x-10m?_pos=14&_sid=80b3443f1&_ss=r inte faller i 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 1 Juni , 2021 (redigerade) Spridartejp var en nyhet för mig, låter som en bra produkt. Rentav bättre än ankarklister... Innan påmastningen hörde jag i en båtbutik om eltejp till spridarna men avråddes för den vill gärna bli klibbig över tid. Kom att tänka på tips i en båtelbok om att isolera med vulktejp, använde svart på spridarspetsarna och får hoppas att seglen inte missfärgas vid kontakt. Redigerad 1 Juni , 2021 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 912 Postad 1 Juni , 2021 5 timmar sedan skrev skippeer: - - - Kom att tänka på tips i en båtelbok om att isolera med vulktejp, använde svart på spridarspetsarna och får hoppas att seglen inte missfärgas vid kontakt. Det finns även vit vulktejp. Det kan vara lite svårare att hitta återförsäljare men produkten finns. Jag har en halv rulle kvar så det blir snart aktuellt att leta efter en ny, minns bara inte var jag inhandlade den nuvarande.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 3 Juni , 2021 (redigerade) Försökte fota en latta med hel tejp, jag tycker det ser ut som armerad glasfiber tejpad över spetsen och sedan vit ”plasttejp” runt om ändstycket i rostfritt stål. Får dubbelkolla när jag träffar segelmakaren nästa gång. Vit vulktejp finns hos Joel https://vikingyachting.se/butik/farg-batvard/tejper/vulktejp-psp-vit-19-mm-x-5-m/ Redigerad 3 Juni , 2021 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yachtolivia 13 Postad 3 Juni , 2021 Ändkrymphylsa med lim, tex: https://www.conrad.se/p/tru-components-1564463-vaermekrymp-aendkapa-nominell-diameter-foere-krympning-25-mm-1-st-1564463 /mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 3 Juni , 2021 3 timmar sedan skrev skippeer: jag tycker det ser ut som armerad glasfiber tejpad över spetsen och sedan vit ”plasttejp” runt om Jag tycker det ser ut som ett nylonband och eltejp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser