Jensnil 0 Postad 27 Maj , 2021 (redigerade) Tjena! Jag har en albin25 Deluxe med en MD3B motor, en Volvo penta diesel. Jag har haft lite problem med att temperatur mätaren visat fel, har nu köpt en ny temp sensor, kopplade sedan in en skitmätare jag hade låg från en gammal bil, och det fungerade inte, den visar 100 grader såfort båten går igång! Misstänker att mätaren och sensor inte jobbar inom samma ohm antal? Är det någon som vet vilket mätarhus som passar till den tempsensorn som sitter original på motorn? Då jag har köpt en original sensor! Tillverkare av tempsensorn är VDO Mvh Jens Redigerad 27 Maj , 2021 av Jensnil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Maj , 2021 Hej och välkommen! Hur vet du att mätaren visar fel? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jensnil 0 Postad 27 Maj , 2021 14 minuter sedan skrev Pentax: Hej och välkommen! Hur vet du att mätaren visar fel? Tack så mycket Ne Jag tänker att efter 1 timmes körtid så så är inte motorn 40 grader, och 1 minut senare är den över 100 och sen vill jag ha en mätare som visar exakta grader så jag har sten koll på det, då jag vet att den någon gång kan sätta igen på grund av att den är sjövatten kyld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 82 Postad 27 Maj , 2021 1 timme sedan skrev Jensnil: Tjena! Jag har en albin25 Deluxe med en MD3B motor, en Volvo penta diesel. Jag har haft lite problem med att temperatur mätaren visat fel, har nu köpt en ny temp sensor, kopplade sedan in en skitmätare jag hade låg från en gammal bil, och det fungerade inte, den visar 100 grader såfort båten går igång! Misstänker att mätaren och sensor inte jobbar inom samma ohm antal? Är det någon som vet vilket mätarhus som passar till den tempsensorn som sitter original på motorn? Då jag har köpt en original sensor! Tillverkare av tempsensorn är VDO Mvh Jens Fattar inte riktigt hur dettta hänger ihop, har du bytt både givare (sensor) och mätare? VDO uppger i alla fall i sin katalog att deras tempgivare använder 287,4 - 22,7 ohm och det verkar gälla oavsett mätområdet (40-120° eller 50-150°). De säljer ju även en egen mätare som säkert passar deras egna instrument om inte annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 27 Maj , 2021 (redigerade) VDO tempgivare verkar vara av tveksam kvalitet tycker jag. I min MD-2b motor har i många år suttit en givare som via instrumentet visat 82 grader vid normalfart. När kontaktstiftet gick av köpte jag en ny med samma instansade nummer på och monterade, plötsligt visar instrumentet nu 92 grader vid samma fart och förhållanden. Dessutom sjunker inte tempen på instrumentet på samma sätt som tidigare vid lägre fart och tomgång. Skulle gärna vilja testa med ytterligare en men dom är för dyra för att köpa ofta. Har ohm mätt bägge givarna och dom visar olika värden. Minns dock inte värdena då det är ett tag sedan. Redigerad 27 Maj , 2021 av Rascal . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jensnil 0 Postad 29 Maj , 2021 2021-05-28 vid 00:04 skrev kblomster: Fattar inte riktigt hur dettta hänger ihop, har du bytt både givare (sensor) och mätare? VDO uppger i alla fall i sin katalog att deras tempgivare använder 287,4 - 22,7 ohm och det verkar gälla oavsett mätområdet (40-120° eller 50-150°). De säljer ju även en egen mätare som säkert passar deras egna instrument om inte annat. Tjena! Ja precis, köpte en ny original sensor, som VDO tillverkar, hittade ett mätarhus till kylvätske temperatur hemma, och det stod biltema på den, och den funkar inte alls, den hoppar upp på 100 grader direkt. Tänkte om det fanns något annat mätarhus som funkar ihop, men får väll köpa ett VDO, det var så jävla dyrt bara, haha, får fixa det imorgon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jensnil 0 Postad 29 Maj , 2021 2021-05-28 vid 00:09 skrev Rascal: VDO tempgivare verkar vara av tveksam kvalitet tycker jag. I min MD-2b motor har i många år suttit en givare som via instrumentet visat 82 grader vid normalfart. När kontaktstiftet gick av köpte jag en ny med samma instansade nummer på och monterade, plötsligt visar instrumentet nu 92 grader vid samma fart och förhållanden. Dessutom sjunker inte tempen på instrumentet på samma sätt som tidigare vid lägre fart och tomgång. Skulle gärna vilja testa med ytterligare en men dom är för dyra för att köpa ofta. Har ohm mätt bägge givarna och dom visar olika värden. Minns dock inte värdena då det är ett tag sedan. Tjena! Ja det är väldigt dyrt att köpa för att testa! Men och en ny original sensor kostade ju 600:- Sen är det ju 8-900:- för ett mätarhus! Och gänga till sensorerna på din och min motor är ju lite annorlunda är andra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser