Qetuop 12 Postad 23 Maj , 2021 Hej. Är nybörjare inom eldragningens värld och vill bara dubbelkolla en enkel installation av strömbrytare. Strömbrytaren är en dragströmbrytare med två stift bakpå. Är detta en fungerande installation? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 23 Maj , 2021 Nu är jag ingen expert på högtalarinstallationer (heller) men brukar inte högtalare ”drivas” av signalkablarna? Sen gillar jag inte begreppet ”jord” inom båtel när man menar minus. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 23 Maj , 2021 (redigerade) 23 minuter sedan skrev ChristerN: Nu är jag ingen expert på högtalarinstallationer (heller) men brukar inte högtalare ”drivas” av signalkablarna? Sen gillar jag inte begreppet ”jord” inom båtel när man menar minus. Gissningsvis kanske det är någon form av aktiv högtalare, en sådan med inbyggd förstärkare. Så den har plus- och minusanslutningar samt lågnivå signalkabel från ljudkällan. De aktiva högtalarna jag kommit i kontakt med har haft ”auto on/off” och då satt på sig själva när det kommer en signal i signalkabeln, och även stängt av sig x antal sekunder efter att det slutat komma en signal. Ja kopplingen fungerar. Jag antar också att ”kopplingsplint” är en säkringsdosa, eller säkringspanel, samt då att högtalaren är adekvat avsäkrad?! Just det, ”jord” är sådant man har i blomkrukor och i trädgården. ”Minus” är ett positivt ord att använda när man pratar om olika sorters likströmmsystem. Redigerad 23 Maj , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetuop 12 Postad 23 Maj , 2021 40 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Gissningsvis kanske det är någon form av aktiv högtalare, en sådan med inbyggd förstärkare. Så den har plus- och minusanslutningar samt lågnivå signalkabel från ljudkällan. De aktiva högtalarna jag kommit i kontakt med har haft ”auto on/off” och då satt på sig själva när det kommer en signal i signalkabeln, och även stängt av sig x antal sekunder efter att det slutat komma en signal. Ja kopplingen fungerar. Jag antar också att ”kopplingsplint” är en säkringsdosa, eller säkringspanel, samt då att högtalaren är adekvat avsäkrad?! Just det, ”jord” är sådant man har i blomkrukor och i trädgården. ”Minus” är ett positivt ord att använda när man pratar om olika sorters likströmmsystem. 1 timme sedan skrev ChristerN: Nu är jag ingen expert på högtalarinstallationer (heller) men brukar inte högtalare ”drivas” av signalkablarna? Sen gillar jag inte begreppet ”jord” inom båtel när man menar minus. 40 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Gissningsvis kanske det är någon form av aktiv högtalare, en sådan med inbyggd förstärkare. Så den har plus- och minusanslutningar samt lågnivå signalkabel från ljudkällan. De aktiva högtalarna jag kommit i kontakt med har haft ”auto on/off” och då satt på sig själva när det kommer en signal i signalkabeln, och även stängt av sig x antal sekunder efter att det slutat komma en signal. Ja kopplingen fungerar. Jag antar också att ”kopplingsplint” är en säkringsdosa, eller säkringspanel, samt då att högtalaren är adekvat avsäkrad?! Just det, ”jord” är sådant man har i blomkrukor och i trädgården. ”Minus” är ett positivt ord att använda när man pratar om olika sorters likströmmsystem. Högtalarna är med inbyggd förstärkare, så just den inkopplingen är jag åtminstone säker på. Ja, ritningen var inte så många sekunder nedlagd på. Var mest om det skulle gå två plus genom strömbrytaren som var korrekt. Men vad menar du med adekvat avsäkrad exakt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 23 Maj , 2021 Att säkringen brinner före kablarna gör det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 23 Maj , 2021 Byggde billjud på 90 talet och skippade säkringar från främre batteriet till batterierna i skuffen (kräver mycket ström billjud). Det bar sig inte bättre än att strömkabeln tillslut Skövdes sönder av vibrationer och kontakten med chassit gjorde att kabel smälte hela vägen från främre till bakre batteriet. En mindre brand blev resultatet men jag lyckades slå av kontakterna på batterierna fram och bak. Lite nekande så var jag på väg hem igen men alla el funktioner funkade inte. Blev att bygga nytt elsystem från grunden. Var inte så mycket el i den bilen (Audi -82). Hade det varit idag hade det blivit skrot . Hade det varit en båt Hade kabeln smält sönder botten på båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetuop 12 Postad 23 Maj , 2021 7 minuter sedan skrev FIATX19: Byggde billjud på 90 talet och skippade säkringar från främre batteriet till batterierna i skuffen (kräver mycket ström billjud). Det bar sig inte bättre än att strömkabeln tillslut Skövdes sönder av vibrationer och kontakten med chassit gjorde att kabel smälte hela vägen från främre till bakre batteriet. En mindre brand blev resultatet men jag lyckades slå av kontakterna på batterierna fram och bak. Lite nekande så var jag på väg hem igen men alla el funktioner funkade inte. Blev att bygga nytt elsystem från grunden. Var inte så mycket el i den bilen (Audi -82). Hade det varit idag hade det blivit skrot . Hade det varit en båt Hade kabeln smält sönder botten på båten. Räcker det med att koppla på en sådan för ändamålet? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 23 Maj , 2021 27 minuter sedan skrev Qetuop: Högtalarna är med inbyggd förstärkare, så just den inkopplingen är jag åtminstone säker på. Ja, ritningen var inte så många sekunder nedlagd på. Var mest om det skulle gå två plus genom strömbrytaren som var korrekt. Men vad menar du med adekvat avsäkrad exakt? Det räcker med en kabel in till strömbrytaren, och två ut, en till höger och den andra till vänster högtalare. 14 minuter sedan skrev FIATX19: Att säkringen brinner före kablarna gör det. Friskt kopplat är hälften brunnit! Det är i första hand kabelns längd x2 (plus och minus) samt ledningsarean som bestämmer säkringens storlek, sedan måste ju säkringen tåla högtalarnas strömförbrukning förstås. Här finns en kalkylator med vilken du kan räkna ut ledningsarean. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 23 Maj , 2021 6 minuter sedan skrev Qetuop: Räcker det med att koppla på en sådan för ändamålet? Du kan ha en sådan innan strömbrytaren, eller två sådan efter strömbrytaren, en till höger och en till vänster. Oavsett skall det även finnas en huvudsäkring om du väljer att ansluta till en befintlig säkringsdosa, eller direkt till batteriet som jag inte riktigt rekommenderar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetuop 12 Postad 23 Maj , 2021 5 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Du kan ha en sådan innan strömbrytaren, eller två sådan efter strömbrytaren, en till höger och en till vänster. Oavsett skall det även finnas en huvudsäkring om du väljer att ansluta till en befintlig säkringsdosa, eller direkt till batteriet som jag inte riktigt rekommenderar. Fasen vad min nuvarande inkoppling är felaktig börjar jag inse. Har bara kopplat in det och spelat musik i några minuter så ingen fara skedd antar jag. Men får tänka om nu ser jag. Vet att det finns en säkringsdosa i båten, så får kolla upp mer hur jag ska koppla via den. Men angående högtalarna, är det väldigt dumt att sammankoppla deras pluskablar till en via kabelsko innan strömbrytaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 23 Maj , 2021 24 minuter sedan skrev Qetuop: Men angående högtalarna, är det väldigt dumt att sammankoppla deras pluskablar till en via kabelsko innan strömbrytaren? Du kan ha en avsäkrad kabel in till strömbrytaren, och två kablar ut till resp. högtalare. Om säkringen löser ut tystnar båda högtalatna. Sedan kan du ha en kabel som redan är avsäkrad via huvudsäkring, in i strömbrytaren, och en kabel med säkring till varje högtalare, om en säkring löser ut tystnar bara den ena högtalaren. Men jag hade kopplat som det första exemplet, båda högtalarna till samma säkring. En bra gissning är att du kan klara dig med 2,5mm2 kabel och 10A säkring. Om du då har tre meter från säkringen till högtalarna, sammanlagt sex meter och högtalarna tillsammans är på 50 watt, drar dom litet över fem ampere, men du kanske har kraftfullare ljudsystem och spelar musik med mycket bas, då behövs det kraftigare kablar liksom andra säkringar. Till mer avancerade och kraftfulla ljusinstallationer finns det ju specialdesignade kablar, guldpläterade kontakter och säkringar, som då inte direkt är billiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Qetuop 12 Postad 23 Maj , 2021 13 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Du kan ha en avsäkrad kabel in till strömbrytaren, och två kablar ut till resp. högtalare. Om säkringen löser ut tystnar båda högtalatna. Sedan kan du ha en kabel som redan är avsäkrad via huvudsäkring, in i strömbrytaren, och en kabel med säkring till varje högtalare, om en säkring löser ut tystnar bara den ena högtalaren. Men jag hade kopplat som det första exemplet, båda högtalarna till samma säkring. En bra gissning är att du kan klara dig med 2,5mm2 kabel och 10A säkring. Om du då har tre meter från säkringen till högtalarna, sammanlagt sex meter och högtalarna tillsammans är på 50 watt, drar dom litet över fem ampere, men du kanske har kraftfullare ljudsystem och spelar musik med mycket bas, då behövs det kraftigare kablar liksom andra säkringar. Till mer avancerade och kraftfulla ljusinstallationer finns det ju specialdesignade kablar, guldpläterade kontakter och säkringar, som då inte direkt är billiga. • Bas: 6,5” • Diskant: 1,7” • Effekttålighet: 150W • Frekvensomfång: 60 ~20KHZ(-6DB) • Impedans: 4 ohm • Inbyggd förstärkare: 20watt / högtalare Är det jag får fram angående högtalarna. Om jag sammankopplar högtalarna och kör från högtalarna till säkring, vidare till strömbrytare så duger det, om jag förstår dig rätt? Behövs säkring EFTER strömbrytaren också? Hjärtligt tack för alla svar, hade till och med mindre koll än vad jag trodde innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 23 Maj , 2021 2 x 20W är 40W jag hade räknat med 50W så det blir ju bra, sannolikt kanske förstärkarna ibland drar litet mer och det blir en det förluster. Det kanske räcker att avsäkra med 5A, du kan ju testa, om den säkringen löser ut om du drar på mycket bas med loudness så byt till 7,5A (kan vara svåra att få tag på) eller 10A. Så vi inte missuppfattar varandra, jag har inget bra ritprogram i ipaden, så jag skriver så här: Batteri-> huvudsäkring (gemensam för alla båtens elfunktioner)-> båtens säkringsdosa (här börjar ditt äventyr!) 10 A säkring -> 2,5 mm2 (röd) kabel -> strömbrytare -> två (röda) 2,5mm2 kablar -> till var sin högtalare. Sedan fortsätter vi på minussidan: Högtalare -> två (svarta) 2,5mm2 kablar -> båtens befintliga minusplint. Jag skrev röd kabel för plus och svart för minus, det är liksom en traditionell standard och kablar i dom färgerna finns alltid i butikerna, men du kan ju välja vilka färger du vill, såvida du inte väljer gul/grön, eftersom sådan endast är avsedd till skyddsjord i andra typer av installationer. Och du skall välja flertrådig mjuk kabel avsedd för fordonsinstallationer. Biltema har en tvåledad (dubbel) kabel som är förtent, som är bra och finns i tre olika varianter, välj då 2,5mm2. Jag köpte en rulle att ha vid behov ombord, det förefaller vara en bra kabel. Att den är förtent, alltså ”förtennad” är bra, då korroderar eller ärjar inte kopparledarna. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser