Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Fredrich

Läckande sjövattenpump Penta TMD31B

Rekommendera Poster

Har haft ett problem med att det sakta men säkert fylls på med vatten i kölsvinet. Tog idag tag i det och felsökte och ser att det kommer från sjövattenpumpen. Det är inte slangarna utan det kommer helt klart från pumpen. 

Tänkte nu att det bästa är att skaffa en reparationssats och byta alla packningar. Är det något särskilt jag bör tänka på förutom att följa alla instruktioner noggrant? Kanske något tips om var man bäst skaffar kitet? 

Stort tack på förhand, utan den här sidan hade jag aldrig gett mig in på att äga en båt, garanterat! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Fredrich:

Har haft ett problem med att det sakta men säkert fylls på med vatten i kölsvinet. Tog idag tag i det och felsökte och ser att det kommer från sjövattenpumpen. Det är inte slangarna utan det kommer helt klart från pumpen. 

Tänkte nu att det bästa är att skaffa en reparationssats och byta alla packningar. Är det något särskilt jag bör tänka på förutom att följa alla instruktioner noggrant? Kanske något tips om var man bäst skaffar kitet? 

Stort tack på förhand, utan den här sidan hade jag aldrig gett mig in på att äga en båt, garanterat! 

Så kan det vara.

Det finns ett litet skvallerhål innanför pumpkammaren på undersidan i pumpens midja. Om det kommer ut vatten där är pumpens packboxar utslitna. Som du redan konstaterat finns det renoveringssatser. Jag har själv aldrig fixat en sådan pump, men det lär tydligen inte vara speciellt svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde lägga till att kasta inte distansen mellan packboxarna då den inte finns som reservdel längre, den gamla fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...