Gäst Magnus Postad 14 Juli , 2005 Efter att ha löst mina startproblem med rengjorda tändstift och ett nytt batteri som orkade få igång det som blivit surt börjar jag nu fundera på att ha ett extra batteri bara för att vara säker på att ha tillräckligt med kräm för att kunna starta. De flesta kopplingsscheman jag sett bygger på att man behöver ett batteri för start och ett för kylskåpet (etc) i hamn. Jag är bara intresserad av ökad driftssäkerhet och undrar då följande. 1) Om jag bara nöjer mig med att ställa det extra batteriet i båten - hur lång tid dröjer det då innan det är urladdat? 2) Om jag istället skulle vilja ha laddning av batteriet i båten - hur går jag då tillväga? Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roxenskeppare 0 Postad 14 Juli , 2005 Använd sökfunktionen så hittar du ett antal inlägg angående hur batterier skall kopplas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
6200CC 0 Postad 14 Juli , 2005 1. Inge bra ! 2. Ett 2-batterisystem är nog att rekomendera med 1 Startbatteri och 1 Förbrukningsbatteri med skiljerelä = Ökad driftsäkerhet.Och en laddare då förstås ! Vilken du naturligtvis kan ha även om du bara vill ha ett batteri ! se ex vis http://www.skyllermarkspressar.se/schema2.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikeryd Postad 15 Juli , 2005 Här är en artikel från Båtnytt som kanske ger en del svar. Mvh Mikeryd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikeryd 0 Postad 15 Juli , 2005 Här är länken till artikeln. http://www.vibatagare.com/artiklar_vib/motorskolan/motorskolan4_vib.html Mvh Mikeryd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ove Thorin Postad 15 Juli , 2005 Ställ ett batteri jämte det andra och koppla dessa paralellt ( till / - till - ) med lika grovar som du har till motorn idag. Glöm inte att batterit skall sitta fast och stå i en tät låda om det inte är ett marinbatteri som är tippsäkert och har polskydd. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erbe 0 Postad 16 Juli , 2005 Samt sätt en huvudbrytare på lr - så du kan bryta det batteriet när du stänger av motorn. När du sedan startat slå på brytaren så batteriet laddas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skalis 0 Postad 18 Juli , 2005 Jag har dubbla batterier men har köpt en lös startbooser som även har inbyggd kompressor till att blåsa upp leksaker mm. Den sticker jag i ett cigg utag under gång så är den alltid startstark. Jag gav 299kr för den. // Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst M/S Useless Postad 24 Juli , 2005 Hmm...vänta nu, det där gick lite för snabbt för en nybörjare, kan nån förklara lite mer exakt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morgan__2005 0 Postad 25 Juli , 2005 Hallå, man måste väl slå på brytaren innan man startar om det ska vara rätt kopplat.... :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morgan__2005 0 Postad 25 Juli , 2005 Alltså, han menar att man ska göra batterierna helt avskilda från resten av motorn. Du klipper tex. av minus till motorn och sätter ditt en brytare (huvudströmsbrytare) mellan dom delarna som du klippte isär. Glöm inte att allt annat som då är tex. minus (jordat) ska gå genom denna brytaren också så inte strömen går bakvägen någonstans! lycka till! //Morgan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erbe 0 Postad 25 Juli , 2005 Jag menade som så här: Köp ett xtra batteri å ställ bredvid det befinliga. Koppla ihop batterierna till & - till -. För å va säker på å ha ström när dagen är slut, bryt xtra batteriet med en huvudbrytare kopplat på kabeln som går *mellan* batterierna. Har du huvudbrytaren tillslagen har du två förbrukning batterier samt att båda laddas. Bryter du huvudbrytaren har du ett xtra batteri när det andra är slut efter en natt med kylbox mm mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst M/S Useless Postad 26 Juli , 2005 Ahaaa! Friskt kopplat, hälften brunnet.. :-) Ska testa det idag om jag törs, mange tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny76 0 Postad 26 Juli , 2005 Jag tycker ni skall göra som 6200CC föreslog. att det skall alltid vara en huvudströmbrytare till varje batteri's kabel (2 batterier = 2st strömbrytare), glöm inte huvudsäkringen för start batteriet viktigast (500A) sammt att länspumpen alltid skall vara kopplad så den även har ström när strömmen är bortkopplad (direkt till batterierna med hängsäkring). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser