Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Roglin1

Mercruiser 4,2 D-Tronic 250

Rekommendera Poster

Hej

jag har en sån motor som går lite varmt, jag har bytt termostater och impeller jag rengjort motorn med systemrens, kollat flödet från sjövattenpumpen är det någon som haft samma problem?

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du har för termostathus men det är vanligt att det blir stopp i bypass kanalen. Så här ser det ut på mitt hus.

 

sen kan även kanalerna bli igensatta av impeller rester och/eller rost

EBD7E1C9-9DBE-4E4D-A0BA-3B489E0FFADF.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ett termostathus med dubbla termostater. Har du fler tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ganska simpelt. Vätskan måste cirkulera fritt. Vätskan tar lättaste vägen.

 

Systemrens tar salt/kalk och viss rost. Större uppsamlingar av rost tror jag inte löses upp av en behandling. 
Med en ir termometer kan du leta efter vilken/vilka delar som blir varma.


Lossa lite slangar och trä in tex en rensvajer.

 

Prova googla efter Mercruiser Cooling diagram och se om du hittar någon bild som överensstämmer ditt kylsystem. Då får du en bra överblick.

 

”Lite varmt” vad är det i grader?

 

0D6F5D34-FD70-4BD0-947B-3890607A7F3A.jpeg

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mätt med ir mätare och vid returen in i värmeväxlaren är det 93 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då hade jag kollat värmeväxlaren. Trånga kanaler som lätt sätter igen sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att kolla på denna och andra videor för att förstå vart det är mest troligt med ev stopp.

 

Eftersom du har sötvatten i motorn är det cirkulations pumpen samt ev luftfickor som kan ställa till det på den sidan. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjoho, jag hittade felet, det var nästan stopp i övergången i innerskölden, jag satte dit ett separat vattenintag så var värmeproblemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för att du återkopplade lösning.  bravoitis .. finns bilder . har du bravodrev? finns uppgradering på slang/rör   B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...