Selor 0 Postad 15 Juli , 2005 Hej! Är det skillnad på DGPS systemet och EGNOS? Jag trodde att det var samma sak, men min GPS manual säger något om att GPS'en är avsed för EGNOS men inte DGPS. Jag är förvirrad, kan ni hjälpa mig att räta ut frågetecknen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Janne Postad 15 Juli , 2005 GPS signalen i sig tas emot från satelit. Vid DGPS sänds korrigeringssignalen ut via markbundna sändare Vid EGNOS/WAAS så sänds även korrigeringssiganlen via sattelit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard Postad 15 Juli , 2005 Nja, DGPS är ju en förkortning av begreppet differential GPS. Det finns flera system för korrektion av GPS-noggrannheten. De innefattar bl.a. EGNOSS, WAAS, IALA och RDS. För att ta reda på hur pass mycket fel signalen från GPS-satelliterna visar måste man ha någon form av referenspunkt. EGNOSS, WAAS och något asiatiskt system som jag inte kommer ihåg namnet på är alla baserade på geostationära satelliter, dvs. satelliter som hänger (fast egentligen befinner de sig i fritt fall) ovanför ekvatorn. IALA (International Association of Lighthouse Authorities) är ett landbaserat diff-system som sänder ut korrektionerna via långvågoch är ännu så länge det vanligaste systemet på handelsfartyg. Värdens första diff-sändare stod i en skrubb hos FOA (nuvarande FOI) i Ursvik, norr om Sumpan i Stockholm. Den flyttades sedan ut till Almagrundets fyr och sitter numera i Kapellskär. Farsa till alltsammans är Håkan Lans. [LINK]www.gpc.se[/LINK] Och det var det envisa arbetet av Bo Tryggö vid Sjöfartsverket som gjorde att Håkans system blev världsstandard. RDS (EPOS) är en betaltjänst där korrektionerna distrubureras av FM-sändarna. Samtliga system har både fördelar och brister, både när det gäller noggrannhet och räckvidd. Eftersom EGNOSS-satelliterna hänger ovanför ekvatorn och jordytan kröker sig, så avtar noggranheten med ökande breddgrad (Även om den utsända signalen är beamad mot Europa. Den norra gränsen för vad som är mottagbart från geostätionära satelliter ligger någonstans vid 70grader. Dessutom tar ju Satellitbaserade korrektioner hänsyn till lokala förhållanden. IALA-fyrarna kräver ju att man har en långvågsmottagare, som iof kan vara innbyggd i GPS-mottagaren. De DGPS-mottagare jag plockat ihop själv har fått en noggrannhet på ungefär 0,6m men det kräver en ganska stöddig GPS-motor. RDS systemet kräver en så pass god signal att man kan höra P3 i stereo. Hoppas att jag rätat ut fler frågetecken än jag lyckats skapa. LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Selor 0 Postad 15 Juli , 2005 Tack Le Canard! Att läsa din text känns som att rätta en tenta och omgående inse att det här är full poäng även om inte varenda minsta liten detalj är med, eftersom man direkt inser att personen i fråga kan det här. Kort, min plotter (Lowrance) sägs bara kunna hantera WAAS/EGNOS men inte DGPS, dvs det är två skillda system man syftar på alltså. Vet du om det ligger olika tidplaner för utrullninen av dessa två system. Jag har läst i detta forum att det pågår tester i skarp drift av DGPD, men innebär det att det andra systemet EGNOS kommer i ett senare skede? När kan jg njuta av en precision på ned emot 2-3 meter i min båt med min plotter som bara klarar EGNOS? //Selor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst JAnne Postad 15 Juli , 2005 Excellent förklaring där... Hur menar du nu? Jag har en vanlig handhållen GPS idag mend WAAS/EGNOS och den låser alltid in på WAAS/EGNOS och ger noggranhet på bara någon meter. När man har den i bilen kan man nästan sätta för vindrutan och bara köra på GPSen. Det känns nästan overkligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard Postad 18 Juli , 2005 Hej, Efter att ha läst igenom min egen text kan jag ju bara konstatera att jag slarvar en del när jag skriver, pekfingervalsen går betydligt långsammare än tanken... Naturligtvis är det så att satellitbarerade diffsystem [KUR]inte[/KUR] tar hänsyn till lokala förhållanden. WAAS/EGNOSS är differentiella korrektioner, så din manual måste vara lite tvetydig. Sedan kan man ju alltid diskutera den praktiska nyttan med extremt hög noggranhet. Såvida man inte har en lantmätares ambitioner så är ju det en högst filosofisk fråga: På havet spelar det ju mindre roll om man ligger ett par hundra meter hit eller dit och vid skärgårdsnavigering så är ju meterprecition närmast löjlig då sjökorten, med vissa undantag, ännu så länge inte riktigt lever upp till verkligheten. Dessutom måste antennen vara inmätt så att man är medveten om var på fartyget den aktuella positionen gäller. Det finns ju program [LINK]www.adveto.com[/LINK] som tar hänsyn till detta och kan flytta antennen virituellt. Oj, upptäckte just att jag som vanligt börjar driva ifån ämnet lite grand, måste ju spara lite tragglande till nästa tråd... Med reservation för det vanliga slarvet. LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser