RillE 3 Postad 24 Maj , 2021 (redigerade) Hallå jag har en wallas 1800 värmare i båten med 5l dunk, men jag skulle önska en mindre tank, eller egentligen en lägre dunk. den är nämligen för hög. finns det någon lösning på mitt problem? Alternativt är att fixa längre slangar men wallas tar ju oförskämt högt pris på deras prylar. (bara det att en 5l dunk koster typ 200kr som annars koster max25kr) så vart kan jag iså fall hitta slangar? Redigerad 24 Maj , 2021 av RillE fakta fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 25 Maj , 2021 Kuntze.se hittar du slag hos och om de inte har så vet de var du kan köpa det. Tala om vad du vill ha så hjälper de dig. En slang i polyeten (PE) borde funka och den borde inte kosta mer än 10:- kr/m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 25 Maj , 2021 22 timmar sedan skrev RillE: Hallå jag har en wallas 1800 värmare i båten med 5l dunk, men jag skulle önska en mindre tank, eller egentligen en lägre dunk. den är nämligen för hög. finns det någon lösning på mitt problem? Alternativt är att fixa längre slangar men wallas tar ju oförskämt högt pris på deras prylar. (bara det att en 5l dunk koster typ 200kr som annars koster max25kr) så vart kan jag iså fall hitta slangar? Det viktiga vid tankmontering och Wallas är att slangarna har fall ner mot tanken hela vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 25 Maj , 2021 Det går att förlänga/byta slangen. När du köper slang så ska du ha en hård slang med liten innerdiameter (gäller för sugslangen, returslangen är inte så viktigt med diameter o styvhet). Wallasen suger upp bränslet, om slangen är för grov så klarar pumpen inte att suga, om slangen är mjuk så kan det hindra pumpen att suga (bränslet åker bara upp-o-ner i slangen). Kolla på slangkvalitet på en vanlig dieselvärmare så ser du vad du ska leta efter. Om du vill göra det enkelt så kan du skarva befintlig slang med en liten gummislangstump som du trär över bränsleslangen och drar åt med en liten slangklämma. Se bara till att slangändarna sitter väldigt nära varandra så det inte blir en stor volym mellan slangarna inne i gummislangskarven. De två wallasvärmare jag har haft hade en dunkanslutning som passade på en vanlig fotogendunk. Det behöver inte vara Wallas orginaldunk. O som skrivits ovan - fall hela vägen från värmare till dunk för returslangen. Annars blir det för mycket bränsle i värmaren och den sotar igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RillE 3 Postad 2 Juni , 2021 Jag hittade till slut en 2,5L dunk på Ahlsell (11kr) som passar min lösning så case closed.👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser