Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Tessin

Vart sitter tempgivaren på Mercruiser 5,7?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Båten är sjösatt och motorn har startat. MEN jag får ingen läsning av motorns temperatur i instrumentpanelen. Undrar därför om någon kunnig kan hjälpa mig med följande frågor. 😊😊

A) Som jag ser det sitter det två givare på blocket. Se bilden nedan som visar en givare vid min tumme samt en givare på andra sidan termostathuset (med blå kabelsko). Är dessa givare för temperaturen eller är det endast en av dem? Undrar också om den kopparring som sitter där termostathuset fäster på blocket har någon betydelse för att mäta temperaturen?

b) Innan jag börjar tänka på att byta givare, hur kan jag testa den analoga mätaren som sitter i instrumentpanelen och kablaget fram till den? Dvs hur skapar jag en signal som liknar den som normalt kommer från blocket? 

C) Under Våren har jag pysslat en del med termostathuset. Bl a har jag insett att termostaten tidigare suttit fel (vilat mot blocket), men nu sitter den på rätt plats med hjälp av den runda plasthyllsan som ska hålla den uppe i termostathuset. Kan det ha påverkat på något sätt? 

Tack på förhand!

63783411-B8A3-458E-9492-10CD20E46615.thumb.jpeg.e20060cffaea984cbc1b8e5617b1a14e.jpeg

Redigerad av Tessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...