Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Kalvsylta

Laga plastskada på köl.

Rekommendera Poster

Hej, vi köpte en segelbåt förra året som visade sig ha en plastskada på kölen, alltså på baksidan av fenan, vilket vi nödlöste för säsongen med plastprimer, för att laga nu, vilket det är dags för.

Ett ”bekymmer” som vi upptäckt är att en annan väldigt liten plastskada som vi lagade samtidigt nu, efter att ha stått på land, har ”läckt” ut något vitt, antar primer? 
Vad jag egentligen undrar är om någon vet vad detta är och vad man borde göra förutom att plasta skadan?

Sen undrar jag också vad ni tror att utbuktningen på kölen sett bakifrån är, det är hård och fast, alltså inte på nått sätt påverkbart för hand. 
Jag har kölnojja så allt som kan få mig att lugna mig hjälper! 

mvh. Carl

A88E85B0-6F3E-4F55-A042-0066690ED1D2.jpeg

A7DB36CF-AA80-4B49-B50B-4E3D59B7F6B3.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omöjligt att se detta på bilden, men är det där i plasten eller i bulben/järnet/blyet? Dvs, var slutar skrov och var börjar köl på båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Peter_K:

Omöjligt att se detta på bilden, men är det där i plasten eller i bulben/järnet/blyet? Dvs, var slutar skrov och var börjar köl på båten?

Det vita är i plasten, blyet börjar bedömt precis vid/under själva utbuktningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, OK. 
Har det stått vatten i botten på båten som frusit och tryckt ut skrovet? Eller är det en taffligt igenplastad dyvika?

Jag hade nog börjat med att riva runt lite och kollat att plasten är intakt genom att knacka med en hammare och lyssna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Hmm, OK. 
Har det stått vatten i botten på båten som frusit och tryckt ut skrovet? Eller är det en taffligt igenplastad dyvika?

Jag hade nog börjat med att riva runt lite och kollat att plasten är intakt genom att knacka med en hammare och lyssna. 

Svårt att se att det skulle hamna vatten där nere, om det inte är så att den sugit åt sig vatten genom lagningen när den var i vattnet och sedan pressats ut under vintern.

Vad är det jag ska lyssna efter? Knackar man med näven så är det stenhårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Kalvsylta:

Svårt att se att det skulle hamna vatten där nere, om det inte är så att den sugit åt sig vatten genom lagningen när den var i vattnet och sedan pressats ut under vintern.

Vad är det jag ska lyssna efter? Knackar man med näven så är det stenhårt.

Knacka runt omkring och lyssna om det låter likadant, eller om ljudet ändras, och hur det låter. Man brukar höra om det låter dåligt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är ute på lite djupt vatten, då bilderna inte säger så mycket. Men om det är en Arabesque 30, så kan bilden nedan vara till hjälp då den visar kölinfästningen.

Screenshot_20210521-125202_Google.thumb.jpg.d89f49b7e4f40d5313223bf145f56f19.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...