dalamala 2 Postad 16 Maj , 2021 Hej, Mercruiser v8 5,0 1990 Finns det någon rimlig anledning till att mitt expansionskärl är tomt efter vinterförvaring? Det är väl ett glokolbaserat system så ingen frysrisk finns ju. Bara att fylla på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 16 Maj , 2021 Pöl under motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 Maj , 2021 "Det är väl ett glokolbaserat system så ingen frysrisk finns ju." Är väl? Hur tänker du då? Systemet är inte frostskyddat per automatik! Antar att du mätte frostskyddsvätskans fryspunkt när du tog upp båten? Om inte så gör det nu. Ett annat alternativ är ju att det läcker/läckte ut någonstans. Kanske i värmeväxlare ut till sjövattendelen. Kanske var det sjövatten kvar, som gjort att värmeväxlare frusit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dalamala 2 Postad 16 Maj , 2021 Jag körde drevsäck och glykolblandning 50/50. Mätte fryspunkten som var bra. Men jag gjorde inget åt själva värmeväxlaren, borde jag gjort det? Lite vatten är det i kölsvinet, hur mycket kan jag inte svara på. Några liter. Motorn går fint och i bra temp i övrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 48 Postad 16 Maj , 2021 49 minuter sedan skrev dalamala: Jag körde drevsäck och glykolblandning 50/50. Mätte fryspunkten som var bra. Men jag gjorde inget åt själva värmeväxlaren, borde jag gjort det? Lite vatten är det i kölsvinet, hur mycket kan jag inte svara på. Några liter. Motorn går fint och i bra temp i övrigt. Det du beskriver ovan är för sjövattensidan. Det slutna systemet har du alltså inte mätt på? Har du varmvattenberedare som är kopplad på den sidan? Vattnet under motorn är det sjövatten, färskvatten, regnvatten eller är d glykolblandat vatten? Hålls nivån bra nu efter du fyllt på? Lite OT, hade du tömt hela motorn på sjövatten samt körde du färskvatten innan du blandade glykol & körde genom drevsäcken? Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dalamala 2 Postad 17 Maj , 2021 8 timmar sedan skrev SkeppOhoy: Det du beskriver ovan är för sjövattensidan. Det slutna systemet har du alltså inte mätt på? Har du varmvattenberedare som är kopplad på den sidan? Vattnet under motorn är det sjövatten, färskvatten, regnvatten eller är d glykolblandat vatten? Hålls nivån bra nu efter du fyllt på? Lite OT, hade du tömt hela motorn på sjövatten samt körde du färskvatten innan du blandade glykol & körde genom drevsäcken? Mvh, Hej, Nej, fick rådet att enbart köra drevsäcken med glykolblandning. (första gången för mig) Vet inte vad vätskan under motorn består av, ska suga upp och kolla det. Efter påfyllnad i exp.kärl så håller nivån vid körning, inget läckage kan hittas. Jag tömde inte motorn på sjövatten utan jag körde första motorn varm med sötvatten på spolmuff, sen drevsäck med glykolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 Maj , 2021 31 minuter sedan skrev dalamala: Hej, Nej, fick rådet att enbart köra drevsäcken med glykolblandning. (första gången för mig) Vet inte vad vätskan under motorn består av, ska suga upp och kolla det. Efter påfyllnad i exp.kärl så håller nivån vid körning, inget läckage kan hittas. Jag tömde inte motorn på sjövatten utan jag körde första motorn varm med sötvatten på spolmuff, sen drevsäck med glykolen. Det räcker att göra så när motorn är sötvattenkyld (glykol) Tömma själva motorn ska ej göras utan bara kolla fryspunkt i värmeväxlare/expansionkärl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SkeppOhoy 48 Postad 17 Maj , 2021 1 timme sedan skrev dalamala: Hej, Nej, fick rådet att enbart köra drevsäcken med glykolblandning. (första gången för mig) Vet inte vad vätskan under motorn består av, ska suga upp och kolla det. Efter påfyllnad i exp.kärl så håller nivån vid körning, inget läckage kan hittas. Jag tömde inte motorn på sjövatten utan jag körde första motorn varm med sötvatten på spolmuff, sen drevsäck med glykolen. 👍👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 17 Maj , 2021 13 timmar sedan skrev dalamala: - - - Lite vatten är det i kölsvinet, hur mycket kan jag inte svara på. Några liter. - - - Det är väl ungefär den volym som ryms i expansionskärlet. Slangklämmor runt gummi/plast-slangar kan bli lite slappa efter ett par år. Vinterkyla som krymper rören kan bidra ytterligare till att det blir lite läckage i kylsystemet. (Har själv upplevt vintertömt expansionskärl som återfanns under motorn) Se över och efterjustera samtliga slangklämmor (måttligt...), återfyll expansionskärlet med glykolblandning (50/50) och invänta nästa vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dalamala 2 Postad 17 Maj , 2021 33 minuter sedan skrev Lintott: Det är väl ungefär den volym som ryms i expansionskärlet. Slangklämmor runt gummi/plast-slangar kan bli lite slappa efter ett par år. Vinterkyla som krymper rören kan bidra ytterligare till att det blir lite läckage i kylsystemet. (Har själv upplevt vintertömt expansionskärl som återfanns under motorn) Se över och efterjustera samtliga slangklämmor (måttligt...), återfyll expansionskärlet med glykolblandning (50/50) och invänta nästa vinter. Mätte i värmeväxlaren och den låg på -20°. Vätskan i kölsvinet var -5°.så helt klart en glykolläcka. Tack för tipset, ska gå igenom alla kopplingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 17 Maj , 2021 45 minuter sedan skrev dalamala: Mätte i värmeväxlaren och den låg på -20°. Vätskan i kölsvinet var -5°.så helt klart en glykolläcka. Tack för tipset, ska gå igenom alla kopplingar. Man kan smaka på vattnet lite försiktigt på tungan. Glykol är mycket sött, och redan en liten mängd känns. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser