Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Gustav8009087

Vatten i motoroljan trots oljebyte!

Rekommendera Poster

Har en Mercury 9,9 4takt.

20 minuters körning efter oljebyte så ser oljan ut som milkshake, och fortsätter jag köra så flödar till slut den missfärgade oljan ut genom vevhusventilationen 😅. Det blir väl övertryck pga för mycket vätska i systemet tänker jag. 
 

Motorn går bra och är lätt att starta.
Har bytt termostaten då den gamla fastnat i öppet läge. 

Torde vara kylarvatten som letar sig in. Frågan är vart? Och vart man börjar felsöka? 
 

Stort tack för hjälp! 
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

120 visningar men inga förslag 😅. Ska jag tolka det som att felet är väldigt ovanligt, eller svårt att härleda? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trasig topplockspackning? Om ja, så är frågan varför? Har motorn gott varm någon gång och toppen blivit sned?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gustav8009087:

Ska jag tolka det som att felet är väldigt ovanligt, eller svårt att härleda? 

 

Ja, det verkar ju som vatten kommer in och trycker ut oljan, men hur och var, har jag ingen aning om.

Kan blocket vara sprucket, frysskada ?

 

Trycksätta kylkanalerna och se om det läcker någonstans, men det finns ju både inlopp och utlopp som måste stängas på något sätt.

 

Kanske finns någon packning som gett sig, har mest pillat med tvåtaktare själv så jag är osäker här.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en chans att reda ut eller fixa utan att börja skruva. Börja med att ta av topplocket. Kan vara topplockspackningen i bästa fall. Värre är det om du har en spricka eller korrosion i locket.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för respons! Eftersom att motorn går bra, så tänker jag att motorn har kompression och att topplockspackningen är OK. Men någonstans så läcker det ju in. Torde bli att riva motorn motorn med andra ord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började med att ta av power head iaf.  Noterar att det ovala hålet uppe till vänster har väldigt fula kanter jämfört med hur oljetråget ser ut i övrigt. Men det är inget fel i sig gissar jag? 
Inser att det här en högre nivå av mekande än vad jag har varit inne på tidigare 😅

5AD39C78-C669-4556-AFD4-7B1665285728.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-31 vid 06:59 skrev Faderullan:

Inte en chans att reda ut eller fixa utan att börja skruva. Börja med att ta av topplocket. Kan vara topplockspackningen i bästa fall. Värre är det om du har en spricka eller korrosion i locket.

Du var på rätt spår. Korrosion i locket. Finns ett litet hål intill den nedersta ventilen, hålet leder in mot kylvattenkanalen. 
Har du eller någon annan en patentlösning? Eller någon som vill sälja ett nytt topplock 🙂

FFD84291-7A23-44FF-A7A5-8894E11A5D6C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Gustav8009087:

Du var på rätt spår. Korrosion i locket. Finns ett litet hål intill den nedersta ventilen, hålet leder in mot kylvattenkanalen. 
Har du eller någon annan en patentlösning? Eller någon som vill sälja ett nytt topplock 🙂

FFD84291-7A23-44FF-A7A5-8894E11A5D6C.jpeg

Enda lösningen är nog tyvärr en ny topp. När och om du hittar en ny topp måste du även byta packningar och slipa in ventilerna mot den nya toppen, justera ventilspel m.m.   Om du inte är mekaniskt kunnig kanske det är idé att kolla på annan motor och sälja denna som reservdelsmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rubriken på tråden var bra. 

Ett konstaterande att

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Craycoat:

Enda lösningen är nog tyvärr en ny topp. När och om du hittar en ny topp måste du även byta packningar och slipa in ventilerna mot den nya toppen, justera ventilspel m.m.   Om du inte är mekaniskt kunnig kanske det är idé att kolla på annan motor och sälja denna som reservdelsmotor.

Yes- det bästa vore att hitta en topp som är komplett med ventiler och kam. 
Ny snurra kostar plus 30 000 så jag ger det här ett försök. Annars får det bli att sälja den som reservdel! 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bättre beg. topp är införskaffad. Har googlat, men hittar inte med vilket moment och i vilken ordning jag ska dra toppen . Någon som har koll? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...