Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Marie_J

Motorproblem.

Rekommendera Poster

Hej. Jag är helt ny här på forumet och hade lite motorproblem som jag skulle vilja ha hjälp med. Jag har nyligen köpt en Johnson V4 100 hp -82 som gick fint som snus när vi köpte båten. (ca 30-35 knop) När vi första veckan var ute och körde med maxfart en längre sträcka här hemma så var det som den dog och gick ner på sparlåga hem (8 knop max) Vi trodde det då var bensinen då vi visste att det var lite i tanken. Dagen efter så funkade motorn igen som att inget hade hänt. Nu i helgas när vi skulle åka på semester så tankade vi full tank men fick stopp efter ca 500 m då det börja tjuta då kylningen inte fungerade pga av sjögräs som vi då fick skura bort.Vi stannade givetvis genast båten. Problemet är att vi inte får någon ordning på den. Den startar hur bra som helst men maxfarten är 17 knop och den varvar inte ur och om man kör i hamnfart så dör den lätt. Ibland kan det puttra till lite när man kör på halvgas med men den dör inte. Är det någon som har en aning vart man ska börja söka någonstans? Någon som haft liknande problem? Tyvärr så verkar de flesta vara på semester nu på verkstäderna. Jag vill gärna komma ut med båten igen snarast. Mvh Marie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-Åke Lindström

Prova att pumpa med blåsan när ni kör för att se om den kvicknar till, låter som bränsle problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för ditt svar! Troligtvis har vi fått tjuvluft då vi märkte att den lilla pumpen på slangen kändes konstig. Vi har i kväll luftat ur den lilla pumpen samt bytt till nya tändstift och den lät bra i hamnen. Tyvärr gick styrvajern åt Hel***ta så vi kunde ej provköra. Men den låter betydligt bättre nu. Vi ska beställa ny vajer i morgon så jag hoppas vi kan provköra snarast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven-Åke Lindström

Hoppas att du förstod att med blåsa så menar jag pumpen på slangen. Byt blåsan om den tappar trycket sitter en backventil i den som kan jävlas. se till att alla slangar är hela och dragna med slangklämmor. Jojo, börjar det jävlas så kan det hålla på ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Philip Eklund

Jojo, börjar det jävlas så kan det hålla i sig ett tag Instämmer! Försökt få bukt med min tomgång hur länge som helst nu! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi fått bytt vajern och provkört den men den går lika dåligt nu. Det verkar som om att den inte går riktigt rent när man kör men vid hamn så varvar den upp som den ska.Gummiblåsan är ok. Kan motorn ha skurit? Eller skulle den gått ännu sämre då? Känns lite deppigt nu mitt i semestern när man nyss köpt ny semesterbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hjälpe alltså inte att pumpa med blåsan under gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var propfull hela tiden och den svarade inte positivt vid klämning av blåsan.Den var som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle definitivt kollat att kylningen var riktig. Kolla så att tempen är rätt. Och att det sprutar som det skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Hej! Det kan vara pumpen det är fel på iallafall. Eller packningen mellan bränslepumpen och motorn. Rätt vanligt fel för er beskrivning. Det är inte heller säkert att det hjälper att mata på bränsle när den lägger av för pumpen kan låsa när motorn är igång. När det händer. Stoppa motorn. Tryck bestämt men långsamt på handpumpen et par gånger och prova igen. Om det funkar då så är det med stor sannorlikhet pumpen. (eller packningen mot motorn.) Mvh Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

hej det verkar som vi har samma problem jag har en evenrud v4 90h skall ta upp båten nu och lämna in den man blir ju tokig, vet inte vad jag skall göra? om ni skulle lösa problemett skulle jag bli tacksamm om ni skrev nått här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylningen verkar vara riktig för det kommer en rejäl stråle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn lägger inte av mer än när vi kör i ca 1-2 knop inne i hamnområdet då kan den dö men den startar lika lätt igen. Den kan blödra lite när vi kör tex i 6 knop men den dör inte. Jag är inte riktigt säker på vad/hur man ska göra det testet så rättta mig om jag tänker fel. Ska jag sitta och pumpa mpå blåsan när den tex blödrar till när vi kör i hamnfart (någon knop) för att se om den inte dör då? Tyvärr så är jag väldigt okunnig om båtmotorer så rätta mig gärna om jag tänker fel. Är det någon risk att motorn är skuren? Hur fungerar en skuren motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

mitt problem är. när jag har friläge kan jag varva ur motorn och den verkar gå bra, men så fort jag lägger i växel så årkar den inte, känns som den va strypt vid 10knp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lovar att lämna svar om vi hittar felet. Jag hoppas du hör av dig om du får svaret på din gåta med. Hoppas att dom fixar den snabbt och billigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

ja den är som vanligt fast när jag lägger i växel så blir det dåligt känns lite trist nu när det är semmester

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja vi får hörass av om någon av oss löser detta problem lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ska du lämna in din? När tro du den är klar. Är mycket intresserad om vad det är för fel. I morgon ska jag testa med slangen och tanken som vi har på våran lilla jofa och se om det blir bättre med samt prova med det testet som jag fick av Rickard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skall ta upp båten nu på tisdag så jag får la börja ringa runt imorgon får se vad man kan lämna in den någon stans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[bLÅ]En skuren motor fungerar inte alls eller så går den dåligt hela tiden. Ju mer jag läser runt symptomen, så är jag också inne på bränslet/tjuvluft.Och trots att du testat med att pumpa osv, så skulle jag kollat alla eventuella bränslefilter, alla anslutningar/skarvar från bränsletank till motorn. Om det någonstans där suger luft, kan dina symptom uppstå.[/bLÅ]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gustav

Hade ett liknande symptom på min Evinrude 70HK 4-takt. Löstes genom att jag monterade en vattensvskiljare. Går perfekt nu. Byter bara filtret innan sjösättning varje år. Fick tipset av en båtmotor mek som tyckte att det borde vara standard på att ha ett sådant filter. Lätt att montera. Kostar ca 1500 kronor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till er alla som nu på morgonen skrivit inlägg. Det värmer i mitt hjärta att ni är så seriösa med era svar och försöker komma på en lösning på mitt problem. Vi ska under dagen leta läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Ok, jag uppfattade det som två problem. 1. När vi första veckan var ute och körde med maxfart en längre sträcka här hemma så var det som den dog och gick ner på sparlåga hem (8 knop max) Vi trodde det då var bensinen då vi visste att det var lite i tanken. Dagen efter så funkade motorn igen som att inget hade hänt. Dvs dör vid maxfart. 2. tomgångskörning. Jag tror fortfarande det är bensintrassel. Tyvärr om du inte gillar att mecka så kan det bli svårt. Jag hade i min desperation gjort: -Kollat anslutningar som nämnts. -Kollat bränslepump och packning mot huset. -Tagit isär flottörhusen och blåst rent, alternativt plockat bort förgasarna helt. Mvh Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst carl-adam bergström

detta problem hade vi med vår johnson 70 hp-91. Denna motor kördes väldigt mycket, och ja, jag vet hur en skuren motor beter sig, din är inte skuren så vitt jag kan förstå. Att motorn inte varvar ur beror med största sannolikhet på att termostaten till kylningen är sönder eller inte fungerar korrekt. Kylvatten skall både spruta ut på riggen samt uppe strax under motorkåpan. Att du har tillräckligt med vatten i den översta strålen innebär inte aqtt motorn får kyla. När motorn kommer upp i en viss temperatur så värms vattnet i motorn och då öppnar termostaten som släpper ner vatten till utblåset på riggen. Om jag var du så skulle jag byta termostaten samt impellern, men börja med termostaten så kan jag nästan lova att problemet är löst. Hade som sagt samma problem med min motor och det var bara termostaten som var fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Johnson 55hk -78 som beter sig ungefär lika. Startar lätt och varvar fint vid tomgång men orkar ingenting vid belastning (7-8 knop kanske). Det visade sig att motorn bara gick på en cylinder då ena tändspolen var paj. Har inte fått tag på någon ny och testat än. Verkar ju inte vara soppaproblem du har har heller om du kan varva motorn mycket på tomgång. Jag är ingen expert, bara mina egna erfarenheter. /Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja många goda råd och tips har lämnats. Jag kan tyvvärr inte presentera någon lösning till dig, för jag har ett liknande problem själv på min 40 från -88... Proppen byttes i år för att få den att varva ut ordentligt, och det gjrode den, men plötsligt så dog den tvärt och den startade inte. Så vi lyfte av kåpan och konstaterade att filtret var tomt . Efter pumpning, stenhård blåsa, så blev filtret fullt. Och den startade igen och gick för fullt, men efter ca 50 sekunder så dog den igen, om man var snabb att dra av gasen så stannade inte motorn. Så provades en tre - fyra gånger med samma resultat. Och vid hamnfart så gick den orent och la av. Men obelastad så gick den rent och fint. Min teori, lika med flera tips du fått, är att något i bränsle tillförseln, kanske dåligt tryck i tanken, krånglar så motorn inte får tillräckligt med bränsle vid belastning. Du har ju en V4:a som behöver mer än min två cylindriga så jaaa jag tror vi har samma symtom.... Jag ska kolla runt lite idag och återkommer under dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad glad jag är att ni är så många som engagerar sig i mitt motorproblem. Testade båten förut med våran andra båts bränsleslang och tank. Problemet kvarstår. I morgon får dom in nya tändstift så vi kan byta alla 4 för dom hade bara 3 inne. Har nu fått tag i en verkstad som kan titta på den nästa vecka då deras johnsonexpert kommer tillbaks. Dom gav mig lite tips med som är samma råd som jag fått här. Termostaten kunde man testa så det ska vi göra ikväll. Dom trodde det var ett möjligt fel. Ett annat alternativ hon nämnde var att kolvringen gett sig men ej förstört motorn och inte jobbar upp rätt kraft. Synd att jag inte är mer händig än vad jag är. En bekant kommer med oss ikväll för att fortsätta felsökandet enligt era erfarenheter och råd. Tack för att ni finns här och stöttar! Mvh Marie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...