inzer 0 Postad 14 Juli , 2005 Hej! Vet inte vad som är relevant egentligen men vi tar detta från början: Köpte en Nimo 22:a med en Volvo Penta 140 A i början på sommaren. Den krånglade lite och la gärna av på tomgången så vi vred lite på tomgångsskruvarna och ställde tändningen. Det blev bättre men inte helt bra. Här om dagen när vi skulle in till en brygga la motorn av på tomgången igen. Vi gled dock in fint ändå och förtöjde, hoppade i sjön och simmade lite och käkade i solskenet. Plötsligt kommer det vit rök från mototrummet. F-N, glömde tändningen på när motorn la av! Efter att vi vädrat och låtit allt svalna försöker vi starta, motorn går runt men slår inte till. Alla vi pratar med säger att det är tändspolen. Lyckas få en kompis att köpa ny en tändspole och komma ut till oss. Den gamla tändspolen såg inte bra ut med sprickor i plasten. När vi bytt tändspole startar båten fint igen.Badar en vända till och startar sedan motorn igen och lägger ut. När vi kommit några hundra meter bara och precis ska gasa på lägger motorn plötsligt av och vägrar starta igen.Samma sak igen, den går runt men slår inte till. Efter att båten bogserats hem har vi gjort följande: bytt brytarspets, kondensator, tändstift. Vi har också kollat att stöm finns och att bensin kommer fram. Allt verkar ok. Testat starta med startgas också, utan resultat. Det låter som att den nästan ska till att starta ibland men den gör det inte.Nu är idéerna slut! Vad gör vi nu?? Någon som har någon mer idé på vad som kan vara fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 15 Juli , 2005 God morgon! Du har kommit en bra bit på vägen. Ifall det stämmer det som du skriver så saknas bara en förutsättning för att motorn skall starta, komp. Detta givetvis under förutsättning att gnistan kommer vid rätt tidpunkt. En liten fråga har emellertid dykt upp i mitt huvud. Hur låter motorn när du försöker starta,som vanligt eller går den lätt? Eftersom du försökt med startgas så har du antingen ingen komp eller tändningen åt pipsvängen eller både och. I så fall ligger kamremmen nära till hands. Lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-Åke Lindström Postad 15 Juli , 2005 Vad jag försår av texten så har ni inte kollat om det finns gnista på stiften. Se till att motor rummet är väl utvädrat på bensinångor när gnistan kollas. Om ni har gnista så kolla inställningarna igen på brytarna. Kolla även grundläget på fördelaren så som skrevs här inte kamremmen gått av eller hoppat ett par hack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inzer 0 Postad 16 Juli , 2005 Jo, gnista finns, kollat flera gånger. Komp nu mätt och det ligger på ca 4 på alla. Tändningen var visst helt tokfel vad jag förstod av det senaste snacket. Mekarna (brorsan å en kompis)verkar nu vara överens om att det måste vara kamremmen. Vi har därför varit iväg till OKQ8 och fått tag på både kamrem och spännrulle och nått 6:pack 3,5%or så här på lördagskvällen, så förhoppningsvis löser det sig nu med några timmars jobb bara...Tack för tipset så länge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst rulle Postad 16 Juli , 2005 hejsan, 4kg komp. är nog lite lite det bör ligga runt 10 - 11 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Riakrd Postad 17 Juli , 2005 Kompet kommer nog bli bättre när han fått dit nya remmen... Har den gått av/halkat så stämmer ju ventiltiderna knappast. Simma lugnt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser