johan_sjobjorn 212 Postad 26 Maj , 2021 Som frågan lyder, vad är fördelar / nackdelarna med dessa två alternativ utifrån era erfarenheter? Trixlux går att få i vitt om man nu vill det och kostar lite mindre. Vilken kommer ge mig bästa prestanda (minst påväxt / slätast botten) Förutsättningar, motorbåt 7.5 meter som ligger i april - oktober. Toppar 42kn nu med halvknottrig epoxi täkt botten (tidigare bottenfärg har släppt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mani-32_Hilda 19 Postad 26 Maj , 2021 Tja börja med att slipa botten slät, sen är det nog ingen större skillnad mellan VC17 och Trilux. Använder själv VC17, ingen påväxt men den är ju inte tillåten överallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 26 Maj , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev Mani-32_Hilda: Tja börja med att slipa botten slät, sen är det nog ingen större skillnad mellan VC17 och Trilux. Använder själv VC17, ingen påväxt men den är ju inte tillåten överallt. Nej det är väl baksidan med VC17 att den egentligen inte får användas på ostkust där jag finns. har hört mkt gott om VC17 men har mindre koll på Trilux annat än att den kan vattenslipas för att få kanonfinish. vc17 utlovar dock en slät och hal yta utan behov av slipning vilket känns som en fördel. Och yes, jag har tänkt slipa av botten innan jag går på med epoxy och ny färg. Redigerad 26 Maj , 2021 av johan_sjobjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micore550 4 Postad 26 Maj , 2021 Hej! Förra året lade jag pengar på Vc 17. Gjorde allt förarbete enligt konsten alla regler. Använde grundfärg innan, Tar 17 tror jag den hette. Jag är mycket missnöjd, har aldrig haft så mycket påväxt förr mest tulpaner och snäckor skrubbade botten flera gånger under badsäsongen. Rekommenderar inte Vc 17. Har bättre erfarenhet Av biltema färg. I år blir det skrovskyddsduk. Jag har en Suvi 5700 i Öresund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 26 Maj , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev Micore550: Jag har en Suvi 5700 i Öresund. Det finns två VC17. En för västkust som man blandar koppar i. En giftfri för insjöar. Vilken använde du? ps VC Tar hette produkten du använde innan bottenfärgen. Redigerad 26 Maj , 2021 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 26 Maj , 2021 Vi har tre gamla segelbåtar på 70 fot +, alle med VC17 - släta och håller genom sesongen, men måste tvättas innan tevlingar. VC17 bygger inte, så dom är nu på over 10 året utan slipning eller annan borttagning i mellan åren. Ligger norr på Västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 26 Maj , 2021 48 minuter sedan skrev AlfaAlfa: Vi har tre gamla segelbåtar på 70 fot +, alle med VC17 - släta och håller genom sesongen, men måste tvättas innan tevlingar. VC17 bygger inte, så dom är nu på over 10 året utan slipning eller annan borttagning i mellan åren. Ligger norr på Västkusten. Låter perfekt @Micore550 Det finns en VC17 Eco som är till för sötvatten (insjöar), med den lär man få påväxt i saltvatten. Om det var det vanliga "VC17m" så låter det inte bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micore550 4 Postad 27 Maj , 2021 16 timmar sedan skrev Peter_K: Det finns två VC17. En för västkust som man blandar koppar i. En giftfri för insjöar. Vilken använde du? ps VC Tar hette produkten du använde innan bottenfärgen. Jag använde västkust. Var en liten behållare med koppar att blanda i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser