turboboss 0 Postad 28 Maj , 2021 (redigerade) En Marieholm Catalina m22 trillade på mig häromdagen. Inte bokstavligen då, turligt nog, eftersom den lär väga runt en 1600kg... Förra ägaren blev tvungen att få bort den eftersom han behövde båtplatsen. Han upplyste mig också vänligt om att motorn inte startar och den har vatten i oljan. Jag kan inget om båtar men har pysslat lite med bilar och motorer. Så jag tänkte... det kan ju inte vara så stor skillnad Hela min familj utropade ett unisont ”50-årskris” när vi rullade in på gården jag och min Catalina. Jag är helnöjd med att sitta i min Catalina hemma i trädgården och dricka kaffe. Men det finns vissa krafter i familjen som gärna skulle se den i havet. Jag tänkte därför att jag skulle göra ett försök att få igång motorn. Så därför undrar jag... var skall jag börja? Jag skall försöka förklara vad som har hänt och vad jag har gjort. Förra ägaren drabbades av vatten i oljan och byte då topp, avgaslimpa och topplockspackning. Båten gick då ett tag, typ en halv säsong men sedan gick motorn varm och problemet med vatten i oljan återkom. Där tröttnade han och jag klandrar honom inte. Efter det har båten stått i vattnet, (havet Skåne) i ca 3 år... Nu är hon på land och jag har börjat kolla på maskinen. Motorn går runt fint med startmotorn men kompressionen är 4,5:5:10:10. När jag fyller lite olja i ettan och tvåan får jag upp den till. 8:7,5:10:10. Vad jag kan begripa tyder det på att kolvringarna behöver bytas??? Jag skall försöka ladda upp bilder på tändstiften. Om någon därute kan utläsa något av dem. Nu har jag hittat en B20 motor med fantastisk fin kompression som jag skall hämta i morgon. Tänkte att. Det kan säkert vara bra att ha. Frågan är då. Vad är bäst och enklast. Att helt enkelt (?) byta ut motorn till bil-B20 och flyta över allt som hör till Aq130:an. Eller skall jag riva ner AQ130:an och se om jag kan byt kolvringar. Hur stor är chansen att det räcker med det? Något annat jag bör kolla/testa innan jag börjar plocka isär för mycket? Mycket tacksam för all hjälp jag kan få. Redigerad 28 Maj , 2021 av turboboss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 29 Maj , 2021 Byt motor, en B20 som suttit i en bil är inte rostskadad som en gammal sjövattenkyld AQ130 (B20). Dock så får du marinkonvertera toppen på bilmotorn. Kammen i AQ130 flyttar du över, ska vara en P-kam om allt är rätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 29 Maj , 2021 16 minuter sedan skrev Gelis: Byt motor, en B20 som suttit i en bil är inte rostskadad som en gammal sjövattenkyld AQ130 (B20). Dock så får du marinkonvertera toppen på bilmotorn. Kammen i AQ130 flyttar du över, ska vara en P-kam om allt är rätt. Hej! Just så, byt motorn! Även fördelaren kan skilja mellan bil- och båtmotorn, det kan vara så att bilfördelaren har vacuumkompensation, och det bildas egentligen inget undertryck i insuget på en båtmotor. Sedan kan det vara andra förgasare också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
turboboss 0 Postad 29 Maj , 2021 Hej. Tack för tipsen. Det blir alltså till att byta motor. Bara en fråga. Om jag skall byta kamaxel i toppen. Skall jag byta bara kammen eller skall jag ta hela toppen från båtmotorn? Vad är bäst? Kan även båt-toppen vara rostskadad så att det är bäst att ta så mycket som möjligt från bilen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
turboboss 0 Postad 29 Maj , 2021 Är det olika topplockspackning. Så man måste hitta en båtpackning. Eller fungerar det med en till en bil-B20? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 29 Maj , 2021 Nu sitter kammen inte i toppen på en B20 utan det är en stötstångsmotor. B21- B23 har överliggande kam. Toppen på en sjövattenkyld marinmotor rostar sönder före blocket. Vad du ska använda på bilmotorn är allt utom kamaxel, kamdrevskåpan, kamdreven ( tror dessa är stål), fördelaren och förgasarna. Dessa återanvänder du från marinmotorn. Naturligtvis under förutsättningen att dessa delar är felfria. Du bör också byta frostbrickorna till rostfria. Hur du marinanpassar toppen får du googla lite på. Marinmotorn har ingen vattenpump (cirkulationspump) så dessa hål måste pluggas i toppen + lite annat som måste till. Men finns på nätet hur man gör. Ang topplockspackning så har jag för mig att den är rostfri vilket den inte är till bil. https://www.hansenmarine.se/ har delar, går att beställa genom Mekonomen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 29 Maj , 2021 När du plockar lyftarna håll reda på dem i ordning och ev bryn till skarpanter om nu de slitet såna i övrigt bara bygga ihop som allt varit, funderar om man kört bättre frostpluggar på pentan än bilen men det är ju lätt att fixa den dagen de rostat igenom. Flera företag finns även ett här lokalt i småland som sätter stål säte för ventilerna för dagens soppa, kan löna sig istället för att leta ny topp om något år och då göra om allt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser