Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
tomeriksen

Tickande försvinner när jag rycker tändkabeln

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

I morse när jag drog igång motorn hörde jag ett tickande från ena motorn - Volvo Penta AQ131D från -88.

Motorgången var ojämn. Som om den gick på tre cylindrar.

Efter att varmkört den utan större förändring ryckte jag tändkabeln. Då försvinner tickandet - och den ojämna gången låter ungefär lika.

 

Här är en film som visar det hela (Dagge är en kompis): 

 

 

Någon som har en susning om vart jag skall börja leta?

 

Allt gott!

Tom

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev tomeriksen:

Hej!

I morse när jag drog igång motorn hörde jag ett tickande från ena motorn - Volvo Penta AQ131D från -88.

Motorgången var ojämn. Som om den gick på tre cylindrar.

Efter att varmkört den utan större förändring ryckte jag tändkabeln. Då försvinner tickandet - och den ojämna gången låter ungefär lika.

 

Här är en film som visar det hela (Dagge är en kompis): 

 

 

Någon som har en susning om vart jag skall börja leta?

 

Allt gott!

Tom

Byt den tändkabeln. Låter som överslag. Om du kör motorn i mörker kan du säkert se var det slår över /gnistrar.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Rascal:

Byt den tändkabeln. Låter som överslag. Om du kör motorn i mörker kan du säkert se var det slår över /gnistrar.

Tack för tipset. Som tur har man en till motor att sno delar ifrån.

Bytte samma kabel som sitter på babord maskin. Tickandet bestod 😩🔫

 

En ny ledtråd kanske: När jag känner med handen vid insugningsröret (tror jag det heter iaf) så kommer det puffar med luft ut mellan insuget och fyrans cylinder. Det skall det inte göra va?

 

IMG_1074.jpg

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sorry, det jag pekar på är avgasröret, inte insuget. Noob!

Redigerad av tomeriksen
feltänk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar på trasig topplockspackning. "Tickandet" är då förbränningsgaserna som smiter ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara trasig packning mellan topp och limpa men då borde inte motorns gång påverkas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle nog säga att det är det klassiska felet på dessa motorer. 4:e avgasporten i toppen har erjat sönder.

Beror till stor del på att avgaslimpans skiljevägg rostat bort, då blir 4:e porten duschad med sjövatten. Sjövatten framför allt saltvatten och aluminium går inte bra ihop.

Du får ta bort avgaslimpan och titta. 

Men att den går orent kan ju tyda på som sagts, topplockspackning.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Gelis:

Skulle nog säga att det är det klassiska felet på dessa motorer. 4:e avgasporten i toppen har erjat sönder.

Beror till stor del på att avgaslimpans skiljevägg rostat bort, då blir 4:e porten duschad med sjövatten. Sjövatten framför allt saltvatten och aluminium går inte bra ihop.

Du får ta bort avgaslimpan och titta. 

Men att den går orent kan ju tyda på som sagts, topplockspackning.

En gissning från min sida för att tillägga utöver det som skrivits av Gelis och andra är att nån ventil till cylinder 4 är otät. Det tickande ljudet är trasig packning mellan avgasport och limpa med största sannolikhet som skrivits. Att packningen havererat skulle kunna bero på en trasig/otät avgasventil med ökad avgastemp samt låg komp som följd vilket går att koppla till den ojämna gången.

 

Obs som sagt ett tillägg till övrigt goda teorier.

Redigerad av Jonnor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltså jag är så långt ifrån Bosse bildoktor man kan komma! Det är inte säkert att den går ojämt. I en bil känner man ju effektbortfallet direkt när bara tre cylindrar tänder. Svårare på en båt.

 

***

 

Tog en titt på Avgaslimpan. Kunde ganska lät pila av en rejäl rostflisa på ovansidan i anslutning till 4:e cylindern. Dock kommer puffandet från undersidan av avgasröret.

 

Hoppas inte det är toppackningen. Att ta bort limpan räcker för mig!

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att läckaget kommer från avgaslimpan. Har avgasporten erjat sönder kan det bli ett hål i nederkant i toppen i själva avgaskanalen. Går att svetsa men toppen måste bort.

Är porten hel men packningsytan bortkorroderad så finns det en reparationsats, man fräser in en stålring detta kan göras på plats men kräver att en VP mek kommer till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev tomeriksen:

Alltså jag är så långt ifrån Bosse bildoktor man kan komma! Det är inte säkert att den går ojämt. I en bil känner man ju effektbortfallet direkt när bara tre cylindrar tänder. Svårare på en båt.

 

***

 

Tog en titt på Avgaslimpan. Kunde ganska lät pila av en rejäl rostflisa på ovansidan i anslutning till 4:e cylindern. Dock kommer puffandet från undersidan av avgasröret.

 

Hoppas inte det är toppackningen. Att ta bort limpan räcker för mig!

Lyssnade lite extra noga på den bifogade videon, tycker mig höra att tomgången sänks när du rycker tändkabeln. Ser packningsytorna ok ut när du släpper på limpan är det nog bara en ny packning mellan topp och limpa. Ramlar det bitar eller är sönderärjat där packningen ska täta behövs onekligen större ingrepp och då är ju även Gelis svar om skiljevägg och sjövatten högst relevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Gelis du hade rätt!

När jag pillade in lite polertrassel därifrån det puffade så tystnade tickandet. Ärgad avgasport med andra ord. Bara att plocka av limpan och kolla!

 

Tom

Hål_i_port.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tog av avgaslimpan. En av bultarna gick av så vips ökade stressnivån!

 

 limpan underifrån. Inte mycket kvar av skiljeväggen!

skiljevägg_limpa__underifrån.jpg

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är avgasporten. Drygt 1 cm av ytterväggen har ärgats bort. En stålring (original eller efterinsatt?)  har sett till att det dröjt ett tag innan hålet blev ett faktum.

 

Jag ska se om det är ngn på klubben som kan bygga upp väggen med svets. Annars testar jag att lägga på kemisk metall. Går det så går det. Ny limpa blir det såklart! Ser att det finns med och utan skiljevägg. Är inte den rätt viktig?

 

 

IMG_1108.jpeg

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att beklaga, toppen måste bort och är skrot om du inte kan få tag i någon som är duktig på att svetsa aluminium och även planfräsa packningsytan efter svets.

Dock så tror jag det blir billigare och köpa en biltopp på skroten och flytta över kamaxeln. Tror marinkammen skiljer mot bilvarianten, men är inte säker på b23. 

Ny avgaslimpa åker du också på att köpa.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det går oftast bra att fräsa avgasporten i båten, men det förutsätter att det finns någon som har verktyget har tid att åka till båten. Eller att båten körs till den verkstaden. Om det inte går så är det enklare att sända cylinderlocket.

Jag och några till har verktyget.

Ingemar

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte den där skadan för stor för att fixa på plats? Den har ju redan en stålring infräst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem. Stålringen ska bort innan man fräser in den nya som inte är av stål. Däremot måste den avdragna skruven bort eftersom man monterar fräsen i skruvhålen.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang kemisk metall så kan jag tala om att det fungerar inte. 

En släktings motor hade det där felet, han försökte med allt möjligt, kemiskmetall, pannkitt och diverse annat klet. 

Inget fungerade. Så fort det blev varmt så släppte skiten och hålet var ett faktum igen.

Men att du testar kostar ju inget😀

 

Ända raka är att svetsa eller byta topp. Ingemar säger ju att det går att fräsa, vilket jag inte trodde när det ser ut så där, trodde nog att skadan var för stor för den reperationsåtgärden. Men frågan är om du kan få tag i någon som har fräsverktyget. 

Om du ev måste lyfta toppen får åtgärd så skulle nog jag köpa en beggad topp på skroten, den är ju noll anfrätt i avgasportarna.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att du hade rätt om skadan @Gelis så blir man ju lite nervös inför dina efterföljande råd. @sanktanna inger ju visst hopp, och är ju också en legend på forumet som hjälpt andra (som @Kimpaa) med liknande problem.

 

Ingemar, jag bor i Nacka, lite långt att puttra till Lagnö på en motor. Vet du någon kollega i Stockholm som har verktyget? Eller ska jag skruva av toppen (inte för att jag har susning hur man gör det) och komma ner? Om du har möjlighet alltså?

 

Tom

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Ang kemisk metall så kan jag tala om att det fungerar inte. 

En släktings motor hade det där felet, han försökte med allt möjligt, kemiskmetall, pannkitt och diverse annat klet. 

Inget fungerade. Så fort det blev varmt så släppte skiten och hålet var ett faktum igen.

Men att du testar kostar ju inget😀

 

Jag är också tveksam till kemisk metall då brottytan vidgar sig och det inte finns några ytterväggar för epoxin att ta spjärn emot när det trycker på underifrån. Hoppas att J-B Weld kan funka. Den skall hålla upp till 318° C, vilket är åtskilligt högre än "vanlig" kemisk metall som ligger i spannet 120-160°.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagerviks Båtvarv AB, Blidö. Björnhammarvarvet kanske har också.

Ingemar

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-04 vid 06:35 skrev Gelis:

Bara att beklaga, toppen måste bort och är skrot om du inte kan få tag i någon som är duktig på att svetsa aluminium och även planfräsa packningsytan efter svets.

Dock så tror jag det blir billigare och köpa en biltopp på skroten och flytta över kamaxeln. Tror marinkammen skiljer mot bilvarianten, men är inte säker på b23. 

Ny avgaslimpa åker du också på att köpa.

Som sagt @sanktanna låter optimistisk, men du kan ha en poäng i att leta nytt topplock istället för att laga. Dels måste jag hitta en VP-mek som har verktyget, och en svetsare som är duktig på alu (om det nu inte råkar vara samma person). 

 

Så för alla framtida felsökare vill jag bara passa på att delge lite information om toppen i AQ131D:

 

Topplocket på en Volvo Penta AQ131D har serienummer 1000 531 (se bild). Det är samma topplock som återfinns ENDAST på följande bilmotorer:

B230ET, 1985-1987 (Volvo 740)

B230FX 1991-1993 

Källa

 

 

Vi pratar nu bara om topplocket. Ventiler, lyftare, kamaxel och toppkåpa kan var helt annorlunda vad jag vet. Hoppas det hjälper någon.

IMG_1164.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man reparerar avgasporten med fräs och den ring man monterar så ska man naturligtvis inte svetsa!

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev sanktanna:

Om man reparerar avgasporten med fräs och den ring man monterar så ska man naturligtvis inte svetsa!

Ingemar

If you say so!

När jag hör fräs tänker jag spontant typ handöverfräs. Alltså man tar bort material. I min lilla tankebubbla: Man fräser bort stålringen och sätter dit en ny i aluminium. Men det är kanske en både bredare och djupare aluminiumring vi pratar om? Finns det bild?

 

Tom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort över 30 reparationer av avgasportar och det har alltid fungerat. Man tar bort stålringen, fräser ur och monterar en större ring. Om du inte tror det här så kanske det är bättre att du löser detta på ditt eget sätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sanktanna:

Jag har gjort över 30 reparationer av avgasportar och det har alltid fungerat. Man tar bort stålringen, fräser ur och monterar en större ring. Om du inte tror det här så kanske det är bättre att du löser detta på ditt eget sätt.

Sorry,

Menade inte att ifrågasätta metoden. Tvärtom. Jag har trålat forum den senaste veckan och den här lösningen med att fräsa upp och sätta in en ring kommer upp hela tiden. Men jag har inte lyckats visualisera den i huvudet bara. Därav "if you say so".  

Tack för klargörandet.  Jag är väldigt tacksam för alla tips och hjälp jag fått med att komma närmare en lösning. Det hoppas jag har framgått. Tack!

 

Tom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu lagat hålet i avgasporten med J-B Weld. Topplocket är ärgat på båda sidor av stålringen. Insidan, själva avgaskanalen, fyllde jag med Pannkitt. Sprött som snickarspackel så jag vet inte hur bra det kommer funka. Med lite tur skapar det iaf en värmesköld mot den utvändiga epoxin.

 

Har inte våldskört motorn men tyst är det!

 

 

 

 

IMG_1185_2.jpg

IMG_1189.jpg

IMG_1187.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har tur om det där håller, en släkting höll på med samma fix. Funkade några minuter vid marschfart sedan blåste avgaserna bort lagningen. Han gav upp och bytte topp. Kanske inte varit nödvändigt när man läser vad stAnna skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

JB Weld anger 260'C som maxtemperatur. På en bil är 600'C  normal temperatur i avgasporten vid landsvägskörning  alltså ungefär vid 2000 rpm (varierar förstås på bilmodell). Båtmotorn är mer belastad vid samma varvtal och vid marshfart i båten ligger man betydligt högre...

 

Edit: 

Din reparation kan hålla ett tag men det är inte en bestående reparation som du kan lita på. Men den tiden du kanske har till godo skulle åtminstone jag ägna helhjärtat åt att leta fram ett helt och fräscht topplock och en ny avgaslimpa.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...