Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
21solvigg

Vp 130 (b20) tappar orken

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej 

 

ställde en fråga här i höstas som jag tänkte väcka till liv igen Eftersom det inte löst sig ännu.

 

Tänkte kolla om någon annan råkat ut för att motorn bara tappar ork/kraft på Max varvtal utan orsak.

 

Jag har en Solvigg 21 som väger ca 1500 kg med aq130

(dubbla solex 44 förgasare) och 100b Drev som jag köpte våren 2019.

 

motorn nybyggd/tolalrenoverad 2018 med brytarlöst 123 tändsystem.

 

Problemet är att på fullt varv så varvar den bara 4100-4200 rpm och gör ca 20 knop, sedan börjar den tappa orken och varvet sjunker konstant och det känns som en blandning mellan soppatorsk och att den skulle värmenypa.

 

Slår jag av på gasen går det att gasa upp direkt igen med samma resultat, men lägger man sig på ca 3500 rpm så går den hur bra som helst i 15 knop utan att tappa orken.

 

När jag köpte båten var motorn helt nybyggd och inte ens inkörd så jag var aldrig över 3000 rpm på försäsongen,,, sedan lyckades jag gå på grund med ett vinande oljud i drevet som följd, så var säsongen 2019 körd.

 

lämnade in drevet på renovering i vintras då de riktade propelleraxeln och såg över hela drevet på en gång så drevet är i nyskick nu.


Inför årets säsong insåg jag detta problem men eftersom jag aldrig varvade ur den ordentligt första året så vet jag inte om det har varit strul hela tiden eller om det kommit nu.

 

Har alltid bara tankat 98 oktan.

 

Har bytt tändkablar, rotorn, fördelarlocket, tändspole Samt soppapumpen utan resultat (marin modell)

 

kompen ligger jämt på 10,2-10,4

 

Testat att köra med separat bensindunk direkt till pumpen med samma resultat.

 

Fick ett tips i höstas om att det skulle kunna bero på att någon ventilfjäder inte ”hänger med” vid högre varvtal så nu har jag plockat bort toppen idag, men blev inte ett dugg klokare.

 

ventilerna på 1an och 2an är rejält sotiga och 3an och 4ans ventiler ser helt nya ut utan minsta spår av sot, samma sak med tändstiften.

 

är det ett förgasarproblem iaf eller kan soten förklaras av ventilfjädrarna ändå ??

 

känns som att jag börjar tappa sugen rejält nu så vore tacksam för ev tips och trix.

 

Rikard

 

A2782369-FDBD-4B10-A524-9A3886C27D4B.jpeg

Redigerad av 21solvigg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla förtändningen så den ligger rätt, 123 har väl olika tändkurvor att välja bland.

Svårt att säga men ser ut att gå magert eller att det finns vatten inblandat i 4o3.

Nr 2 ser ganska ok ut om man tittar på stiftet.

Sedan så tycker jag att kompet är lågt för en B20 borde vara uppåt 12-14 kg.

 

Vad har du för propeller den borde varva minst 5000-5500

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hyfsat knasig fråga. 

Du skriver dubbla förgasrare, typ kanske då en för de mindre sotiga och en för de sotiga, eller? 

 

Ja följd frågan och åtgärd hoppar jag över. 

 

 

- Men sitter det någon anslutning på insugsröret, där man vill ha undertryck till något? 

Alltså undertryck? 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite som att bränslepumpen inte levererar tillräckligt med bränsle. Vid fullgas sjunker nivån I flotörhuset och även effekten det. När du backar av till 3500 varv stiger nivån igen och då får du tillbaka effekten. 

Kan säkert vara något annat men prova byt bränslepump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...