Max_prockl 0 Postad 24 Maj , 2021 Tjena! Jag seglar en Becker 27, och är tyvärr lite för kort i rocken för att kunna hålla utkik samtidigt som jag bekvämt lutar mig tillbaka och jäser i den tidiga sommarsolen. Jag undrar därför vad ni tror om att hänga en sådan här hängstol: https://www.byggmax.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd/tr%C3%A4dg%C3%A5rdsm%C3%B6bler-och-utem%C3%B6bler/h%C3%A4ngmattor-och-h%C3%A4ngstolar I en targabåge typ sånhär: https://www.seasea.se/inredning-d%C3%A4cksutrustning/hajfenor-pulpitar-targab%C3%A5gar/targab%C3%A5ge-f%C3%A4llbar Då med två fästen i varsitt hörn av bågen istället för ett mitt på. Jag väger ca 70 kg förresten :) Jag har frågat seasea som säger att bågen inte har någon klassning, och att den inte är avsedd att bogsera med. Men att andra ofta monterar solpaneler och liknande på den. Vet ni någon som gjort liknande lösning? Hur funkade det? Har någon här köpt den där targabågen från seasea? Hur stadig är den i sådana fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 24 Maj , 2021 Att jämföra med solpaneler med en hängande sjöman är lite fel......😎 Jag tror targabågen håller men tror inte infästningen gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 24 Maj , 2021 200 W solpaneler väger under 10 kg totalt, med fästen och kablar. Inte i närheten av jämförbart. Jag har en sån targabåge i lägenheten. Tänkt att monteras på båten under sommaren. Jag hade nog inte vågat hänga en människa i den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 24 Maj , 2021 10 minuter sedan skrev raol: Jag hade nog inte vågat hänga en människa i den. Klokt. Förövare gör så många misstag ändå utan att behöva skriva om brottet i förväg på nätet......😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 24 Maj , 2021 (redigerade) 4 timmar sedan skrev raol: Jag hade nog inte vågat hänga en människa i den. Bra, det brukar få allvarliga konsekvenser. Jag trodde att kölhalning fortfarande var standard avrättningsmetod ombord. Hängning och arkebusering i gryningen är för landkrabbor. Giliotinering är för adeln. 🤮 Redigerad 24 Maj , 2021 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Max_prockl 0 Postad 25 Maj , 2021 16 timmar sedan skrev raol: 200 W solpaneler väger under 10 kg totalt, med fästen och kablar. Inte i närheten av jämförbart. Jag har en sån targabåge i lägenheten. Tänkt att monteras på båten under sommaren. Jag hade nog inte vågat hänga en människa i den. Är konstruktionen för klen, eller är det som Kane skrev, infästningen som du tror kommer gå sönder? För övrigt så är dödsstraffet avskaffat på S/V Kajsa. Myterister får visserligen simma hem, men kapten tar inte ansvar för eventuella problem som tillstöter efter det att delinkventen gått på plankan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 25 Maj , 2021 Den är inte särskilt vridstyv. Jag kan enkelt "twista" hela konstruktionen kraftigt med minimalt med handkraft. Ett förskolebarn skulle kunna göra det om armarna var långa nog. Det får mig att tro att den är svag även på andra sätt. Fullt kapabel att bära några solpaneler, nån VHF-antenn och en mindre radar, men det handlar inte om mer än kanske 15 kg totalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 25 Maj , 2021 3 timmar sedan skrev raol: Fullt kapabel att bära några solpaneler, nån VHF-antenn och en mindre radar, men det handlar inte om mer än kanske 15 kg totalt. Hur tror du den påverkas av monterade solpaneler och mycket vind? (Jag ville bara väcka tanken i fall den inte redan tänkts...). 🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 25 Maj , 2021 17 minuter sedan skrev McLasse: Hur tror du den påverkas av monterade solpaneler och mycket vind? (Jag ville bara väcka tanken i fall den inte redan tänkts...). 🤔 Alltså, den är ju gjord för det användningsfallet, och jag byggde en enklare variant själv till förra båten, och den klarade sig igenom många höst/vinterstormar, så det tror jag inte är ett bekymmer. Solpanelerna ligger också horisontellt, och det blåser normalt inte vertikalt, så krafterna blir inte så värst stora ändå. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser