schmatz 0 Postad 28 Maj , 2021 Skepp å Hoj Jag är i ett läge där jag kan köpa en Daycruiser 24fot från sent 70tal med Mercruiser v8 på 5.7l. Motorn är totalrenoverad och iordninggjord för 10 år sedan. Hydrauliska trimplan och allt är servat och kontrollerat varje år - (nitiskt förd bok). nytt hamnkapell och alla "småfix" är fixade. Den är dock riktigt - 70talig på gott och ont. vågar man köpa en sådan gammal 70talare eller vad skall man se upp med? vad tror ni (med den begränsade information jag ger er) om prisläget på en sådan? Jag måste transportera den 45mil på lastbil.... så det är en faktor också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 28 Maj , 2021 (redigerade) Märke båt och motor? Chevamotor vad jag förstår, Volvo eller Mercruiser original. Drev märke? Redigerad 28 Maj , 2021 av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schmatz 0 Postad 28 Maj , 2021 mercruiser original motor GlassMaster heter märket (dog på 90 talet som jag förstår det) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 28 Maj , 2021 1 timme sedan skrev schmatz: mercruiser original motor GlassMaster heter märket (dog på 90 talet som jag förstår det) Sjövattenkyld eller sötvattenkyld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schmatz 0 Postad 2 Juni , 2021 sjövatten, limpor och allt är kollat och motorn är genomgången för 2 år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schmatz 0 Postad 2 Juni , 2021 motorn är som sagt helt komplett renoverad och återmonterad i båten 2006, allt är komplett genomgånget av marina varje år (de har konserverat och sedan startat upp och gått genom motorn inför säsong) det är framförallt åldern som gör mig orolig. Spelar ibland ingen roll att det är pedantskött - även sådant kan pajja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 648 Postad 2 Juni , 2021 55 minuter sedan skrev schmatz: motorn är som sagt helt komplett renoverad och återmonterad i båten 2006, allt är komplett genomgånget av marina varje år (de har konserverat och sedan startat upp och gått genom motorn inför säsong) det är framförallt åldern som gör mig orolig. Spelar ibland ingen roll att det är pedantskött - även sådant kan pajja Om motorn är "helt komplett renoverad" innebär det att den har varit nerplockad i alla sina beståndsdelar, vevlager, tätningar, kolvringar och allt annat är utbytt. Dvs den är i princip en ny motor. MEN, det är ju mer än 15 år sedan (fast du skrev 10 år i första inlägget)..... 1 timme sedan skrev schmatz: sjövatten, limpor och allt är kollat och motorn är genomgången för 2 år sedan. Med "allt är kollat" omfattar ju jättemycket (mer än det du nämner), och många av dessa detaljer kan man bara inspektera genom att demontera dem. Eftersom du ändå är orolig gissar jag att "kollen" kanske inte är så djupgående. Även om det är en marina som gör det skall man inte lita på att det är så mycket bättre gjort än om det gjorts av en privatperson - tyvärr. Om jag hade varit spekulant skulle jag inte värdera motorn speciellt högt på detta ekipage. Den är sjövattenkyld, gammal och har inte sett en genomgång på 15år. Mer en bonus om den håller ett tag till. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 2 Juni , 2021 17 minuter sedan skrev IngemarE: Om motorn är "helt komplett renoverad" innebär det att den har varit nerplockad i alla sina beståndsdelar, vevlager, tätningar, kolvringar och allt annat är utbytt. Dvs den är i princip en ny motor. MEN, det är ju mer än 15 år sedan (fast du skrev 10 år i första inlägget)..... Med "allt är kollat" omfattar ju jättemycket (mer än det du nämner), och många av dessa detaljer kan man bara inspektera genom att demontera dem. Eftersom du ändå är orolig gissar jag att "kollen" kanske inte är så djupgående. Även om det är en marina som gör det skall man inte lita på att det är så mycket bättre gjort än om det gjorts av en privatperson - tyvärr. Om jag hade varit spekulant skulle jag inte värdera motorn speciellt högt på detta ekipage. Den är sjövattenkyld, gammal och har inte sett en genomgång på 15år. Mer en bonus om den håller ett tag till. Helt enig med ovan. Har du tur kan du få flera säsonger ur motorn men förr eller senare hamnar du i ett läge där saker och ting måste börja bytas. Det kommer knappast vara värt att renovera den en gång till. Såvida båten inte är ett samlarobjekt skulle jag ge sådär 20 tusen och hoppas på det bästa. Kolla dock så båten inte är vattensjuk i akterspegel eller balkar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Viapea 28 Postad 2 Juni , 2021 Den kommer troligtvis att kosta mer i fix än vad båten är värd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schmatz 0 Postad 2 Juni , 2021 oki, tack. Jag går mot allt förnuft efter att gått genom papprena och båten - köper Motorn var helt ur båten och plockades ner helt, återmonterades i båten 2006 (verkstad). Därefter är den genomgången (kvitto och serviceprotokoll) varje år. nuvarande ägare, andra ägaren, säljer av samma orsak som första en gåg sålde - ålder. Skicket på allt övrigt, inredning, kapell, durk är i sjukt bra skick. Så jag vågar mig på en chansning då priset är lågt. för två år sedan syddes nytt hamnkapell och mycket byttes i motorn. vi får se - ett par år ska jag nog få ut innan det är dags att sälja den vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 2 Juni , 2021 Nyfiken på vad den kostar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser