ChristopherH 4 Postad 20 Maj , 2021 (redigerade) Hej båtvänner! Jag har huvudbry.. Motor, Aq271/V8/5,3/290 Min (vad jag trodde i alla fall) oljetryckmätare beter sig märkligt så den ska undersökas/bytas. Men ju mer jag funderar på det, är det verkligen oljetryck som instrumentet är kopplat till, eller är det en oljetempmätare som felaktigt kopplats ihop med en oljetrycksgivare? Det finns ju bara grönt fält och 80. men fan jag vet inte om det är 80psi som menas, eller 80 grader.. motorer har bytts i båten under åren, så kan absolut vara att det är fel instrument till fel givare. ska byta bägge nu, men vad tror ni? tryck eller temp? (anledningen till att de ska bytas är att den startar i mitten och går strax under 80,vilket borde vara fel vilket som) Redigerad 20 Maj , 2021 av ChristopherH motorspec Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Maj , 2021 Lätt att gissa på oljetemperatur, vad står det på baksidan av instrumentet? Tempmätarna såg ut så här, iallafall för kylvattentemperaturen. Men de tempmätare som jag minns, som är graderade med siffror, har både angivelse i grader Celsius och Fahrenheit. Likaså oljtrycksmätarna i både bar och psi. Jag fann några bilder på gamla kylvattentempmätare, utan sifferangeivelser. Annars kan det väl kanske vara bra att investera i ny kylvattentemp och oljetryckmätere... Biltemas serie av sådana är ju prisvärd. Glöm i så fall inte att köpa till passande givare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristopherH 4 Postad 20 Maj , 2021 Ett sådant sitter nedanför detta instrument, det är till vattentempen. Ska se vad det står på baksidan nästa gång, visst är det lite förvirrande? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Maj , 2021 1 timme sedan skrev ChristopherH: Ett sådant sitter nedanför detta instrument, det är till vattentempen. Ska se vad det står på baksidan nästa gång, visst är det lite förvirrande? Ja! På nutida V-P motorer är det ovanligt med oljetempinstrument, kanske extratillbehör? Klart det kan vara bra att känna till oljetempen, om den stiger minskar ju trycket också, och om oljan är för varm blir ju kylvattentempen också för hög, men det tar väl en stund innan den höjs. Det snabbaste larmvärdet är ju avgastempen, den höjs ju omedelbart om något är fel i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser