Janne_G 105 Postad 20 Maj , 2021 Har köpt mig en fabriksrenoverad 4,3 V6 Vortec (2000-2007) från Quicksilver (Mercury) Till den har jag Edelbrock insug med en 1409 marine förgasare på samt en Mallory elektronisk fördelare. Nu ska den monteras i det nymålade motorutrymmet men jag vet inte vilka specifikationer som gäller för tändningen. Nån som kan förklara vilka grader det ska vara på tomgång resp vid lite varv ? Hade den monterad på min gamla 4,3 V6 som inte var Vortec och då använde jag Pentas orginal 8 grader. Men det gick så sjukt illa uppåt 2300 varv så jag fick byta tillbaka till brytar-fördelaren. Men nu ska det lösas..... Det går att justera fördelaren med skillnaden mellan tomgång och varv när max ska uppnås, men vet man inte skillnaden blir det gissninglek. Har bränt en kolv i grabbens båt pga gissningar tidigare.... Hjälp !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Maj , 2021 Vad är det för Mallory fördelare? Har den mekanisk tändförställning och elektronisk "brytare" eller är den elektronisk även för tändkurvan? Den är inte ihopkopplad med Mercruisers thunderbolt system? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 105 Postad 20 Maj , 2021 Det är en elektronisk Mallory fördelare. YL 700 AV. Köpte den i USA för 7-8 år sen. Och den har ingen yttre teknik/elektronik. Mekanisk tändförställning via nåt fjädersystem och en flyttbar spärr. Alltså kan jag justera max förställning. Problemet är bara att jag inte vet och jag ska ha 18 gr vid 600 varv och 25 vid 2500 eller vad det nu ska va.. Tack för all hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Maj , 2021 Normalt styrs tändkurvan av en ECM eller en tändmodul till dessa Vortec V6:or och fördelaren brukar ha ett fixt läge. Och grundläget för fördelaren är 0° Du verkar inte ha något sådant så skulle nog säga 8° vid 1800 rpm och 16° vid 2500 rpm och 21° vid 3300 rpm (fullt utslagen). Att den gick skit på en annan motor över 2300 rpm tyder kanske på att tändkurvan inte funkar som den ska, eller är helt felställd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 105 Postad 20 Maj , 2021 Anledningen till att den gick illa på min gamla motor tror jag är att max förställning är för stor. Hittade nåt om 14 grader i dokumentationen. Så med korrekt info kan jag ställa om den. Tack för hjälpen, testar i nästa vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser