Hansbanans 3 Postad 26 Maj , 2021 (redigerade) Tändningslåset till min MD21b går inte längre att trycka ned för att värma glödstiften före start, vilket gjort motorn väldigt svårstartad. Nu har jag köpt ett nytt tändningslås med glödläge för dieselmotorer på Hjertmans. Märket är Delphi. Men hur sjutton ska jag koppla in det? På tändningslåset finns tio olika flatstift. Fyra av dem lite större, två av dem placerade i mitten och två på sidan. Sex flatstift har i mina ögon mer "normal"storlek. På två av dessa står siffran 1, två övriga är numrerade med 2 respektive 3. Övriga stift har ingen märkning alls. Jag har ännu inte kommit åt att se hur det ser ut på baksidan av tändningslåset som sitter i båten. Bytte en gång för länge sedan tändningslås till min Albin O21 på egen hand. Då stod samma numrering på de båda tändningslåsen, så det klarade jag enkelt av på egen hand. Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra på enklaste sätt? Bilderna visar det nya tändningslåset. Redigerad 26 Maj , 2021 av Hansbanans Lade in fler detaljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 27 Maj , 2021 Finns det siffror vid alla anslutningarna? Isåfall är det uppmärkt efter en DIN-standarden 72552. Den är ju främst avsedd för fordon som rullar på hjul. Siffrorna runt 30 och 50 kan var intressanta för dig Den kommer här: 1 Lågspänning, tändspole till tändfördelare 1a Lågspänning, tändspole 1 till brytare 1 1 Lågspänning, tändspole 2 till brytare 2 2 Kortslutningskontakt vid magnettändning 4 Högspänning, tändspole till tändfördelare 4a Högspänning, tändspole 1 till tändfördelare 4b Högspänning, tändspole 2 till tändfördelare 7 Transistortändning, brytare till styrdon 7a Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 1 7b Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 2 7f Kondensatortändning, tändapparat till laddningskontakt 15 Tändning och dagsförbrukare 15a Förkopplingsmotstånd till tändspole 17 Kontrollmotstånd kortslutet 19 Kontrollmotstånd inkopplat 30 Batteri, plus 30a Batteriomkopplare, plus batteri 2 31 Batteri, minus 31a Batteriomkopplare, minus batteri 2 31b Minus över strömställare resp. relä till gods 31c Batterifrånskiljare från minus batteri 1 32 Elmotorer, återledning (Polaritetsväxling) 33 Elmotorer, huvudanslutning 33a Elmotorer, parkeringsläge 33b Elmotorer, kortslutningsfält 33f Elmotorer, lågt varvtalssteg 2 33g Elmotorer, lågt varvtalssteg 3 33h Elmotorer, lågt varvtalssteg 4 33L Elmotorer, vänstergående 33R Elmotorer, högergående 44 Utjämningsledning, parallelldriftgenerator 45 Huvudström, parallelldrift startmotorer 45a Manöverström, parallelldrift startmotor 1 (över 42 V) 45b Manöverström, parallelldrift startmotor 2 (över 42 V) 48 Styrning av startupprepningsrelä 49 Blinkdon, ingång 49a Blinkdon, utgång (blinkkrets 2) 49c Blinkdon, utgång (blinkkrets 3) 50 Startkontakt (direkt) 50a Startkontakt (indirekt över batteriomkopplare) 50b Startkontakt vid parallelldrift av 2 startmotorer 50c Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 1 50d Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 2 50e Styrning av startspärrelä, ingång 50f Styrning av startspärrelä, utgång 50h Startupprepningsrelä, till anslutning 50 startmotor 51 Utgångslikriktare 52 Alarm för punktering 53 Vindrutetorkare, helfart 53a Vindrutetorkare, självparkering 53b Vindrutetorkare, halvfart 53c Vindrutetorkare, eldriven 53e Vindrutetorkare, bromsledning 53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal 54 Bromsljus 54f Bromsljus vid 2-krets blinkersströmställare 54g El-styrd broms 55 Dimstrålkastare 56 Huvudstrålkastare (ledning från ljusströmställare till avbländningsomkopplare) 56a Helljus 56b Halvljus 56c Separat helljusglödlampa 56d Ljustuta 57 Parkeringsljus, endast motorcyklar 57a Ingång ljusströmställare parkeringsljus 57L Parkeringsljus, vänster 57R Parkeringsljus, höger 58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus 58b Bakljus, för enaxlad traktor 58c Bakljus, släpvagn (över separat säkring) 58d Reglerbar instrumentbelysning 58L Baklykta, vänster 58R Baklykta, höger 59 Utgång, växelspänning 59a Utgång, växelspänning för laddningslindning 59b Utgång, växelspänning för bakljuslindning 59c Utgång, växelspänning för bromsljuslindning 61 Laddningskontrollampa 63 Laddningsregulator, ändring av spänning 63a Laddningsregulator, ändring av strömbegränsning 64 Styrledning för laddningsregulator med halvledare 71 Ingång, signalväxeldon, alltså "tuta". 71a Utgång, signalväxeldon låg ton 71b Utgång, signalväxeldon hög ton 72 Omkopplare, körvisarblink/varningsblink 75 Bilradio, cigarettändare. 76 Högtalare 77 El-styrning av dörrventil 81 Ingång, omkopplare (öppnar och växlar) 81a Utgång, omkopplare, öppnar 1 81b Utgång, omkopplare, öppnar 2 82 Ingång, omkopplare, stänger 82a Utgång, strömställare, stänger 1 82b Utgång, strömställare, stänger 2 82z Ingång 1, strömställare, stänger (skilda strömkretsar) 82z1 Ingång 2, strömställare, stänger (skilda strömkretsar) 83 Ingång, stegströmställare 83a Utgång, stegströmställare, steg 1 83b Utgång, stegströmställare, steg 2 83L Utgång, stegströmställare, vänster steg 83R Utgång, stegströmställare, höger steg 84 Ingång, strömrelä 84a Styrning strömrelä 84b Utgång strömrelä 85 Relä, styrning utgång 85c Alarmkopplare till signalväxeldon 86 Relä, styrning, ingång 86a Relä, styrning, ingång, lindning 1 86b Relä, styrning, ingång, lindning 2 87 Relä, ingång, öppnar och växlar 87a Relä, utgång 1, öppnar 87b Relä, utgång 2, öppnar 87c Relä, utgång 3, öppnar 87z Relä, ingång 1, öppnar och växlar (skild strömkrets) 87y Relä, ingång 2, öppnar och växlar (skild strömkrets) 87x Relä, ingång 3, öppnar och växlar (skild strömkrets) 88 Relä, ingång, stänger 88a Relä, utgång 1, stänger 88b Relä, utgång 2, stänger 88c Relä, utgång 3, stänger 88z Relä, ingång 1, stänger (skild strömkrets) 88y Relä, ingång 2, stänger (skild strömkrets) 88x Relä, ingång 3, stänger (skild strömkrets) B+ Batteri plus B- Batteri minus C Blinkdon, kontrollampa 1 C01 Blinkdon, ingång, kontrollankare C2 Blinkdon, kontrollampa 2 C3 Blinkdon, kontrollampa 3 D+ Generator, plus D- Generator, minus DF Generator, fältlindning DF1 Generator, fältlindning 1 DF2 Generator, fältlindning 2 J växelströmsgenerator med skilda likriktare (fältlindning, plus) K växelströmsgenerator med separat likriktare (fältlindning, minus) L Blinklyktor, vänster R Blinklyktor, höger Mp växelströmsgenerator med separat likriktare (mittpunktsanslutning) U växelströmsanslutning på växelströmsgenerator W växelströmsanslutning på växelströmsgenerator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 27 Maj , 2021 15 timmar sedan skrev Hansbanans: Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra på enklaste sätt? Maila Hjertmans och be att få en beskrivning av de olika stiftens funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 27 Maj , 2021 15, 30 och 50 enligt listan ovan, är till tändning, ingång från batteri och till start. Jag återkommer om förvärmingen. Sannolikt är anslutningarna till 30 och 15 dubblerade. 30 brukar vara den, de i mitten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 27 Maj , 2021 (redigerade) Det finns en tråd i detta forum som handlar om ditt problem. Följ länken, det handlar visserligen om en annan motor, men VP brukar vara konsekventa och brukar använda likadana komponenter. Där finns även bilder på den gamla typen av tändningslås som antagligen sitter i din båt och den nya typen som du köpt. Så här brukar det vara på tändningslås hos VP. 30 röd S (stopp) purpur 50 (start) röd/gul 19 (förvärmning) orange(?) 15b blå/röd Jag kopierar in lite text: ”30 = ingående spänning från batteri/säkring. 15 = tändning på ( spänning vid alla på-lägen utom eventuellt radio-läge (se 75 ) ) Enligt manualens elschema är 15 inte kopplad någonstans, se dock 75 nedan. 50 gul/ röd = startmotorläge ( spänning vid fjädrande start-läge, till startmotorn ). 75 = Radioläge ( spänning vid alla på-lägen utom vid fjädrande start-läge ) 19 orange(?)= Förvärmning/glödning (ofta kopplat så att man trycker ner nyckeln för att aktivera) 58 = Parkeringsläge, spänning när man vrider nyckeln åt fel håll. 17 = röd/gul 50 på diesel förvärmar-lås. Så här skulle jag tro att du kopplar (gamla -> nya) 30 -> 30 75 -> 15/54 50 -> 17 (men borde gå lika bra med 50a, skillnaden är bara hur mycket ström kontakterna klarar)” slut citat. Gör så här: Skruva loss det gamla tändningslåset utan att koppla loss kablarna, jämför med det nya, titta efter instansade siffror i plasten, flytta över kablarna en och en, om du börjar med den röda på 30 så kan du ju testa en funktion i taget. Redigerad 27 Maj , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hansbanans 3 Postad 31 Maj , 2021 Stort tack, Georg!" Jag ska detaljstudera detta. Jag har nu kollat mitt nuvarande tändningslås. Det har fem anslutningar, tydligt numrerade på ledningarna: 50A, 30, 19, 17, 15. Då kan jag alltså bara kolla i din din-standard efter dem. Sedan återstår bara att hitta motsvarande siffror i det nya tändningslåset. Kan det vara värt ett försök att reparera det gamla tändningslåset i stället?' 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 1 Juni , 2021 6 timmar sedan skrev Hansbanans: Stort tack, Georg!" Jag ska detaljstudera detta. Jag har nu kollat mitt nuvarande tändningslås. Det har fem anslutningar, tydligt numrerade på ledningarna: 50A, 30, 19, 17, 15. Då kan jag alltså bara kolla i din din-standard efter dem. Sedan återstår bara att hitta motsvarande siffror i det nya tändningslåset. Kan det vara värt ett försök att reparera det gamla tändningslåset i stället?' Tändningslåset består av två delar, en mekanisk med nyckeln och en elektrisk. Kan gå att pilla isär, men man kanske förstör mer än nödvändigt, kanske man bryter av någon plasttunga eller liknande. Andra fabrikanter, bla Bosch/VW säljer de båda delarna var för sig så man slipper att byta nyckel om den elektriska delen går sönder, men ack, inte V-P. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hansbanans 3 Postad 1 Juni , 2021 Så här ser det gamla tändningslåset ut. Det är alltså enbart fem kopplingar, tydligt numrerade på ledningarna och beskrivna i tidigare inlägg: : 50A, 30, 19, 17, 15. Själva startdelen fungerar alltså i tändningslåset, det är enbart glödvärmningen som inte fungerar. Det skulle alltså vara 19, enligt dig, Georg. Jag funderar på att koppla loss den och sätta en tryckknapp för detta i stället. Hur kopplar jag startknappen då. Kabeln markerad 19 på ena sidan – och den andra? Till jord? Ursäkta mina bristfälliga kunskaper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser