zorigo 4 Postad 29 Maj , 2021 (redigerade) Hej! Ny dag, nya problem att lösa med den nya (gamla) båtmotorn, en MD17C Efter lite krångel som den intresserade kan läsa om i min andra tråd här på maringuiden så går nu motorn fint. Däremot har vi upptäckt ett nytt problem; det läcker kylvatten från kylvattenpumpen. Vi vet ej om det var såhär i höstas, då vi köpte den i höstas och inte hann köra båten särskilt mycket innan vi tog upp den. Det var någon vattendroppe i motorutrymmet då, men det skulle kunna varit från kondens och läckage vid regn då kapellet inte var helt tätt, så vi tänkte inte så mycket på det. I vintras konserverade vi motorn med glykol enligt konstens alla regler, då kunde vi inte se någon läcka, även om vi troligtvis inte heller var superuppmärksamma. Nu när vi kör motorn så droppar det kylvatten ur ett hål vid kylvattenpumpen, se bilder nedan. Jag har ringat in pumpen med en röd ring och de aktuella hålen med gul ring. Det sitter två sådana håll, ett på ovansidan och ett på undersidan. Det är hålet på undersidan som det droppar vatten ur. Vet någon vad dessa hål är till för? Och än bättre, vad som kan vara problemet? Bara en packning? Vi tänkte montera isär pumpen imorgon och se om vi kan åtgärda något den vägen. Tips uppskattas! När vi kör motorn så verkar den hålla värmen på en bra nivå bra, så det verkar inte vara fel på själva systemets funktion. Ha en fin helg och hoppas ni kan njuta av den ute på sjön! (I bilderna nedan så är den ena tagen uppifrån och den andra underifrån). Redigerad 29 Maj , 2021 av zorigo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 29 Maj , 2021 Byt impeller och de två tätningarna så är problemet löst. Det sitter två stefatätningar en åt vart håll för att förhindra vatten att gå in i motorn och olja åt gå ur densamma. Ett billigt och enkelt jobb. Bör finnas guider på nätet. Det viktiga är att tätningarna vänds åt rätt håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 29 Maj , 2021 Hiittar ingen bra bild tyvärr. https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=838-842&sok=&id=4192 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zorigo 4 Postad 29 Maj , 2021 47 minuter sedan skrev FIATX19: Byt impeller och de två tätningarna så är problemet löst. Det sitter två stefatätningar en åt vart håll för att förhindra vatten att gå in i motorn och olja åt gå ur densamma. Ett billigt och enkelt jobb. Bör finnas guider på nätet. Det viktiga är att tätningarna vänds åt rätt håll. 44 minuter sedan skrev FIATX19: Hiittar ingen bra bild tyvärr. https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=838-842&sok=&id=4192 Super, tack för hjälpen! Skönt att det verkar lätt åtgärdat. Finns det någon risk att vatten gått in i motorn så vi bör byta olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
protesterandemoose 1 Postad 29 Maj , 2021 Gjorde samma upptäckt som du för ett tag sen och fick lära mig att det är ett s.k. skvallerhål för att man ska upptäcka att packningen behöver bytas innan vattnet rostar kullagren på axeln och ger sig ut i i motorn. Om vatten blandas med oljan så blir oljan tjock, grådaskig och mjölkig. Ta en titt på stickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser