Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Claang

Skruvar under vattenlinjen

Rekommendera Poster

Jag funderar på en ny aluminiumbåt och var och tittade på Linder 530. Blev dock lite skeptisk när jag såg att steglister och kölskydd var skruvade med säkert hundra skruv under vattenlinjen. Den är dessutom byggd i 2,7 mm aluminium medan t.ex Arronet använder 5 mm under vattenlinjen och helsvetsad. Någon som har erfarenhet av detta? I övrigt tyckte jag bra om Lindern men frågan är om man vågar satsa på en sådan.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju byggt och sålts en och annan Linder genom tiderna... vad jag vet så vattenfylls och sjunker de inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Claang:

Jag funderar på en ny aluminiumbåt och var och tittade på Linder 530. Blev dock lite skeptisk när jag såg att steglister och kölskydd var skruvade med säkert hundra skruv under vattenlinjen. Den är dessutom byggd i 2,7 mm aluminium medan t.ex Arronet använder 5 mm under vattenlinjen och helsvetsad. Någon som har erfarenhet av detta? I övrigt tyckte jag bra om Lindern men frågan är om man vågar satsa på en sådan.

/C

Du svarar delvis på frågan själv här 🙂

Linder och Arronet är inte samma skrot och korn. Båda flyter säkert och håller tätt men självklart är helsvetsat och 5mm en bättre och mer påkostad lösning. Syftet men en Alubåt är just att det skall vara någonting hållbart och oömnt. 

Kollade precis priserna lite snabbt. Linder 530 med 100hp kostar ca 370,000 medan en Arronet 18 SPO med 115 hp kostar ca 350,000

I min värld blir det en Arronet alla dagar iveckan.

https://www.marindepan.se/batar/linder/530-arkip

https://www.1852.se/batar/batmarken/arronet/18-sp/#1519912727466-e3eac47a-625c

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, är Lindern så dyr? Då sneglar man kanske bättre åt Arronet, Ockelbo eller Buster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...