Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Atletarn

Yamaha 30hk 2T får för mkt bensin när bensinslangen är inkopplad

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Skulle prova köra båtmotor före sjösättning nu i helgen men stötte på lite problem.

Vid första uppstart starta den ganska snabbt och gick bra men det börjar ryka mkt och den ville dö på tomgång. Sen hade den surat igen efter den stängdes av så fick ta ur tändstiften och rengöra dom( dom va svarta). Sen starta den igen men börja bete sig lika. Då testa jag att dra ut bränsleslangen och då gick den hur fint som helst tills bensinen börja ta slut. 

Kan de va något med förgasarna ?

Jag testade att ha bränsleslangen inkopplad och skruvade bort locket helt på tanken men de gav ingen skillnad. 

Har köpt nya bränsleblåsa ,eller va de heter, och nya slangar från tank till motor då det läckte lite bensin vid pumpen när de va höft tryck.

Vore tacksam för svar :)

Redigerad av Atletarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Atletarn:

Hej!

Skulle prova köra båtmotor före sjösättning nu i helgen men stötte på lite problem.

Vid första uppstart starta den ganska snabbt och gick bra men det börjar ryka mkt och den ville dö på tomgång. Sen hade den surat igen efter den stängdes av så fick ta ur tändstiften och rengöra dom( dom va svarta). Sen starta den igen men börja bete sig lika. Då testa jag att dra ut bränsleslangen och då gick den hur fint som helst tills bensinen börja ta slut. 

Kan de va något med förgasarna ?

Jag testade att ha bränsleslangen inkopplad och skruvade bort locket helt på tanken men de gav ingen skillnad. 

Har köpt nya bränsleblåsa ,eller va de heter, och nya slangar från tank till motor då det läckte lite bensin vid pumpen när de va höft tryck.

Vore tacksam för svar :)

Kolla bränslepumpens membran, där kan bränslet ta en genväg rakt in i vevhuset om det är sprucket och det via vacuumslangen som driver pumpen😁.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Manuell eller automatisk choke? Funkar den? Öppnar den igen efter användning.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Jonnor:

Kolla bränslepumpens membran, där kan bränslet ta en genväg rakt in i vevhuset om det är sprucket och det via vacuumslangen som driver pumpen😁.

Tack för tips! Bränslepumpen sitter på mittenförgasaren på min motor, har aldrig öppnat en bränslepump förut men kan väl inte va så avancerat :) Googlade bränslepump/membran till min motor och en person skrev  "Det som gått sönder är den lilla ventilen (en liten metalltunga som öppnar och stänger bensinflödet" det kanske är något med detta å göra som du säger? 😃

Redigerad av Atletarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Rascal:

Manuell eller automatisk choke? Funkar den? Öppnar den igen efter användning.

Det är manuell Magnetisk choke, och den funkar som den ska :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut att vara svårt att få tag på delar till bränslepumpen på min motor, hittar ingen komplett pump på nätet. Jag va inom en Yamaha återförsäljare idag och frågade om dom kunde ta hem en ny bränslepump men enligt han så säljs dom komplett med ny förgasare för över 4000kr. Så de är man ju inte sugen på att betala för den gamla motorn. Trä jag isär bränslepumpen så måste jag kanske ha nya packningar redo . Enligt personen som hjälpte mig så hade jag årsmodell 1998 på min motor, men hade för mig att de va tidigare 90 men så kanske inte är fallet :)

Screenshot_20210531-160804__01.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bränslepumpsmembran och pumpar finns lite överallt på internet. Drev.se, Hansen, Marineparts mfl. Piratpump kostar ofta 6-700kr, membransats ca 200kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Går jag efter bilder så har jag svårt att hitta en som ser ut som min gör iafl. Men de kanske är nytt utseende på dagens bränslepumpar. Min sitter ju fastmonterad på flottörhuset på mitten förgasaren enligt bild.

Hittade iafl membransats på Marindemontering.se så de är beställt. 👍

366714946_Frgasarebrnslepump.thumb.jpg.1f7ae4bde3e85dec2a10e12e4d68e7c9.jpg

Redigerad av Atletarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade i bränslepumpen igår och va jag kunde se såg allt helt ut, membraned va intakt men har säkert några år på nacken.  Jag skulle av en slump prova med spolmuff jag hade liggnas (då jag annars kör i tunna) och starta motorn och då gick den fint igen med bränslekopplingen i. Det enda jag gjort är å bytt bränsleslangen + pumpblåsan. Så körde den en stund och den gick såpass bra att jag körde ner båten till sjön. Där starta den direkt och gick fint på tomgång. Jag puttra runt i lägre fart några minuter för jag pillade lite på mitt nya ekolod, sen körde jag max en stund och när jag efter de ställde mig på tomgång igen så ville den inte hålla sig i liv länge och den va lite trögstartad(Fick starta den med nästan fullgas). Men när den väl startat så kan jag köra med växel i. så jag körde en sväng med fullvarv igen och sen parkera jag på min båtplats. Efter lite stillastående så provstarta jag igen och då gick den fint på tomgång igen.  Lite svårt att fatta va problemet är... 😑

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Liten update om någon med liknande problem tittar i denna tråden. 

Jag böt membran i bränslepumpen och gjorde rent tändstiften, sen gick motorn kanon på tomgång, låga/höga varv. 

Om inte nu detta bara va tillfälligt. Va ute i 1.5h och då funka motorn kanon, blir en längre tur här frampå 👍🏻

Redigerad av Atletarn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...