Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Selor

Hur montera GPS-antennen?

Rekommendera Poster

Hej! Jag håller på att montera min Lowrance plotter i båten, den har extern antenn och min fråga är: Är det viktigt att antennen monteras helt vågrätt? Jag har hittat en plan fin yta direkt framför vindrutan som lutar, kanske 30 grader. Försämrar denna placering antennens prestanda? Eller bör jag bygga en vinklad sockel att fästa den på för att den skall bli så horisontell som möjlgt? Tacksam för tips //Selor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är helt ute och cyklar (vilket någn säkert rättar till i så fall) så kan Du montera anten lite hur som. Det viktiga är att den har kontakt med himlen och på sin höjd har tunn plast över dig. Antennen mäter position i förhållande till 13 (tror jag) satelliter och då mäter den på alla leddder. Om Du provar med en handGPS så tror jag att Du kan vända den upp och ner att att tappa bort dig. Testa att lägga den i rutan innan Du skrivar fast den. Om Du har någon indikering på antennen så ser Du ju om den fungerar också

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antennen bör sitta så plant som möjligt, ja skulle säga att 30 grader e lite väl mycket, du får säkert in position men vinkla du till ett fäste,kolla om det finns en gps status ruta i menyn så kan du jämföra olika monterings förhållanden.Du bör ha pos. med 4-5 satelliter.Om inte annat så kan det nog se lite oproff. ut med för mycket lutning.Lycka till /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan faktiskt montera antennen dolt så besparar Du ev nyfikna blickar. Bara den sitter i ett tunt hölje eller likn. Ett par av teknikerna på vårt jobb har monterat GPS antenner under instrumentpanelen på bilar samt i eldosor men det kunde skilja lite på antennkvalitet, hur bra antenne tar emot. Men som sagt det lättaste är om Du kan läsa av GPS status när Du har anntennen ut mot sjön. (Inga träd eller hus i vägen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att jag behöver borra upp hålet där antennsladden skall dras och vill rätt ogärna komma på att det 2,5 cm stora hål som jag borrat i fördäcket tyvärr var på fel plats. Det finns naturligtvis plana ytor som jag skulle kunna anväda på fördäcket, men jag oroar mig för hur jag skall lykas dra fram den grova antennkabeln till förarplatsen utan att riva hela innertaket (matta). Därför att avståndet då ökar rätt rejält till den plats där jag vill få fram kabeln. Hur viktigt är det att antennen sitter centrerat mitt i båten då? //Selor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vissa antenner behöver fri sikt till himmlen (ofta USB-anslutna GPS-puckar) så om antennen har någorlunda fri sikt behöver den nog inte monteras helt vertikalt. men det skadar dock aldrig att testa innan du monterar, plottern kanske kan visa signalkvalitet och antal satelliter? för 2D-positionering behövs 3 satelliter av bra kvalitet och för 3D (med altitud) krävs 4 st. om plottern har NMEA-ut via serieport t ex finns det bra PC-program för att diagnosticera GPS:en. lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rulle

du kan nog motera den nästan hur som helst.... en kompis har den upp o ner ounder instrument panelen o det funkar bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad det gäller centreringen så är det inga problem. Det flesta GPS har felmarginal på 5-10 meter i sämsta fall och om det inte är en Ålandsfärja eller likn så brukar det inte vara någon fara. ;-) Du kommer att vara när nog i alla fall !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skämt åtsido- ÄR Du orolig så lägg ut antennkabeln och kör en sväng. Prova sedan att lägga antennen under däck eller likn så ser Du om det blir någon skillnad. Gör dig hellre det omaket nu än att svära över ett felborrat håll. GPS:en jag har i bilen visar stor skillnad på satellit mottagning beroende på placering i blien men vi är lika exakt positionerade i alla fall. Du har bergis någon forma av satellit status som Du kan läsa av. Se till att ha minst 3 sateliter men det skall inte vara några som helst problem på vatten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...