moberj 7 Postad 26 Maj , 2021 Hej! Alltid någon som sitter på kunskap Har en Mercruiser V8 350 Horizon. Den startar lätt och går bra när den är kall.... Men efter den har gått en stund så tvärdör den. Den startar oftast men går bara en kort stund.. ibland vill den inte starta alls.... Går varken på tomgång eller om man lyckas hinna varva upp den. Jag har bytt bränslefilter, ny bensin, tändstiften ser bra ut.. Någon som har en ide på vart börja felsöka ? Svårt att säga men kan tycka att den påverkas om man är o knackar lite på reläna till tändning/bränslepump... kan ju också vara ECM modulen som påverkas av dessa knackningar då det sitter precis bredvid varandra... Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 26 Maj , 2021 Igensatt eller stängd luftning till tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moberj 7 Postad 26 Maj , 2021 Har precis provkört med extern dunk och nytt bränsle men fick samma fenomen tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 26 Maj , 2021 Tändspolen kan ju vara en kandidat, om den nu har en singelspole. Men då det är en insprutare så behöver du nog koppla upp den mot ett diagnostikverktyg. Blir dyrt att byta delar på måfå. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 26 Maj , 2021 Jag har skrivit det x flera förut. Rent generellt när det gäller bensinmotorer som stannar när de blir varva och sedan kan startas igen när de svalnat, så är det sju gånger av tio tändspolen och/eller kondensatorn, om sådan finns, som blivit gammal och fått värmeslag. Det blir ofta ganska varmt i motorbåtarnas motorrum, och det tar snabbare död på tändspolar och kondingar. Om du har brytarlöst tändsystem har du ingen kondensator, men väl en tändspole. Vad som händer är att koppartrådens isolering i tändspolen ”kokats bort” så det blir överledningar och sämre gnista eller ingen alls. I kondensatorerna är det också isoleringen som tar slut och det blir mer eller mindre en kortslutning och då blir det ju heller ingen gnista på tändsiften, och det kan uppstå brännmärken på brytarspetsarnas kontaktytor. Detta händer aldrig på dieselmotorer! 😎 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moberj 7 Postad 28 Maj , 2021 2021-05-26 vid 14:21 skrev Gelis: Tändspolen kan ju vara en kandidat, om den nu har en singelspole. Men då det är en insprutare så behöver du nog koppla upp den mot ett diagnostikverktyg. Blir dyrt att byta delar på måfå. Ska felsöka ang tändspolen idag! Tackar ödmjukast för tipset. Verkar och hoppas att det kan vara tänsdpolen för igår startade den inte... inte ens med startgas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moberj 7 Postad 28 Maj , 2021 2021-05-26 vid 14:33 skrev Georg_Ohm: Jag har skrivit det x flera förut. Rent generellt när det gäller bensinmotorer som stannar när de blir varva och sedan kan startas igen när de svalnat, så är det sju gånger av tio tändspolen och/eller kondensatorn, om sådan finns, som blivit gammal och fått värmeslag. Det blir ofta ganska varmt i motorbåtarnas motorrum, och det tar snabbare död på tändspolar och kondingar. Om du har brytarlöst tändsystem har du ingen kondensator, men väl en tändspole. Vad som händer är att koppartrådens isolering i tändspolen ”kokats bort” så det blir överledningar och sämre gnista eller ingen alls. I kondensatorerna är det också isoleringen som tar slut och det blir mer eller mindre en kortslutning och då blir det ju heller ingen gnista på tändsiften, och det kan uppstå brännmärken på brytarspetsarnas kontaktytor. Detta händer aldrig på dieselmotorer! 😎 Synd att man inte hade en diesel istället men allt kan man ju inte välja 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 778 Postad 28 Maj , 2021 Håller med, har alltid en tändspole i reserv i verktygslådan på båten (stod en sommar på sjön med trasig spole, ALDRIG igen). @Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moberj 7 Postad 28 Maj , 2021 Uppdatering för andra som kan få problem Har precis varit och bytt tändspolen. Den såg klart gammal och sliten ut men jag inte mätt upp den något.... Passade även på att byta fördelarlock, rotor och sensorn till rotorn (allt detta däremot hade sett sina bättre dagar, rostigt och en hel del ärg) Efter dessa installationer verkar den gå som den ska! Har bara kört 30 min men motorn gick helt klart jämnare och inga problem märktes! Bild på de gamla delarna! Tackar för alla tips! 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 28 Maj , 2021 Vad bra! Har du bytt tändkablarna och ”tändhattarna” också? Och som @patrikflinkredan skrivit, det är bra att ha grejer i reserv ombord! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moberj 7 Postad 29 Maj , 2021 18 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Vad bra! Har du bytt tändkablarna och ”tändhattarna” också? Och som @patrikflinkredan skrivit, det är bra att ha grejer i reserv ombord! Både stift och kablar var bytta förra året så de kontrollmätte jag bara för att se att de verkade ok. Tur 2 idag o den gick fint än så länge. Tack än en gång för input! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser