JonasBr 1 Postad 19 Maj , 2021 Har en värmare i båten av modell Ebersprecher som funkar fint på halv värme. Men när jag ökar värmen så börjar luften som pumpas ut pulsera. Sänker man till halv igen så går den jämnt igen efter ett tag. Känns som att det är nåt som är fel, det borde väl vara jämt flöde även på hög värme? IMG_1516_1.MOV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 19 Maj , 2021 33 minuter sedan skrev JonasBr: det borde väl vara jämt flöde även på hög värme? Ja, det borde det. Kan det vara något annat som framkallar det pulserande ljudet? Kan det vara så att spänningen på batteriet går upp och ner i takt med pulserna? Isf kan det ju vara dåligt batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 48 Postad 19 Maj , 2021 Precis som Christer är inne på angående spänningen. Får du samma pulsering med Motorn igång? Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 20 Maj , 2021 Kan t o m vara oxid på diverse ställen i kablaget mellan värmare, säkrings hållare, kabelskor och batteri. Annars kan det vara luft. Kolla instruktionen hur bränsleslangar ska monteras, och vilka slangar, minilängd mm. Finns även ett bränslefilter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasBr 1 Postad 20 Maj , 2021 Tack för svar. Det är samma pulserande med motorn igång. En kompis hade en teori att det var en 'givare' som var trasig som gjorde att det skickades in ojämnt med diesel vid högre temp, kan det vara en teori? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 20 Maj , 2021 (redigerade) Testa, du mina ideer först. De är gratis🙂 I instruktionerna står bl a, att det ska vara olika slangar före och efter pumpen. Ska även vara en viss minsta längd, på slangen efter pumpen. Läste på nätet att kort och fel slang kan ge dessa symptom. Funkar väl som en slags, lång o smal ackumulator, för att ge jämnt flöde, även vid lite högre förbrukning. Ett annan felmöjlighet är, att kolla hur slangarna kopplas till filter, pump och värmare med dessa gummiskarvar. Slangarna ska vara Kapade rakt av och skjutas in så långt det går. Läs, läs, läs monteringsanvisningen. Redigerad 20 Maj , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasBr 1 Postad 20 Maj , 2021 1 timme sedan skrev Hybro: Testa, du mina ideer först. De är gratis🙂 I instruktionerna står bl a, att det ska vara olika slangar före och efter pumpen. Ska även vara en viss minsta längd, på slangen efter pumpen. Läste på nätet att kort och fel slang kan ge dessa symptom. Funkar väl som en slags, lång o smal ackumulator, för att ge jämnt flöde, även vid lite högre förbrukning. Ett annan felmöjlighet är, att kolla hur slangarna kopplas till filter, pump och värmare med dessa gummiskarvar. Slangarna ska vara Kapade rakt av och skjutas in så långt det går. Läs, läs, läs monteringsanvisningen. Tack, har precis köpt båten så den är på annan ort, men ska kolla så fort jag får möjlighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 20 Maj , 2021 Luften som kommer ut i kabinen pulserar så jag tror inte det har med bränslet att göra. Även n om bränsleflödet pulserar så är värmeöverföringen så trög i värmeväxlingen så att det jämnar ut sig på luftsidan. Jag tänker att det har med varmluftslangarna att göra, för långa, för trånga eller helt enkelt otur att de råkat bli så att det blir ett pulserande flöde. Pröva att ändra lite, koppla loss en släng i en förgrening eller ta bort ett luftspjäll eller något annat. Läs även instruktionsboken och kolla så att rätt torlek på slang använts, rätt längd mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser