Marie_J 0 Postad 18 Juli , 2005 Ja nu var jag tillbaks efter kvällens felsökningar. Vi har; Kollat komprissionen. och dom var 8,5, 8, 8 och 8,25. Vi kollade med en mätare om ström gick igenom alla tändstiften och det gjorde det. Vi körde med termostatgivarna okopplade men det var samma ändå. Vi har kollat alla elledningar samt säkringar. Kvar i morgon är bla förgaseren. Vi hade tyvärr inte rätt nyckel med oss idag. F den som ger sig!!! Är det någon som har en skiss över dessa motorer och dess delar? Webbsida? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 18 Juli , 2005 Hej,, du säger att ni inte uppnår mer än 17 knop,att motorn dör vid hamnfart,att den är lättstartad o varvar fint utan belastning,,du har fått många bra tips,,en tvåtaktare jobbar med ett undertryck i vevhuset,o det händer ibland att de suger tjyvluft via vevaxeln om nån packbox där blivit sliten,vilket inte är omöjligt på en gammal morot,det är svårt att ge nåt utlåtande utan att stoppat huvet däri,,men jag tror att det kan vara ett hett tips,, ,,Hoogan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 19 Juli , 2005 Det är en möjlighet som jag kan tänka mig. Jag ska kontakta båtfirman igen och nämna denna möjliga orsak för att dom ska kunna ha med sig rätt prylar när de kommer. Det har visat sig att våran motor inte är så jättevanlig så det kan vara gott att dom har med sig grejer till olika möjliga fel. Tyvärr har vi inte kunnat kolla förgasaren idag pga regn. Tändspolarna verkar ok. Dock har vi ett konstigt fenomen.... När vi startar motorn och lyfter av tandhatten från den ena cylindern så fortsätter motorn gå som normalt. Gnistbildningen fungerar normalt ändå. Men kompen är samma på alla. Tur att det är dåligt väder så man slipper få ångest att vara i land. Mvh Marie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik Postad 19 Juli , 2005 Hej kolla så att tänd hattarna sitter på rätt plats så att de ine är korsade i så fall går de ju inte på alla cylindrar, men motorn låter ändå ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 19 Juli , 2005 Tack för ditt råd. Vi har inte ändrat hattarna utan de sitter som förrut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 20 Juli , 2005 Har blivit uppringda av dom på båtmotorrepfirman. Fick lite nya tester att testa med bla att flytta på en tändspole mm... Fick tyvärr reda på att båten vi köpt med en motor, johnson, från -82 är en motor från 79!!! Vi har kontaktat uttern för att ta reda på om båten har fel ålder med. Väntar på svar. Vi kommer att kräva kompensation med någon/några tusen då motorn är såld med fel årsmodell. Får förhoppningsvis reda på om båten sålts i fel årsmodell i morgon med. Har förstot attt man som köpare har lite att hämta om det är sålt med fel årsmodell. Jag tror personligen att säljaren har fått fel uppgifter när han själv köpt båten så jag tror vi löser detta bra. Det var ett himla mysigt äldre par vi köpte båten av. Jag är så tacksam mot Kode maskin som är duktiga på Johnson motor för de har tom ringt och frågat hur det gått så de tar hem rätt grejer så de kan fortsätta felsökningen om vi inte löser det. Tack till dom och vår vän conny76 för att de finns för oss nu när det strular!!!! Kram Marie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 26 Juli , 2005 I går kväll var reperatören här och testa motorn. Han hitta inga fel och hörde inga onormala ljud mer än att att båten verka tungjobbad. Han gav förslag om att vi skulle göra ett båtlyft och skölja bort alla alger och snäckor som finns då han hade en teori om att det låg för mycket ivägen som bromsa upp farten så den aldrig kommer upp i planing. Han ansåg att fårgen som förra ägaren hade målat inte var optimalt för västkusten (international vc17). Det låter i och för sig som en riktig teori men jag tycker det är konstigt att båten bara går i 10 knop mot 35 knop som den gjorde tidigare. Så i kväll ska vi skrubba båt samt måla ett lager med hempels millie extra som vi haft på våran andra båt och som har funkat. Sen ska den torkas och sen provköras så får vi se vad som händer. Funkar detta så får jag väl stoppa huvudet i en säck resten av sommmaren pga av min dåliga kunskap om alger och snäckor fast ändå ha pengar kvar till roliga båtäventyr. Funkar det inte så är det bara att lyfta upp båten igen och frakta den till Kode vilket kan bli en dyr historia. Jag har pratat med förra ägaren och han skäms som en hund för att det dels inte funkar med båten samt att han sålt båten med fel årsmodell samt att han lovat att färgen funkar även i salta bad. Vi har kommit överens om en förlikning vid ett senare tillfälle efter vi felsökt och hittat fel eller liknande. Hoppas ni andra har bättre möjligheter än jag att få komma ut på sjön och njuta. Nej f, jag ska inte klaga! Jag har ju vår lilla skruttibangbang jofa windt 435 som alltid går som en klocka så nog kan vi åka ut och då övernatta med tält. Ha det gött så länge så skriver jag mer i tråden så fort jag vet något mer. Simma lugnt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 26 Juli , 2005 Är det någon annan som har erfarenhet om kraftig skillnad på fart pga alger/snäckor? Repratören sa att Stenungsund där jag har våra båtar samt svanesund har haft såna problem. Bor någon i närheten så kan ni ju komma med en skrapa och borste och göra en insats ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AQ170 0 Postad 26 Juli , 2005 Stämmer det med alger/snäckor så attackerade dom er när ni var ute och åkte då? :-) Har ni verkligen kollat upp förgasarna och tömt tanken så att eventuellt vatten försvinner. När ni kollar förgasarna räcker det inte med att blåsa dem, kolla även att alla munstycken verkligen är öppna och att flottören fungerar. Packningar måste vara täta etc.. Klarar ni det inte själva så skruva lös och lämna in... mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 26 Juli , 2005 Ja dom flög som torpeder mot båten och käka upp ena fendern Båten hade varit stående i 10 dagar och bensinstationen ligger precis brevid så det kan vara möjligt att det har växt under båten med tanke på den rikliga tillväxt som var på nederdelen av motorn. Motorn är alltid uppe när den står i hamn men en liten del av den går inte helt ur vattnet. Det ser vi först i kväll. Vi har kört med annan tank utan bättre resultat. Efter de tester som är gjorda så borde det inte vara förgasaren enligt de som kollat på båten. Hur reperatören har kollat förgasaren vågar jag inte svara på då mina kunskaper är så pass små så jag inte vet vad som är upp och ner på dom. Men alla förslag mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 26 Juli , 2005 Att den dog första gången vi raca kan bero på att tempgivarn la till då motorn blev för varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 26 Juli , 2005 Hej har ni kännt på tändspolarna/tändspolen min bror hade det problemet på sin 175 v6 utombordare gjorde 53 knop sen bara 15 samma problem hade jag med min b23 och det var tändspolen som blev för varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 26 Juli , 2005 Vi har kollat dom och även mätt upp dom och dom var ok. Men tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 26 Juli , 2005 Vi har nu plockat upp båten och det var inte så mycket algväxt men ajdå va snäckor det var. Nu har vi hållt på ett par timmar och skrapat så i morgon ska vi måla den. Bifogar en bild och hoppas ni ser hur full den var efter 1½ månad i havet!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 26 Juli , 2005 Ni får hålla tummarna för oss att det bara är det felet. Inte för jag tycker att dessa snäckor ska göra 20 knops skillnad men hoppet är det sista som överger mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 28 Juli , 2005 Ja då har vi testat båten igen efter skrapning och målning. Grrr!!! 1 knop snabbare gick den. Idag har vi testat förgasaren efter mycket goda råd från Kode maskin. Först testa vi med startgas i alla 4 hålen och den gick bara ner i varv. Ringde igen men då var dom på lunch så vi fortsatte med att skruva ner förgasarna. Tyvärr är det första gången vi gör sånt så det gick lite klumpigt så vi hann inte se om det var något vatten i dom. Dom såg väldigt rena ut men vi blåste ur lite ändå. Sen var det bara att montera ihop det igen och starta. Redan när vi skulle puttra ut från hamnen kändes det lite bättre. och när vi kom utanför 5 knopsområdet tryckte jag plattan i botten och SVICH!!! Den stack iväg som ett skållat troll. Så nu fungerar den som det ska. JIPPI!!! Tack alla ni som hjälpt oss att lösa vårat problem med vår motor. Särskilt tack till conny76, Krister, Jimmy och Kode maskin för allt stöd och hjälp vi har fått. Nu är det bara att hoppas att det fina vädret kommer tillbaks så vi kan sticka ut i den vackra bohusländska skärgården! TACK! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morgan__2005 0 Postad 28 Juli , 2005 Grattis!! Kör så det rycker nu!! // Morgan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 28 Juli , 2005 Ja det ska jag göra. Vädret ska bli ganska fint i morgon och på lördag så kanske man kan ta en tur med vännerna till en gosig naturhamn och fira att vi kunde laga felet. Hoppas du kommer ut en vända med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny76 0 Postad 29 Juli , 2005 ja nu skall det ut och köras.. vädret kommer nog att bli bra! bara det inte är kuling :-| Äntligen semester igen :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 29 Juli , 2005 Jag hoppas på finväder nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny76 0 Postad 29 Juli , 2005 ja jag med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morgan__2005 0 Postad 31 Juli , 2005 Nja.... det kommer jag nog inte tyvärr för min motor ligger helt i delar just nu då topplockspackningen gick på premiärturen.... Väntar på lite grejer innan jag kan få ihop den igen... Men hoppas att ni kan njuta av sjön/havet och att det blir fint väder... // Morgan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 31 Juli , 2005 Vi njöt inte så länge.... Vädret var regnigt, motorn börja krångla igen. Tack vare att motorn krånglar så laddar den inte bra. Fy f vad trist. Tur att man har goda vänner med gott humör och att maten var god så det blev en lyckad helg ändå. Att det är ett förgasarfel råder det inget tvivel om. Vi fick plocka isär den igen men hitta inget vatten och inget smuts. Det verkar som om att förgasaren tar in mer bensin än vad den gör av med på den översta förgasaren och att den då blir sur och att den då tappar kraft. När vi sen plockar ihop den igen så funkar den normalt en stund till. Det är bara att ringa till verkstaden igen och se om dom har fler råd att ge oss. Kanske byte av vissa delar i förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 31 Juli , 2005 Hej Ni har ju gjort en hel del men ändå inte lyckats hitta grundfelet. När vi är inne på förgasarna så vad har motorn för choke system? Är det spjäll eller en upprikning av bränslet. Kan faktiskt vara så att chokefunktionen i den förgasaren som ni upplever jävlas är felaktig. Om ni har systemet för upprikning av soppan vill säga. Nålventilen och flotören är en annan felkälla om man misstänker för mycket soppa. Hur är det med termostaten (om det finns någon) kan ju vara så enkelt att den går kall. Sedan ska man ha klart för sig med den snäckmatta som bilden visade så gör det inte bara 1 knops skillnad mot ren botten, så helt klart är att motorn är orkeslös Sven-Åke Lindström Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 31 Juli , 2005 Tack för ditt inlägg! Ja som du har förståt så är jag inte kunnig om båtar så när du skriver choke så blir jag lite fundersam. Jag vet att när man startar motorn så trycker man in nyckeln några sekunder och det är väl choke? Sen finns det en spak i motorn med som man kan sätta på on/off läge. När det gäller nålventilen och flottören så såg dom ok ut när vi hade isär den,men det kan kanske finnas nåt som vi inte har sett. Termostat borde det väl finnas av något slag för om motorn blir för varm så slår motorn ner i varm och det blir ett larm. Jag ska fråga teknikern i morgon om dessa ideer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 2 Augusti , 2005 Har varit inne med förgasarna och dom var i utmärkt skick enligt vad han kunde se. Jag hade visst spjällchock. Jag har fått nya tester att kolla med förgasaren ändå med bla kolla vad som händer när jag trycker in nyckeln i chockläge, vad som händer inuti förgasaren om jag pumpar mjukt men bestämt i bensinblåsan. Detta för att verkligen vara säkrad att förgasaren är ok. Börjar kännas lite tröstlöst nu faktist. Men det är som dom säger att det är något som vi missat att kolla, frågan är bara vad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MangeJ 0 Postad 8 Augusti , 2005 Har läst om ditt problem ett tag o följer med spänning.. Har samma symptom på min 85hk v4, den gick också som den skulle efter förgasar rengöring. I 10min! Sen blev det 22hk igen. Hoppas du hittar en lösning! Ja lovar att skriva igen om ja hittar felet på min... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 8 Augusti , 2005 Är ju inget kul, vet hur det känns när det jävlas och säsongen går åt att mecka istället för att åka båt. se http://web.telia.com/~u11101231 under coronet renovering. Nå till ditt problem. Hur vet ni att den surar på en förgasare? blir stiftet blött eller flödar knasaren över? Tändspolen har diskuterats tidigare men en spole kan mäta ok men ändå jävlas under drift. Har ni kollat termostaten så motorn inte går kall. dvs den har fastnat i öppet läge. Sven-Åke lindström Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 9 Augusti , 2005 Vi har sagt det att vi inte grejear mer med båten förrän motorteknikerna har tid att lyfta upp den och dela den och göra en riktig felsökning. Hör gärna av dig om du hittar ditt fel. Vi har nu fått reda på att även båten är såld som fel årsmodell så vi har funderingar på att häva köpet helt då vi nu är jäkligt bittra på den här affären. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=55704 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 9 Augusti , 2005 Termostaten är kollad. Tändspolen får dom kolla mer under drift när/om den är på verkstaden så även tändspolen. Just nu gör vi inget med båten (se inlägget innan med tillhörande länk) Tråkigt svar men just nu känner jag mig så nere. Har lagt en stor slant på investering. Lagt huvuddelen av semesterpengarna till båten. Just precis nu så vill jag häva hela köpet. Fast på ett sätt så gillar jag denna båt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser