Geo 1 Postad 19 Maj , 2021 Som rubriken lyder undrar jag om dom är kompatibla? Sitter nu en Penta 3.0 på båten, men efter att det kommit in vatten i den måste den bytas. Tänkte i samband med det byta upp mig till en V6a. Har hittat en fin, komplett Merc-motor som jag tänkte köpa. Men det sitter inte ett Alpha-drev på, utan ett Volvo Penta SX. Så jag undrar helt enkelt om det kan bli ett smidigt byta trots det. Har ingen lust att punga ut för ett nytt drev också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 19 Maj , 2021 (redigerade) Nu är jag inte helt säker men tror att du behöver byta svänghjulskåpan/struten till ett som passar Volvodrev. Kan även behöva byta utväxlingen i drevet Redigerad 19 Maj , 2021 av touchwood Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geo 1 Postad 19 Maj , 2021 4 minuter sedan skrev touchwood: Nu är jag inte helt säker men tror att du behöver byta svänghjulskåpan/struten till ett som passar Volvodrev. Kan även behöva byta utväxlingen i drevet Ok, det låter inte som nån överdrivet avancerad eller alltför dyr historia. Känns som killarna på verkstaden kan göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 19 Maj , 2021 Absolut, det är nog inga problem. Sedan kanske du får prova ut en ny propeller som passar den nya motorn bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser